ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
Συναδέλφισσες-συνάδελφοι,
σύμφωνα με τα άρθρα 33, 34, 37, 38, 40 του Καταστατικού της Δ.Ο.Ε., καλούμε τους Αντιπροσώπους των Συλλόγων – Μελών της, στην 94η Τακτική Γενική Συνέλευση του Κλάδου, στις 24, 25 και 26 Ιουνίου 2025, στην Αθήνα, για λήψη αποφάσεων στα θέματα της Ημερήσιας Διάταξης.
Η Γενική Συνέλευση, σύμφωνα με το άρθρο 37, παράγραφος 1 του Καταστατικού της Δ.Ο.Ε., βρίσκεται σε απαρτία, αν παραβρίσκεται σ’ αυτή το ½ του συνόλου των Αντιπροσώπων των οικονομικά τακτοποιημένων μελών της Δ.Ο.Ε., ανεξάρτητα από ποια μέλη προέρχονται οι παρόντες.
Σας αποστέλλουμε την προσωρινή Η.Δ. και τις εισηγήσεις επί των θεμάτων της, που διαμορφώθηκαν με απόφαση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. Οι Σύλλογοι, το αργότερο ως τις 6 Ιουνίου 2025, θα πρέπει να αποστείλουν τις προτάσεις τους, για να εγγραφούν ως θέματα στην Οριστική Ημερήσια Διάταξη.
ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
94ης Γενικής Συνέλευσης
24 – 26 Ιουνίου 2025
ΘΕΜΑΤΑ
Θέμα 1ο:
ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ–ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ–ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΑΙΡΕΤΟΥΣ
- Έκθεση Πεπραγμένων Δ.Σ. Δ.Ο.Ε.
- Οικονομικός Απολογισμός 2024 – Προϋπολογισμός χρήσης οικον. έτους 2026
- Ενημέρωση από αιρετούς του Κ.Υ.Σ.Π.Ε. για υπηρεσιακά θέματα.
- Κριτική πεπραγμένων – Δευτερολογία Προέδρου Δ.Ο.Ε.
ΘΕΜΑ 2ο :
ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ 2025-2026
- Διεκδικητικό Πλαίσιο
- Θωράκιση των σχολικών υποδομών – ζητήματα ασφάλειας και υγείας εντός των σχολείων.
- Εργασιακά ζητήματα και ζητήματα υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών καθώς και της εκπροσώπησής τους σε όλες τις υπηρεσιακές διαδικασίες από τους αιρετούς του κλάδου.
Β. Πρόγραμμα Δράσης
ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
94ης Γενικής Συνέλευσης
24 – 26 Ιουνίου 2025
Εδώ και πολλά χρόνια, οι χιλιάδες κακοπληρωμένοι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης παλεύουν καθημερινά για τη μόρφωση των μαθητών/τριών τους στηρίζοντας με όλες τους τις δυνάμεις το δημόσιο σχολείο, ολομόναχοι, δίχως την απαιτούμενη συνδρομή από το κράτος (υποχρηματοδότηση σχολικών μονάδων, κατάργηση σχολικών επιτροπών, καμία ουσιαστική μέριμνα για τα κτήρια και τις υποδομές) κάτω από τις αντίξοες εργασιακές συνθήκες που δημιουργεί η κυβερνητική πολιτική.
Η συνδικαλιστική χρονιά 2024-2025 αποτελεί χρονιά κορύφωσης της ολομέτωπης σύγκρουσης του εκπαιδευτικού κόσμου με την ασκούμενη από την κυβέρνηση εκπαιδευτική πολιτική. Συνεχίζει για 4η χρονιά τον αγώνα της αποτροπής της κατηγοριοποίησης σχολικών μονάδων, μαθητών κι εκπαιδευτικών που επιχειρείται μέσα από την «εσωτερική κι εξωτερική αξιολόγηση» του ν.4692/2020 και αντιστέκεται με τις αποφάσεις του στην επιβολή της αντιεπιστημονικής – αντιεκπαιδευτικής ατομικής «αξιολόγησης» του ν.4823/21.
Απέναντι σε αυτό τον αγώνα η αδιάλλακτη πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. έχει επιλέξει ως τακτική αντιμετώπισής του, τον αυταρχισμό, τις απειλές και τις πειθαρχικές διώξεις κατά των εκπαιδευτικών που ακολουθούν τις αποφάσεις του Κλάδου. Δεν δίστασε, μάλιστα, ο Πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στο Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να δηλώσει πως «δεν έχουν θέση στην εκπαίδευση όσοι αρνούνται από θέση αρχής την αξιολόγηση». Απέκρυψε με τις δηλώσεις του, σκόπιμα, από τον ελληνικό λαό στον οποίο παρουσιάζει τους εκπαιδευτικούς ως «αρνητές» , το γεγονός ότι η Δ.Ο.Ε. έχει ψηφισμένες θέσεις από την 88η Γ.Σ. για το ζήτημα της αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου ενώ παράλληλα έχει θωρακίσει τις θέσεις για το ζήτημα της αξιολόγησης με τον επιστημονικό λόγο 80 και πλέον πανεπιστημιακών δασκάλων από όλο τον κόσμο, οι οποίοι με τη συμμετοχή τους στις επιστημονικές της δράσεις έχουν καταδείξει την πλήρη αντιεπιστημονικότητα των μονομερών, δίχως κανένα διάλογο, νομοθετημάτων της κυβέρνησης.
