Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Ο κλάδος μας δίνει, τα 5 τελευταία χρόνια, μια ιστορικών διαστάσεων μάχη για την υπεράσπιση της Δημόσιας εκπαίδευσης και του Δημόσιου Σχολείου, ενάντια στην κατηγοριοποίηση σχολείων/μαθητών/εκπαιδευτικών, όπως επιχειρείται από την αντιεκπαιδευτική πολιτική όπως υλοποιείται με τους νόμους 4692/2020 και 4823/2021 για την αξιολόγηση. Απευθυνόμαστε με αγωνία και αίσθημα ευθύνης σε ολόκληρη την κοινωνία:
- Θα υπάρχει δημόσιο σχολείο και δημόσια παιδεία ή οι κυβερνώντες θα αποποιηθούν της αποκλειστικής ευθύνης στήριξης του σχολείου και θα εμπορευματοποιηθούν τα πάντα;
- Θα υπάρχει μόρφωση και γνώση ή τα πάντα θα μετατραπούν σε λειτουργικές δεξιότητες που θα αποτιμώνται με συνεχείς εξετάσεις;
- Θα υπάρχει δημόσια παιδεία για όλους/όλες ή η διαφοροποίηση θα πετάει «απ’ έξω» όσους δεν έχουν γεμάτο πορτοφόλι;
- Τα σχολεία θα λειτουργούν δημοκρατικά και ισότιμα ή θα βρίσκονται στην κυριαρχία ενός διευθυντή – manager αποκομμένου από τον σύλλογο διδασκόντων, ανταγωνιζόμενα και κατηγοριοποιημένα;
- Θα υπάρχει πλήρης κρατική χρηματοδότηση ή θα ψάχνουμε χορηγούς, δρόμο που ανοίγουν οι προβλέψεις άρθρων του Ν. 4823;
Α. Όσο αφορά στις ειδικές μονοθεματικές συνεδριάσεις για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας
(η ανακοίνωση και τα ενιαία κείμενα της ΔΟΕ ΕΔΩ)
Σήμερα, η κυβέρνηση αντεπιτίθεται ξανά. Τα προηγούμενα χρόνια και υπό την απειλή ότι «τα ενιαία κείμενα είναι παράνομα» (4 χρόνια μετά ο καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του, υπήρξαν μεμονωμένες περιπτώσεις διευθυντών/ντριών που οδήγησαν στην παράκαμψη των Συλλόγων Διδασκόντων, με στόχο να γίνουν αναθέσεις (βάσει του άρθρου 10 του ν. 4823) ομάδων και σχεδίων δράσης, και να υλοποιηθούν τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Είναι γνωστές οι καταγγελίες του Συλλόγου μας.
Οι Σύλλογοι Διδασκόντων, υπερασπίζοντας το δημόσιο σχολείο, είναι απαραίτητο να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και επίμονοι, στην τήρηση της διαδικασίας και της ουσίας:
Α. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, οι Σύλλογοι Διδασκόντων είναι αυτοί που αποφασίζουν, αποτελώντας το βασικό όργανο διοίκησης των σχολικών μονάδων. Κανένας δεν έχει δικαίωμα να παρακάμψει τη συνεδρίαση τους. Από τη στιγμή που ο Σύλλογος Διδασκόντων συνεδριάσει και αποφασίσει δεν νομιμοποιείται ΚΑΝΕΝΑΣ να προβεί σε αναθέσεις, ούτε να αμφισβητεί τις αποφάσεις του. Έχουμε ήδη επισημάνει ότι οι ανυπόγραφες και ενυπόγραφες «συστάσεις» περί «παρανομίας και παραβίασης του κανονιστικού πλαισίου», δεν έχουν καμία νομική ή διοικητική υπόσταση, βρίσκονται έξω από το κανονιστικό πλαίσιο των θεσμικών λειτουργιών ενός συλλογικού οργάνου, παραβιάζουν κάθε αρχή ελευθερίας της σκέψης και του λόγου, αντιβαίνουν την ίδια τη δημοκρατία.
Β. Αν η Διεύθυνση της σχολικής μονάδας αρνείται ή κωλυσιεργεί να συγκαλέσει Σύλλογο Διδασκόντων, με σκοπό να προχωρήσει, παράνομα, σε αναθέσεις, τότε κάνουμε χρήση του δικαιώματος (αρ. 15 του ΠΔ 79), βάσει του οποίου το 1/3 των εκπαιδευτικών ζητά τη σύγκληση του Συλλόγου Διδασκόντων σε ειδική συνεδρίαση, με το συγκεκριμένο θέμα και με ημερομηνία πριν τη λήξη της προθεσμίας. Η Διεύθυνση, τότε, υποχρεούται να συγκαλέσει τον σύλλογο διδασκόντων.
Γ. Στις συνεδριάσεις καταθέτουμε τα ενιαία κείμενα που έχει στείλει η Δ.Ο.Ε., τόσο για την Αποτίμηση, όσο και για τον Προγραμματισμό, χωρίς τροποποιήσεις ή διαφοροποιήσεις. Αυτό, όχι γιατί οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία δεν είναι ικανοί να σκεφτούν, αλλά ως μέτρο αντίστασης στην επιδίωξη του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να αναγκάσει τους συλλόγους διδασκόντων να «παγιδευτούν» στις φόρμες που απαιτεί να συμπληρωθούν με τις αντιδημοκρατικές πιέσεις που ασκεί. Τυχόν προγράμματα που υλοποιεί κάθε σχολείο δεν πρέπει να ενταχθούν διότι αυτό αποτελεί βήμα κατηγοριοποίησης. Τα προγράμματα υλοποιούνται με γνώμονα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και όχι τον ανταγωνισμό με τα άλλα σχολεία.
Δ. Προσοχή: Η απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων, πρέπει να είναι σαφής. Απαραίτητα πρέπει να καταγραφεί στο βιβλίο πρακτικών χρησιμοποιώντας το σχέδιο πρακτικού που στέλνει η ΔΟΕ, χωρίς καμιά διαφοροποίηση.
Ε. Μετά τη λήψη της απόφασης και την καταχώρησή της στο βιβλίο Πρακτικών, αυτή πρέπει να αναρτηθεί και στις πλατφόρμες του Ι.Ε.Π. Σε περίπτωση που χωρίς συνεδρίαση και έγκριση του συλλόγου διδασκόντων έχει αναρτηθεί οτιδήποτε στις πλατφόρμες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., αυτό πρέπει να τροποποιηθεί με βάση τις αποφάσεις του συλλόγου διδασκόντων. Αν υπάρχει η παράνομη άρνηση καταγραφής των αποφάσεων του συλλόγου διδασκόντων στο Πρακτικό, τότε κανένας συνάδελφος δεν υπογράφει Πρακτικό το οποίο δεν περιέχει τις νόμιμα, ειλημμένες αποφάσεις.
ΣΤ. Στις περιπτώσεις (γεγονός που απευχόμαστε) που η απόφαση του συλλόγου διδασκόντων είναι αντίθετη με τα ενιαία κείμενα της Δ.Ο.Ε., τότε η μειοψηφούσα άποψη μπορεί δικαιωματικά να κατατεθεί στα πρακτικά ως διαφορετική άποψη. (ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ονομαστική καταγραφή της άποψης αποτελεί δικαίωμα και όχι υποχρεωτική επιβολή. Κανένας δεν μπορεί να υποχρεώσει σε ονομαστική καταγραφή μιας άποψης, αν δεν το επιθυμεί ο εκφραστής της άποψης).
Επιπλέον διευκρινίζουμε:
α) Όλοι/-ες οι εκπαιδευτικοί μετέχουν σε όλες τις ομάδες, χωρίς διαφοροποίηση, με ευθύνη του συλλόγου διδασκόντων.
Κανένας νόμος δεν απαγορεύει τη συγκρότηση ενιαίας ομάδας. Η όποια, σκόπιμη, σύγχυση δημιουργείται από τη σύνδεση του αριθμού των ατόμων που συμμετέχουν στις ομάδες δράσης με τα όσα προβλέπονται από την παράγραφο 4 του άρθρου 33 του ν.4692/2020 όπου αναφέρεται ότι: «Κατά τον ετήσιο προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου…συγκροτούνται, επίσης, ομάδες δράσεων κοινού ενδιαφέροντος, σε κάθε μία από τις οποίες συμμετέχουν δύο (2) έως και πέντε (5) εκπαιδευτικοί». Όπως αναφέρεται στη συνέχεια: «Σκοπός των ομάδων αυτών είναι η πιο στοχευμένη οργάνωση και διεξαγωγή εκπαιδευτικών δράσεων που αποβλέπουν στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών…». Οι ομάδες αυτές είναι άλλες από τις Ομάδες Δράσεις για τις οποίες δεν προβλέπεται περιορισμός ούτε στον νόμο ούτε στην Υ. Α.