Κυβέρνηση και πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., πιστές στην τακτική της αγνόησης εργασιακών δικαιωμάτων (άδειες ανατροφής νεοδιόριστων και αναπληρωτών…) και δίκαιων αιτημάτων των εκπαιδευτικών (πραγματική αύξηση μισθών, χορήγηση 13ου και 14ου μισθού, ωράριο ολιγοθέσιων σχολείων και νηπιαγωγείων κλπ.) και εντείνοντας παράλληλα τη γραφειοκρατία και την εργασιακή ανασφάλεια στα σχολεία έχουν δημιουργήσει ένα ασφυκτικό κλίμα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Με στάση απαξίωσης των εκπαιδευτικών ενθαρρύνουν το φαινόμενο των βίαιων επιθέσεων και πάσης φύσεως καταγγελιών κατά εκπαιδευτικών ακόμα και μέσα από την περίφημη ηλεκτρονική πλατφόρμα για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν δραστικά στη γιγάντωση της εργασιακής ανασφάλειας και του εργασιακού άγχους των εκπαιδευτικών, κάτι που, επίσης, η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. δείχνει να μην λαμβάνει καθόλου υπόψη συνεχίζοντας ακάθεκτη την αντιεκπαιδευτική της πολιτική.
Παράλληλα, εντείνονται οι συνθήκες διαρκούς οικονομικής υποβάθμισης των εκπαιδευτικών (και όλων των εργαζομένων) με δυσβάσταχτες αυξήσεις στις τιμές όλων των αγαθών και των υπηρεσιών. Οι εκπαιδευτικοί, όπως και όλοι οι μισθωτοί και συνταξιούχοι, έχουμε, προ πολλού, ξεπεράσει τα όρια των αντοχών μας. Είναι επιτακτική η ανάγκη της ικανοποίησης του αιτήματος να ζούμε με αξιοπρέπεια από τον μισθό μας, ανάγκη στην οποία οι «αυξήσεις» κοροϊδία που δόθηκαν στους δημόσιους υπαλλήλους σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται.
Μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον η 94η Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε. πρέπει να σηματοδοτήσει τη συνέχιση και ένταση των αγώνων του κλάδου για την αλλαγή της πολιτικής στον χώρο της εκπαίδευσης, της σθεναρής διεκδίκησης των δικαιωμάτων μας και της υπεράσπισης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Α. ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εισηγείται στις Γ.Σ. των Συλλόγων:
- Θωράκιση των σχολικών υποδομών – ζητήματα ασφάλειας και υγείας εντός των σχολείων.
Μετά το 2010 και κατά την περίοδο των μνημονίων, οι δαπάνες για την εκπαίδευση από τον κρατικό προϋπολογισμό μειώθηκαν κατά 35% και δεν αναπληρώθηκαν ποτέ, ούτε στις μέρες μας βέβαια, που θριαμβολογούν τα κυβερνητικά επιτελεία για την «αναβάθμιση της οικονομίας» και τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Ένα από τα αποτελέσματα της χρόνιας υποχρηματοδότησης είναι η όξυνση των προβλημάτων στις σχολικές υποδομές, που με τη σειρά τους επιφέρουν καθημερινά προβλήματα σε κάθε πλευρά της λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Αυτή η κατάσταση είναι αποτέλεσμα της επιλογής να ανατεθεί η συντήρηση των σχολείων στους Δήμους, χωρίς όμως να τους δίδονται και τα απαραίτητα κονδύλια γι’ αυτό. Φυσικά, γι αυτή την κατάσταση δεν είναι άμοιροι ευθυνών και όσοι Δήμοι δεν διεκδικούν χρήματα, αλλά αρκούνται στη διαχείριση της υπάρχουσας κατάστασης.
Η υποχρηματοδότηση είναι εμφανής σε όλα τα επίπεδα. Τα κονδύλια από τους ΚΑΠ για τις σχολικές επιτροπές την τελευταία 15ετία μειώθηκαν σε ποσοστό μεγαλύτερο από 60%. Είναι χαρακτηριστικό ότι η χρηματοδότηση των Δήμων τα τελευταία 4 χρόνια παραμένει στα ίδια επίπεδα, όταν το διάστημα αυτό οι τιμές των καυσίμων και της ενέργειας έχουν εκτοξευτεί έως και 200%, τα είδη καθαριότητας, η γραφική ύλη και το κόστος εργασιών-υλικών επισκευών έχουν διπλασιαστεί.