β) Συντονιστής αναλαμβάνει ένας συνάδελφος ο οποίος εκφράζει την άποψη του συλλόγου διδασκόντων. Επισημαίνουμε ότι όλες οι ενέργειες που θα χρειαστούν το επόμενο διάστημα, θα πραγματοποιηθούν κεντρικά από τη Δ.Ο.Ε.
γ) Στο βιβλίο Πρακτικών καταγράφονται (ή επικολλώνται) τα κείμενα της Δ.Ο.Ε. για την αποτίμηση και τον προγραμματισμό.
Η απόφαση των συλλόγων διδασκόντων για χρήση των ενιαίων κειμένων δεν εμπεριέχει κανένα στοιχείο παρανομίας. Η απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, μας προφυλάσσει από οποιαδήποτε παραχάραξη. Αντίθετα, παρανομία είναι η άρνηση αποδοχής στη διαδικασία συζήτησης, τεκμηριωμένου γραπτού λόγου και εμπεριστατωμένης θέσης. Παρανομία αποτελεί η με οποιοδήποτε τρόπο παραχάραξη της α7πόφασης του συλλόγου διδασκόντων. Η αφόρητη πίεση και οι απειλές προς συναδέλφους.
Έχει το δικαίωμα εκπαιδευτικός ειδικότητας που υπηρετεί σε σχολείο που συνεδριάζει αλλά έχει την οργανική του αλλού να συμμετέχει κανονικά στη συνεδρίαση; Βεβαίως και έχει: Α) Ν.1566/1985, άρθρο 11ΣΤ΄ Σύλλογοι διδασκόντων 1. Ο σύλλογος διδασκόντων κάθε σχολείου αποτελείται από όλους τους διδάσκοντες στο σχολείο με οποιαδήποτε σχέση εργασίας και έχει ως πρόεδρο τον διευθυντή του σχολείου.
Τι κάνουμε εάν ο/η διευθυντής/ντρια αποχωρήσει; ΦΕΚ 1340/2002, Άρθρο 37 Σύνθεση και λειτουργία του Συλλόγου των Διδασκόντων (Σ.Δ.) 2. Πρόεδρος του Συλλόγου των Διδασκόντων είναι ο Διευθυντής του σχολείου ή ο νόμιμος αναπληρωτής του. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει θέση Υποδιευθυντή και δεν έχει ορισθεί νόμιμος αναπληρωτής του Διευθυντή, όταν αυτός απουσιάζει, προεδρεύει στον Σύλλογο Διδασκόντων ο ανώτερος στο βαθμό εκπαιδευτικός και επί ισόβαθμων εκείνος που έχει τον περισσότερο χρόνο υπηρεσίας στο βαθμό.
Είναι δυνατόν σε θέμα το οποίο συζητείται να μη γίνεται ψηφοφορία; Η ψηφοφορία όπως ορίζεται και από το ακόλουθο εδάφιο αποτελεί συστατικό και αναπόσπαστο μέρος ΚΑΘΕ συνεδρίασης. Π.Δ.79/2017, Άρθρο 15. 6. Οι αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η άποψη με την οποία τάσσεται ο πρόεδρος. Όταν οι προτάσεις είναι περισσότερες και καμιά δεν συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ανάμεσα στις δυο επικρατέστερες. Το μέλος που απέχει από την ψηφοφορία ή δίνει λευκή ψήφο θεωρείται απόν. Η ψηφοφορία είναι φανερή. Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται όταν προβλέπεται από σχετική ειδική διάταξη ή αποφασίζει ο Σύλλογος Διδασκόντων κατά πλειοψηφία.
Β. Όσο αφορά την απεργία-αποχή από την ατομική αξιολόγηση
Για την ατομική αξιολόγηση, είναι σε ισχύ η απεργία – αποχή που κήρυξε η ολομέλεια προέδρων της Δ.Ο.Ε. (1/4/2024), και με σχετικές αποφάσεις από την 93η και 94η ΓΣ αντιπροσώπων. Με βάση αυτό, βρίσκονται σε ισχύ οι δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη χρονιά και καλύπτουν τους/τις συναδέλφους από κάθε εξωδιδακτικό καθήκον σχετικά με την ατομική αξιολόγηση. Νέες δηλώσεις συμμετοχής στην Απεργία-Αποχή και πρωτοκόλλησή τους στο πρωτόκολλο του σχολείου, χρειάζεται να υπογράψουν και να πρωτοκολλήσουν μόνο όσες/όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν υπογράψει την περσινή σχολική χρονιά και όσες/όσοι άλλαξαν σχολείο λόγω μετάθεσης, απόσπασης, νέας τοποθέτησης αναπληρωτ(ρι)ων.
Για τους μέντορες και τους ενδοσχολικούς συντονιστές είναι σε ισχύ η απεργία – αποχή που έχει κηρύξει η Δ.Ο.Ε. (10/10/2022). Με βάση αυτό, βρίσκονται σε ισχύ οι δηλώσεις συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχουν υπογραφεί από την προηγούμενη χρονιά. Νέες δηλώσεις συμμετοχής στην Απεργία-Αποχή και πρωτοκόλλησή τους, χρειάζεται να υπογράψουν και να πρωτοκολλήσουν μόνο όσες/όσοι εκπαιδευτικοί δεν είχαν υπογράψει την περσινή σχολική χρονιά και όσες/όσοι άλλαξαν σχολείο λόγω μετάθεσης, απόσπασης, νέας τοποθέτησης αναπληρωτ(ρι)ων.
Βήματα για τη δήλωση απεργίας-αποχής από την ατομική αξιολόγηση
- Καταθέτουμε στον/στη διευθυντή/ντρια του δημοτικού σχολείου/νηπιαγωγείου τη δήλωση απεργίας αποχής από την ατομική αξιολόγηση και τη δήλωση απεργίας αποχής από τους μέντορες συντονιστές και παίρνουμε αριθμό πρωτοκόλλου καθώς και μια φωτογραφία με τη δήλωση τυπωμένη
- Όταν κληθούμε από τον/τη σχολικό σύμβουλο ή τον/την διευθυντή/ντρια ή προϊσταμένη νηπιαγωγείου γραπτώς για αξιολόγηση, απαντάμε ως εξής: Όσο αφορά στο έγγραφό σας με θέμα….. και αρ.πρ. …… σας δηλώνω ότι έχω καταθέσει στη σχολική μου μονάδα…….με ημερομηνία……και αρ.πρ. …….δήλωση συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχει προκηρυχθεί από την Ολομέλεια των Προέδρων της Δ.Ο.Ε. την 1/4/2024, από κάθε ενέργεια που συνδέεται με το σύστημα αξιολόγησης.
- Δεν γράφουμε τίποτε άλλο και δεν χρησιμοποιούμε καμία άλλη διατύπωση ούτε στον γραπτό ούτε στον προφορικό μας λόγο σε σχέση με την παραπάνω πρόσκληση. Επαναλαμβάνουμε όσα γράφει η δήλωση όταν ρωτούμαστε.
- Εάν υπάρξει οποιαδήποτε άλλη ενόχληση ενημερώνουμε άμεσα το ΔΣ του Συλλόγου μας
- Εάν μας σταλεί μονομερές πρακτικό το παραλαμβάνουμε απαντώντας πάλι: Όσο αφορά στο έγγραφό σας με θέμα….. και αρ.πρ. …… σας δηλώνω ότι έχω καταθέσει στη σχολική μου μονάδα…….με ημερομηνία……και αρ.πρ. …….δήλωση συμμετοχής στην απεργία-αποχή που έχει προκηρυχθεί από την Ολομέλεια των Προέδρων της Δ.Ο.Ε. την 1/4/2024, από κάθε ενέργεια που συνδέεται με το σύστημα αξιολόγησης.
- Αν μας ζητηθεί να το υπογράψουμε, γράφουμε την παραπάνω διατύπωση και το υπογράφουμε εκτός εάν το μονομερές πρακτικό την αναφέρει ήδη.