Η υποστελέχωση των υποστηρικτικών προς τα σχολεία υπηρεσιών των Δήμων έχει συντελέσει στο να ανατίθενται οι εργασίες συντήρησης σε ιδιώτες επαγγελματίες με πολύ μεγάλο κόστος Είναι γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής επιχορήγησης για τις επισκευές σπαταλιέται σε υπηρεσίες-εργασίες που γίνονται στα σχολεία.
Η κρατική χρηματοδότηση, που σήμερα δίνεται στους Δήμους για τα σχολεία (σε σχέση πάντα με τις πραγματικές ανάγκες), αδυνατεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματα και δημιουργούνται νέα. Για παράδειγμα, η κατάργηση τη φετινή χρονιά των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας και των Σχολικών επιτροπών σε Δήμους με κάτω από 100 σχολικές μονάδες έχει οδηγήσει τη συντριπτική πλειοψηφία των σχολικών μονάδων σε οικονομική ασφυξία και αδυναμία λειτουργίας τους ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας. Σ’ αυτές τις συνθήκες θεωρείται, ούτε λίγο ούτε πολύ, πολυτέλεια να έχει ένα σχολείο κουρτίνες, να αντικατασταθούν κουφώματα δεκαετιών, να ανακατασκευαστούν οι τουαλέτες, να υπάρχουν σύγχρονα εργονομικά έπιπλα για μαθητές και εκπαιδευτικούς, σύγχρονο εποπτικό υλικό κ.ά..
Οι γονείς όλο και πιο συχνά καλούνται να συνεισφέρουν είτε οικονομικά είτε με προσωπική εργασία, ώστε τα σχολεία να λειτουργήσουν με αξιοπρεπείς συνθήκες, και η αναζήτηση χορηγών γίνεται όλο και πιο συχνή.
Όσο σημαντικά είναι τα Προγράμματα Σπουδών στην Εκπαίδευση, άλλο τόσο σημαντικός είναι ο χώρος και ο τρόπος με τον οποίο το Περιεχόμενο των Προγραμμάτων σπουδών δίνεται στον μαθητή. Ένα παιδί, από τα 6 μέχρι τα 18 του χρόνια, βρίσκεται καθημερινά επί 6 τουλάχιστον ώρες σε ένα χώρο.
Η διαμόρφωση του χώρου του Σχολείου παίζει πολύ μεγάλο ρόλο για το κάθε παιδί από την νηπιακή έως την εφηβική ηλικία, ώστε να αισθανθεί αυτόν τον χώρο δικό του, να τον αγαπήσει, να μάθει να τον φροντίζει και να τον διατηρεί όμορφο. Το αίσθημα που δημιουργεί στο παιδί το Σχολείο, από την νηπιακή ηλικία και την Α’ Δημοτικού, είναι αποφασιστικής σημασίας για την προσέγγισή του απέναντι στην γνώση που θα του παρέχεται σε αυτό. Ένα σχολείο που θα δημιουργεί θετικά συναισθήματα στο παιδί θα το προδιαθέτει θετικά και για την διαδικασία της μάθησης και ένα σχολείο που θα δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα θα το απομακρύνει από αυτή.
Με αυτή την έννοια προσεγγίζουμε το σχολείο του σήμερα, από τη μεριά των απαραίτητων αλλά και ρεαλιστικών υποδομών, για τη θετική προσέγγιση του μαθητή απέναντι στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Διεκδικούμε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία.
Για διδακτήρια που θ’ ανταποκρίνονται στην εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, στα δεδομένα του σήμερα, που θα ενισχύουν τη δημιουργικότητα και τη φιλομάθεια των μαθητών μας. Από την κυβέρνηση επιχειρείται να παρουσιαστούν όλα αυτά ως πολυτέλεια και ως μαξιμαλισμός. Όμως σήμερα, είναι αδύνατο να λειτουργήσει σχολική μονάδα, με σύγχρονους παιδαγωγικούς – επιστημονικούς όρους, χωρίς εργαστήρια, χωρίς χώρους άθλησης, θεάτρου, μουσικής αλλά και υποδομές σίτισης και ξεκούρασης.
Ζητάμε:
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης προς τους Δήμους μέσω των ΚΑΠ για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων.
- Αύξηση των κονδυλίων που προορίζονται για επισκευές των σχολείων ώστε να καλύπτεται το σύνολο των πραγματικών αναγκών.
- Επανασύσταση των σχολικών επιτροπών με συμμετοχή εκπροσώπων των Συλλόγων Εκπαιδευτικών.
- Γενναία αύξηση των κονδυλίων για τη Σχολική Στέγη. Εκπόνηση προγράμματος απαλλοτριώσεων οικοπέδων και κατασκευής νέων Σχολείων, Νηπιαγωγείων – Δημοτικών (Γενικών – Ειδικών).
- Ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου, της λειτουργίας, των κρατικών κονδυλίων και του τεχνικού προσωπικού της ΚΤ.Υ.Π., ώστε να αποτελέσει τον κατεξοχήν αρμόδιο ενιαίο – τεχνικό – κατασκευαστικό – επισκευαστικό και ελεγκτικό φορέα του δημοσίου, που θα υλοποιεί με επάρκεια, υπό την ευθύνη του κράτους την καθολική παροχή δημόσιων δωρεάν σύγχρονων και ασφαλών Σχολείων.
- Να δημιουργηθεί το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε μετά από τον ολοκληρωμένο έλεγχο στα υπάρχοντα κτήρια, να εκδοθούν οι σχετικές οικοδομικές άδειες σε όλα τα σχολεία πανελλαδικά με ευθύνη των αρμόδιων κρατικών φορέων. Με βάση τις ελλείψεις που θα διαπιστωθούν να διατεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια για να γίνουν γενικευμένες επισκευές – παρεμβάσεις καθώς και η ενεργειακή αναβάθμισή τους.
- Διαμόρφωση σύγχρονων προδιαγραφών για κτήρια, αύλειους χώρους και εξοπλισμό, που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της Σχολικής Στέγης.
- Να παρθούν πρωτοβουλίες, άμεσα, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της ασφάλειας των κτηρίων και της αντισεισμικής-αντιπυρικής προστασίας τους, δεδομένου ότι δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο κατά το παρελθόν ούτε έχουν γίνει αντίστοιχες μελέτες. Να σχεδιαστούν γενικευμένες παρεμβάσεις στα καταπονημένα σχολεία που έχουν κτιστεί προ δεκαετιών χωρίς ή με τον παλιό αντισεισμικό κανονισμό.
- Να αντιμετωπιστεί σε επίπεδο Δήμων το ζήτημα της άμεσης αποκατάστασης των ζημιών, της συντήρησης και ελαιοχρωματισμού των σχολείων.
- Σαφή πρωτόκολλα για την πραγματοποίηση όλων των εργασιών στα σχολεία, με ανάληψη της ευθύνης από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.
- Η κυβέρνηση να πάρει μέτρα για την κάλυψη των αναγκαίων κτηριακών αναγκών σε όλα τα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία, ώστε κανένα από αυτά να μην στεγάζεται σε κοντέινερ, κατάστημα ή ακατάλληλο χώρο.
- Προστασία των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση του έργου τους με σαφή διαχωρισμό των καθηκόντων που αφορούν το παιδαγωγικό κομμάτι και την επιτήρηση των μαθητών από ζητήματα ασφάλειας και λειτουργίας των υποδομών.
- Άμεση πρόσληψη σχολικών φυλάκων για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων με ασφάλεια για αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες εκτός ωραρίου λειτουργίας.
ΙΙ. Εργασιακά ζητήματα και ζητήματα υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών καθώς και της εκπροσώπησής τους σε όλες τις υπηρεσιακές διαδικασίες από τους αιρετούς του κλάδου.
Είναι πολλές και μεγάλες οι αδικίες σε βάρος των εκπαιδευτικών στη χώρα μας καθώς και για τα τεράστια προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν. Το έργο τους, έργο στήριξης της δημόσιας εκπαίδευσης, των σχολείων και των μαθητών όχι μόνο δεν τυγχάνει της αναγνώρισης που του αρμόζει αλλά αντίθετα, συχνότατα η Κυβέρνηση και το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. τους αντιμετωπίζουν άδικα ακόμα και στους τομείς των εργασιακών δικαιωμάτων και των υπηρεσιακών μεταβολών.
Η επίλυση των ζητημάτων αυτών συνδέεται άμεσα με το επίπεδο ποιότητας της καθημερινότητάς τους και της προσφοράς του πολύτιμου έργου τους στις σχολικές μονάδες.
Πολλά από τα ζητήματα αυτά έχουν ήδη τεθεί από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία και στο κείμενο της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας το οποίο από τον Νοέμβριο του 2023 έχει κατατεθεί στους αρμόδιους φορείς ενώ αποτελούν και απόφαση του Δ.Σ. (α.π. 424/17-3-2025). Είναι σαφές ότι θα ισχυροποιηθούν ακόμη περισσότερο ως αιτήματα αν αποτελέσουν απόφαση της 94ης Γ.Σ. του Κλάδου.
Παράλληλα, είναι απαραίτητο, εκτιμώντας την ανάγκη της γνήσιας εκπροσώπησης των εκπαιδευτικών από τους αιρετούς στα υπηρεσιακά συμβούλια έτσι ώστε να προασπίζονται τα δίκαια αιτήματά τους, κάτι το οποίο καταστρατηγείται μέσω συγκεντρωτικών τρόπων λειτουργίας (π.χ. τοποθέτηση αναπληρωτών απευθείας από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και όχι από τα Π.Υ.Σ.Π.Ε.), μέσω των διαφοροποιημένων τρόπων λειτουργίας για τα όμοια ζητήματα ανά Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. αλλά ακόμη και του αποκλεισμού των αιρετών από διαδικασίες μέσω πολιτικών αποφάσεων (π.χ. αποκλεισμός των αιρετών από τις διαδικασίες επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης), να θέσουμε το ζήτημα της ενίσχυσης του ρόλου των αιρετών ως εκπροσώπων των εκπαιδευτικών.