- Εάν μας ζητηθεί να αναλάβουμε ως μέντορες-συντονιστές ή να συνεργαστούμε με μέντορες-συντονιστές, απαντάμε στερεότυπα ότι έχουμε καταθέσει τη συγκεκριμένη δήλωση.Στη μάχη που δίνουμε αντιμετωπίζουμε τη βία και τις απειλές, τον εκφοβισμό και την τρομοκρατία. Όμως, η συλλογική ΕΝΙΑΙΑ και ΜΑΖΙΚΗ μας στάση, έχει μπλοκάρει στην πράξη την αντιεκπαιδευτική πολιτική.
ΔΗΛΩΣΗ
Με την παρούσα δηλώνω ότι συμμετέχω στην απεργία – αποχή που έχει προκηρυχθεί από την Ολομέλεια των Προέδρων της Δ.Ο.Ε. την 1/4/2024, από κάθε ενέργεια που συνδέεται με το σύστημα αξιολόγησης, το οποίο προωθείται εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και πιο συγκεκριμένα από τις διαδικασίες που προβλέπονται από τον νόμο 4823/21 και την Υπουργική Απόφαση 9950/ΓΔ5 ΦΕΚ 388/27-1-2023 «Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και τη διαδικασία διενέργειάς της» και σχετίζονται με όλα τα εξωδιδακτικά καθήκοντα σχετικά με την ατομική αξιολόγηση (συναντήσεις με Συμβούλους Εκπαίδευσης, Διευθυντές/ντριες, προϊστάμενους/ες σχολικών μονάδων, ενημέρωση ατομικού φακέλου, κατάθεση έκθεσης αυτοαξιολόγησης κ.τ.λ.).
……, /2025
Ο/Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ
ΔΗΛΩΣΗ
Σήμερα, ________________2025, οι κάτωθι υπογεγραμμένοι εκπαιδευτικοί του ______ Δημοτικού Σχολείου _______________, δηλώνουμε δια της παρούσας, ότι συμμετέχουμε στην προκηρυχθείσα εκ μέρους το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. στις 10/10/2022. Συγκεκριμένα, δυνάμει της ως άνω προκηρυχθείσας απεργίας, απέχουμε:
(α) από κάθε καθήκον, που σχετίζεται με τον ορισμό (άρ.3 της υπ’ αρ. Φ12/102913/ΓΔ4 «Ενδοσχολικός Συντονιστής» Υπουργικής Απόφασης), την άσκηση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων εκ μέρους των Ενδοσχολικών Συντονιστών (όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 2 της ως άνω αποφάσεως) και εν γένει από κάθε διαδικασία, δραστηριότητα, αρμοδιότητα ή έργο, που συνδέεται ή σχετίζεται ή απορρέει από την ως άνω Υπουργική Απόφαση.
(β) από κάθε καθήκον, που σχετίζεται με τον ορισμό (άρ.3 της υπ’ αρ. Φ12/102919/ΓΔ4 «Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» Υπουργικής Απόφασης), την άσκηση καθηκόντων και αρμοδιοτήτων εκ μέρους των Παιδαγωγικών Συμβούλων – Μεντόρων (όπως αυτά περιγράφονται στο άρθρο 2 της ως άνω αποφάσεως) και εν γένει από κάθε διαδικασία, δραστηριότητα, αρμοδιότητα ή έργο, που συνδέεται ή σχετίζεται ή απορρέει με την ως άνω Υπουργική Απόφαση.
Σημειώνεται, ότι η ως άνω απεργία- αποχή των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που εκπροσωπεί η Δ.Ο.Ε., από συγκεκριμένες ενέργειες, προβλέπεται από τις διατάξεις του ν.1264/1982, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από τα αρμόδια Δικαστήρια (όλως ενδεικτικώς Δ.Εφ. 486/1995 κ.α.) και συνιστά απολύτως νόμιμη μορφή συνδικαλιστικής δράσης, αναγνωριζόμενη ως μορφή απεργίας. Η δε συμμετοχή μας στην εν λόγω απεργία αποτελεί νόμιμο δικαίωμα έκαστου εξ ημών, που απορρέει από την συνταγματικά κατοχυρωμένη συνδικαλιστική ελευθερία κάθε εργαζόμενου.
Οι εκπαιδευτικοί του _________ Δημοτικού Σχολείου __________
O πρόεδρος H Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης Άντα Παραφόρου