- Για την τρίμηνη άδεια με αποδοχές στους εκπαιδευτικούς που αποκτούν 3ο, 4ο ή και επιπλέον τέκνο.
Με βάση τον νόμο 3528/2007, άρθρο 53, παράγραφο 1, όπως τροποποιήθηκε με τον νόμο 5043/2023, άρθρο 29, προβλέπεται η χορήγηση τρίμηνης άδειας ανατροφής τέκνου με αποδοχές σε υπαλλήλους του δημοσίου που αποκτούν 3ο, 4ο ή και επιπλέον τέκνα. Η άδεια αυτή για κάθε παιδί μετά το 3ο μπορεί να δίνεται ολόκληρη ή τμηματικά, σε τμήματα όχι μικρότερα του ενός μήνα.
Από το 2022 όμως, οι περισσότερες διευθύνσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αρνούνται να χορηγήσουν την άδεια αυτή αυτοτελώς, επικαλούμενες την εγκύκλιο με αριθμό ΔΙΔΑΔ/Φ.69/2013/οικ.13594/26-8-2022 και τη διευκρινιστική εγκύκλιο με αριθμό ΔΙΔΑΔ/Φ.69/2015/οικ.14695/20-9-2022, καθώς και την άποψη της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. Απαντούν στους εκπαιδευτικούς ότι η τρίμηνη αυτή άδεια συμπεριλαμβάνεται στην ετήσια άδεια άνευ αποδοχών για την ανατροφή τέκνων, η οποία θα πρέπει να λήγει στις 31 Αυγούστου, και ότι για να πάρουν την τρίμηνη άδεια ανατροφής με αποδοχές, πρέπει να πάρουν ένα χρόνο άδεια άνευ αποδοχών.
Ως Δ.Ο.Ε. θεωρούμε απαράδεκτη την κατάργηση, στην ουσία, της τρίμηνης άδειας ανατροφής.
Ζητάμε:
- Να σταλεί άμεσα διευκρινιστική εγκύκλιος προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για την απρόσκοπτη χορήγηση της άδειας αυτής στους εκπαιδευτικούς που τη δικαιούνται, είτε μετά την άδεια ανατροφής, είτε στην αρχή της χρονιάς.
- Να επεκταθεί η άδεια αυτή, καθώς και η 9μηνη άδεια ανατροφής, και στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
- Για την ουσιαστική κατάργηση του δικαιώματος των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στις διαδικασίες Κινητικότητας του Δημοσίου.
Με το άρθρο 57 του νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις» που ψήφισε η κυβέρνηση, καταργεί το μέχρι τώρα κατοχυρωμένο δικαίωμα των εκπαιδευτικών, να αξιοποιούν τις διαδικασίες της κινητικότητας και με εκούσιο τρόπο να μπορούν να ζητούν απόσπαση ή μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του δημόσιου τομέα. Εξαιρούνται, δηλαδή, οι εκπαιδευτικοί από το πεδίο εφαρμογής του Ενιαίου Σύστηματος Κινητικότητας (Ε.Σ.Κ.). Η διάταξη βάλλει τους/τις συναδέλφους που είναι ήδη αποσπασμένοι/ες, επί σειρά ετών, σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες και διαθέτουν γνώση, πολύτιμη εμπειρία σε διοικητικά θέματα αλλά και άλλους που πιθανά επιθυμούν να συνεχίσουν την προσφορά τους ως μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι στερώντας από πολλές υπηρεσίες τη δυνατότητα στελέχωσής τους με μόνιμο, έμπειρο και ήδη καταρτισμένο προσωπικό.
Η διαδικασία αυτή μέχρι και σήμερα τελούσε υπό έγκριση των Κ.Υ.Σ.Π.Ε. & Κ.Υ.Σ.Δ.Ε.
Η στόχευση της κυβέρνησης να περιστείλει άλλο ένα ακόμα δικαίωμα των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα, και δη των εκπαιδευτικών, αποκαλύπτεται και από την ίδια την αιτιολογική έκθεση του νόμου: «Με την προτεινόμενη ρύθμιση εξορθολογίζεται το ενιαίο σύστημα κινητικότητας και διασφαλίζεται η αποτελεσματικότητα της κινητικότητας των πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων, αλλά και η στελέχωση κρίσιμων υπηρεσιών, όπως τα σχολεία, τα σωφρονιστικά καταστήματα και τα νοσηλευτικά ιδρύματα και καταργούνται διατάξεις που ρύθμιζαν ευνοϊκότερα θέματα κινητικότητας υπαλλήλων που είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα”.
Αν η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., θέλουν πραγματικά να αντιμετωπίσουν τα κενά που υπάρχουν στα σχολεία, ας ικανοποιήσουν το χρόνιο αίτημα του οργανωμένου κινήματος των εκπαιδευτικών, για συνολική κάλυψή τους με διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών και όχι με το γνωστό πρόσχημα του «εξορθολογισμού», να καταφεύγουν σε αυταρχικές και τιμωρητικές πρακτικές, στερώντας από τους/τις συναδέλφους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα συμμετοχής στην κινητικότητα του δημοσίου. Μια τέτοια πρακτική της κυβέρνησης, του ΥΠ.ΕΣ. και του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., δεν μπορεί να είναι ανεκτή από τον κλάδο.
Διεκδικούμε:
Να επανέλθει το δικαίωμα της μετάταξης σε όλες/όλους τις/τους εκπαιδευτικούς χωρίς περιορισμούς.
- Για το δικαίωμα μετάθεσης σε όλους ανεξαιρέτως τους/τις νεοδιόριστους/ες εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες.
Αρκετοί εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν τα τελευταία χρόνια στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες, όπως προβλέπεται από το Π.Δ. 50/1996 και τις μετέπειτα τροποποιήσεις του.
Πρόκειται, κατά βάση, για εκπαιδευτικούς που είναι γονείς παιδιών με αναπηρία ή χρήζουν ειδικής θεραπευτικής αγωγής, καθώς και για εκπαιδευτικούς που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι ή οι σύζυγοί τους αντίστοιχα προβλήματα. Με προσωπικές θυσίες, επί δεκαετίες στήριξαν την λειτουργία των σχολείων ως συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί παρ’ όλες τις προσωπικές δυσκολίες που αντιμετώπιζαν, αλλά και τις δυσκολίες που τους δημιουργούσε το κράτος λόγω της πολυετούς αδιοριστίας.
Ως νεοδιόριστοι, οι εκπαιδευτικοί ειδικών κατηγοριών δικαιούνταν απόσπαση κατ’ εξαίρεση. Αυτό, όμως, αποτελούσε ένα ημίμετρο καθώς τους οδηγούσε κάθε χρόνο και σε διαφορετική σχολική μονάδα, δημιουργούσε προβλήματα στην επαγγελματική τους απόδοση, αλλά και προβλήματα στη διοίκηση η οποία έπρεπε να τους επανατοποθετεί. Με το αρ.17 παρ.5 του ν.5128/2024 ο χρόνος απόσπασης των εκπαιδευτικών που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες λογίζεται πλέον ως χρόνος υπηρέτησης της οργανικής και υπολογίζεται για τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης.
Με την υπ. αριθμ. 94121/Ε2/21-08-2024 εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. όμως, αναφέρεται ότι οι ευνοϊκές διατάξεις του νόμου αφορούν μόνο τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι μετά τις 30/07/2024 και όσους εκπαιδευτικούς διανύουν το δεύτερο έτος διορισμού τους κατά το διδακτικό έτος 2024-2025. Αυτό σημαίνει πως οι νεοδιόριστοι των προηγούμενων ετών είναι καταδικασμένοι να παίρνουν αποσπάσεις για πάντα με όλες τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτό στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή. Ένα τέτοιο καθεστώς ομηρείας κατά το οποίο αντιμετωπίζονται ανόμοια όμοιες περιπτώσεις δημιουργεί εκπαιδευτικούς δύο ταχυτήτων και έρχεται σε σύγκρουση με όλη την λογική του εν λόγω νομοθετήματος η οποία καταγράφεται στην αιτιολογική έκθεσή του.
Ζητάμε:
να δοθεί άμεσα η δυνατότητα στους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς των προηγούμενων ετών να θεμελιώσουν το δικαίωμα μετάθεσης.
- Για την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου πραγματοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών καθώς και της εκπροσώπησής τους σε όλες τις υπηρεσιακές διαδικασίες από τους αιρετούς του κλάδου.
Σε συνέχεια και σύνδεση με όλα τα παραπάνω, γίνεται αντιληπτό ότι απαιτείται η άμεση αναμόρφωση του παρωχημένου νομοθετικού πλαισίου το οποίο διέπει την πραγματοποίηση των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών, κάτι που συνδέεται με το επίπεδο ποιότητας της καθημερινότητάς τους και της προσφοράς του πολύτιμου έργου τους στις σχολικές μονάδες.
Πολλά από τα ζητήματα που άπτονται του θέματος (π.χ. συνυπηρέτηση εκπαιδευτικών) έχουν ήδη τεθεί από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία και στο κείμενο της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας το οποίο από τον Νοέμβριο του 2023 έχει κατατεθεί στους αρμόδιους φορείς.
Στην Ολομέλεια των αιρετών που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2024 στην Αθήνα κατατέθηκε σειρά προτάσεων επί του θέματος, οι οποίες και αποτελέσαν τον κορμό μιας πρότασης – απόφασης της 93ης Γ.Σ. η οποία, όμως, δεν κατέστη δυνατό να ληφθεί.
Παράλληλα, είναι απαραίτητο, να προβάλλουμε την ανάγκη της γνήσιας εκπροσώπησης των εκπαιδευτικών από τους αιρετούς στα υπηρεσιακά συμβούλια έτσι ώστε να προασπίζονται τα δίκαια αιτήματά τους, κάτι το οποίο καταστρατηγείται μέσω συγκεντρωτικών τρόπων λειτουργίας (π.χ. τοποθέτηση αναπληρωτών απευθείας από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και όχι από τα Π.Υ.Σ.Π.Ε.), μέσω των διαφοροποιημένων τρόπων λειτουργίας για τα όμοια ζητήματα ανά Π.Υ.Σ.Π.Ε. ή Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. αλλά ακόμη και του αποκλεισμού των αιρετών από σημαντικές διαδικασίες μέσω πολιτικών αποφάσεων, όπως αυτής της αποπομπής τους από τα πειθαρχικά συμβούλια ή ο αποκλεισμός τους από τις διαδικασίες επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης). Απαιτείται η ενίσχυση του ρόλου των αιρετών ως εκπροσώπων των εκπαιδευτικών.
Διεκδικούμε:
- Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιακών συμβουλίων (Π.Υ.Σ.Π.Ε.-Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε.-Κ.Υ.Σ.Π.Ε.) έναντι των μονοπρόσωπων οργάνων (Υπουργός, Υφυπουργός, Γενικός Γραμματέας, Περιφερειακοί Διευθυντές, Διευθυντές Εκπαίδευσης).
- Εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου πραγματοποίησης των μεταθέσεων – αποσπάσεων, επαναπροσδιορισμό των ασθενειών που εντάσσουν τους εκπαιδευτικούς σε ειδικές κατηγορίες με τακτική αναμόρφωση του πλαισίου από το Κ.Υ.Σ.Π.Ε.
- Ριζική τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου σχετικά με τη διαδικασία των αποσπάσεων κατά προτεραιότητα έτσι ώστε να αρθεί η άνιση – άδικη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών. Την κατά προτεραιότητα απόσπαση από περιοχή σε περιοχή να μην την ακολουθεί και κατά προτεραιότητα τοποθέτηση εντός της περιοχής μετάθεσης.
- Θέσπιση μοριοδοτούμενων κριτηρίων και σειρά κατάταξης για τις αποσπάσεις σε φορείς, γραφεία Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και Περιφερειακών Διευθύνσεων, όπως και στις λοιπές υπηρεσιακές μεταβολές.
- Θέσπιση δικαιώματος συνυπηρέτησης στον ίδιο νομό για όλα τα ζευγάρια εκπαιδευτικών.
- Ενιαίο νομοθετικό πλαίσιο πραγματοποίησης των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών, του χρονοδιαγράμματος πραγματοποίησης των υπηρεσιακών μεταβολών καθώς και κάθε ζητήματος αρμοδιότητάς των Υ.Σ. (π.χ. χορήγηση άσκησης ιδιωτικού έργου, αναγνώριση τίτλων…) δεσμευτικό για όλα τα Π.Υ.Σ.Π.Ε.
- Ενίσχυση της μοριοδότησης της προϋπηρεσίας στις μεταθέσεις και αποσπάσεις.
- Μοριοδότηση των μονογονεϊκών οικογενειών στις υπηρεσιακές μεταβολές.
- Ενίσχυση της μοριοδότησης των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε δυσπρόσιτα – ολιγοθέσια σχολεία.
- Μείωση του υποχρεωτικού χρόνου υπηρέτησης της οργανικής θέσης από τους νεοδιοριζόμενους στο ένα έτος και με δυνατότητα απόσπασης από το πρώτο έτος του διορισμού τους.
- Προσδιορισμό από τα Π.Υ.Σ.Π.Ε. των κενών ανά νομό καθώς και πέρασμα σε αυτά της τοποθέτησης- μετακίνησης των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
- Προσλήψεις αναπληρωτών σε όλα τα πραγματικά κενά πριν την έναρξη των μαθημάτων, με την επιδίωξη να πραγματοποιείται σε μία ευρεία φάση.
- Εξίσωση των αδειών των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με εκείνες των μονίμων.
- Αναγνώριση του χρόνου της στρατιωτικής θητείας των εκπαιδευτικών ως χρόνου πραγματικής υπηρεσίας για τις υπηρεσιακές μεταβολές και τη συνταξιοδότησή τους.
- Καθιέρωση δωρεάν μετακίνησης στην περιοχή πρόσληψης και ανάληψης υπηρεσίας για αναπληρωτές και νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και 50% έκπτωση σε όλα τα Μ.Μ.Μ. για όλο το έτος. Παροχή δυνατότητας μεταφοράς των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε μικρά επαρχιακά σχολεία, ανάλογη της μεταφοράς μαθητών. Αύξηση του ποσού της χιλιομετρικής αποζημίωσης από τα 0,15€/χλμ στα 0,35€/χλμ. σε μετακινήσεις για ανάγκες της υπηρεσίας. Διεύρυνση των κατηγοριών που δικαιούνται αποζημίωση στα 15χλμ. μεταξύ κατοικίας-υπηρεσίας ώστε να καλύπτονται όλοι οι συνάδελφοι που μετακινούνται σε μεγάλες αποστάσεις. Δωρεάν διέλευση σε διόδια για όσους/ες εκπαιδευτικούς μετακινούνται καθημερνά λόγω εργασίας.
- Θέσπιση υποχρέωσης με συναρμόδιους Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. και Ο.Τ.Α. για την εξασφάλιση κατοικίας με τον προσφορότερο τρόπο στους μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που υπηρετούν σε νησιωτικές – ορεινές περιοχές και/ή Δήμους μέχρι 30.000 κατοίκους.
- Επαναφορά των Αιρετών στα συμβούλια επιλογής στελεχών με ρόλο διαφύλαξης της διαφάνειας και της αξιοκρατίας.
- Καθιέρωση 3ου Αιρετού στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.
- Απόσυρση της υπουργικής απόφασης με την οποία αποπέμπονται οι αιρετοί από τα πειθαρχικά συμβούλια. Διατήρηση και ενίσχυση της παρουσίας αιρετών με δικαίωμα ψήφου, με έγκαιρη ενημέρωσή τους για τα προς συζήτηση θέματα και κάλυψη οδοιπορικών στις περιπτώσεις μετακίνησής τους από νομό σε νομό για τις συνεδριάσεις.
- Τροποποίηση του άρθρου 22 του ν.4728/2020 στην κατεύθυνση της κατάργησης της δυνατότητας πραγματοποίησης των εκλογών ανάδειξης αιρετών εκπροσώπων στα υπηρεσιακά συμβούλια με ηλεκτρονικό τρόπο και επαναφορά της εκλογικής διαδικασίας σε εργάσιμη ημέρα με άδεια.
- Δημιουργία νομικού τμήματος σε κάθε Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Περιφερειακή τόσο για την υποστήριξη των υπηρεσιακών συμβουλίων όσο και για νομική υποστήριξη των εκπαιδευτικών.
- ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ
Η 94η Γενική Συνέλευση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας καλείται να απαντήσει με αποφασιστικότητα στις συνεχείς προκλήσεις που δέχεται η δημόσια εκπαίδευση και το εκπαιδευτικό έργο, ιδιαίτερα σε ένα πλαίσιο εντεινόμενων αντεργατικών πολιτικών, απαξίωσης του ρόλου των εκπαιδευτικών και υποβάθμισης του Δημόσιου Σχολείου.
Αποφασίζουμε να προχωρήσουμε αγωνιστικά και μαχητικά με:
- Συντονισμό με τις άλλες εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες (Ο.Λ.Μ.Ε. Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. και Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α.) καθώς και την Α.Δ.Ε.Δ.Υ. για κοινές δράσεις και συσκέψεις ανάδειξης και αντιμετώπισης της κυβερνητικής πολιτικής.
- Έκτακτες Γενικές Συνελεύσεις και Ολομέλεια Προέδρων, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για συζήτηση όλων των ζητημάτων του κλάδου και χάραξη στρατηγικής αντιμετώπισης της κυβερνητικής επιθετικότητας.
- Περιφερειακές συσκέψεις στελεχών – μελών Συλλόγων και πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλες τις πόλεις, με χρονικό προσδιορισμό και συντονισμό από το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε..
- Διοργάνωση τοπικών και πανελλαδικών εκδηλώσεων ενημέρωσης της κοινωνίας. Έκδοση υλικού (φυλλάδια, αφίσες, επιστολή προς τους γονείς κλπ.) για τα αιτήματα και τις διεκδικήσεις του κλάδου.
- Δυναμική παρουσία της Δ.Ο.Ε. στη Δ.Ε.Θ. όπου ο Πρωθυπουργός, όπως έχει προαναγγελθεί, θα ανακοινώσει αυξήσεις στους μισθούς συγκεκριμένων κλάδων και στη συζήτηση στη Βουλή για την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού – Δεκέμβριος 2025. Παρέμβαση για αυξήσεις στις δαπάνες για την Παιδεία.
- Αξιοποίηση των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανώσεων των εκπαιδευτικών (ETUCE και ΕΙ) στον αγώνα ενάντια στις κυβερνητικές πολιτικές στην Ελλάδα και αξιοποίηση της εμπειρίας από τη λειτουργία των αντίστοιχων Ομοσπονδιών των άλλων χωρών της Ευρώπης.
- Εξουσιοδότηση από την 94η Γ.Σ. του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. για λήψη κινηματικών αποφάσεων.
- Διοργάνωση, με πρωτοβουλία της Δ.Ο.Ε., σύσκεψης των Προέδρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων της Χώρας και των Κοσμητόρων των σχολών για την ανάδειξη της αντιεπιστημονικότητας των ενεργειών της κυβέρνησης.
Η Δ.Ο.Ε. θα κινηθεί αποφασιστικά, ενωτικά και αγωνιστικά. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα αποδεχθούν τη διάλυση του δημόσιου σχολείου και την υποτίμηση του παιδαγωγικού τους έργου. Ο αγώνας μας συνεχίζεται!