Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Εργαστήρια δεξιοτήτων, Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας, Σχολικό Συμβούλιο – ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ

Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας έχει ήδη πάρει θέση για αυτά τα ζητήματα. (Βλ. ΕΔΩ και ΕΔΩ). Ωστόσο, επικαιροποιούμε τη στάση μας με βάση τα σημερινά δεδομένα:

  1. Εργαστήρια δεξιοτήτων: ο θρίαμβος του νοησιαρχικού σχολείου

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων καμία σχέση δεν έχουν ούτε με τη βιωματική μάθηση, ούτε με τα σχέδια εργασίας, ούτε με καμία από τις παραδόσεις της νέας αγωγής. Η βασικότερη αρχή που παραβιάζεται είναι ότι οι βιωματικές δράσεις πρέπει να πηγάζουν από τα ίδια τα ενδιαφέροντα των παιδιών, να λειτουργούν ενταγμένες σε ένα συνολικότερο πλαίσιο που θα υπηρετεί τις μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των παιδιών στην κατεύθυνση της ολόπλευρης μάθησης, της διαμόρφωσης ελεύθερων και κριτικά σκεπτόμενων ανθρώπων.

Δεν υπηρετούμε τη στοχοθεσία των εργαστηρίων δεξιοτήτων, την προπαγάνδα της επιχειρηματικότητας, της παραγωγικότητας, της προσαρμοστικότητας στους νόμους της αγοράς και τις «ήπιες δεξιότητες». Διδάσκουμε με πυξίδα και κριτήριο τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών μας, την ανάπτυξη της ολόπλευρης μόρφωσης και της κριτικής σκέψης επιλέγοντας τις διδακτικές μεθόδους και πρακτικές που έως τώρα χρησιμοποιούσαμε, δεν υιοθετούμε διαδικασίες που συνδέονται με την αυτοαξιολόγηση με στόχο την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων, δεν εμπλέκουμε φορείς άσχετους κι εχθρικούς με την εκπαίδευση όπως ιδιωτικές εταιρείες, ΜΚΟ, δήμους, κ.λπ.

– Την εισαγωγή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση καθορίζουν οι Υπουργικές Αποφάσεις: ΦΕΚ 3567, τ. Β΄, 4/8/2021 και ΦΕΚ 3791, τ. Β΄, 13/8/2021 και η εγκύκλιος Αρ.Πρωτ. 103235/ΓΔ4/24-08-2021. Τις επισυνάπτουμε για να τις μελετήσουν οι συνάδελφοι/ισσες. Το Δ.Σ του Συλλόγου για άλλη μια φορά καλεί τους συναδέλφους:

– να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τις διδακτικές μεθόδους και πρακτικές που έως τώρα χρησιμοποιούν δίνοντας έμφαση στις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών τους και την κάλυψη των γνωστικών κενών, των ψυχο-συναισθηματικών και κοινωνικών επιπτώσεων από το πολύμηνο κλείσιμο των σχολείων και την τηλεκπαίδευση. Όλο το υλικό του ΙΕΠ δηλαδή όσα περιγράφονται στον Οδηγό για τα σχέδια δράσης, τα σεμινάρια, τα σενάρια μαθημάτων, τα υποδείγματα ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΑΦΟΡΟΥΝ καθώς ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΥΘΕΝΑ στην Υπουργική Απόφαση και επομένως δεν συνιστούν θεσμικό πλαίσιο. Το ΙΕΠ δημιούργησε αυτό το υλικό προκειμένου να «απορροφήσει» κονδύλια και να «προετοιμάσει» τους εκπαιδευτικούς για τα σχέδια δράσης της αξιολόγησης. Τα καλοκαιρινά σεμινάρια έφεραν στους συναδέλφους τη σύγχυση, το φόβο και τον πανικό.

– Από πουθενά ΔΕΝ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ υποχρέωση να ακολουθήσουμε τα υποδείγματα του ΙΕΠ ή να κάνουμε αναρτήσεις εργασιών, σχεδίων σε ιστοσελίδες σχολείων, αποθετήρια του ΙΕΠ κλπ. Η μόνη μας υποχρέωση είναι να καταγράψουμε σε ένα απλό πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων τους τίτλους των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν, ανά τάξη, το οποίο το στέλνουμε στη Δ/νση της A΄Αθήνας.

– Όσον αφορά  το περιβόητο portfolio καλό θα ήταν σε έναν φάκελο του μαθητή να συγκεντρωθεί το υλικό και η εργασία που έχει κάνει ώστε να του παραδοθεί στο τέλος της σχολικής χρονιάς γιατί είναι ο κόπος μιας ολόκληρης χρονιάς. Εννοείται ότι ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το υλικό, όπως το υλικό των εργασιών όλων των μαθημάτων, για να ενημερώσει τους γονείς για την πορεία του μαθητή στο τρίμηνο. ΤΙΠΟΤΕ ΑΛΛΟ. Οτιδήποτε άλλο απαιτηθεί, να το ζητήσετε γραπτώς με συγκεκριμένη αναφορά σε ποια ΥΑ ή εγκύκλιο αναφέρεται και να επικοινωνήσετε άμεσα με τα μέλη του ΔΣ.

Τέλος καλούμε τους συναδέλφους/ισσες, να μην εμπλέξουν φορείς άσχετους κι εχθρικούς με την εκπαίδευση όπως ιδιωτικές εταιρείες, Μ.Κ.Ο, δήμους, αστυνομία κ.λπ. Δουλεύουμε βιωματικά και ανακαλυπτικά με τα παιδιά μας απλά προγράμματα σύμφωνα με τις μορφωτικές τους ανάγκες για να τα βοηθήσουμε και να τα στηρίξουμε σε αυτή τη δύσκολη πανδημία. Δεν δουλεύουμε υπερφίαλα προγράμματα, ασύνδετα για να γεμίσουμε τους δικούς μας φακέλους με προγράμματα εντυπωσιακά αλλά άχρηστα. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να επιτρέψουμε να συνδεθεί η δουλειά μας με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την κατηγοριοποίηση των σχολείων σε σχολεία που κάνουν πολλά-μέτρια ή λίγα προγράμματα.

 

  1. Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

Μετά την έκδοση Υπουργική Απόφασης 491-9/1/2021, (σε υλοποίηση των όσων προβλέπονται από τον ν.4692/2021) καλούνται οι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να συντάξουν εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας (ΕΚΛ) εντός του σχολικού έτους 2020 – 2021.

Το πνεύμα και οι στοχεύσεις της Υ.Α. για τον ΕΚΛ κινούνται στο πλαίσιο της εφαρμογής της καταδικασμένης από το σύνολο του κλάδου, εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, αφού στον θεματικό άξονα (9) «Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας» περιλαμβάνεται ως δείκτης η «Διασφάλιση της εφαρμογής του σχολικού κανονισμού». Ενδεικτική άλλωστε είναι και η αναφορά του ΕΚΛ στην «Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης» αλλά και στην «τρέχουσα νομοθεσία» για το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό που θα δώσει στη συνέχει το ΥΠΑΙΘ στον ΕΚΛ. Επομένως, αφού προβλέπεται ανάρτηση του κανονισμού, κατάθεσή του προς έγκριση κλπ. μόνο εσωτερικός δεν είναι.

Ποιος αποφασίζει για τον ΕΚΛ:

«Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάσσεται ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή/της Διευθύντριας της σχολικής μονάδας και με τη συμμετοχή όλων των μελών του συλλόγου διδασκόντων, των μελών του διοικητικού συμβουλίου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, καθώς και εκπροσώπου του οικείου Δήμου. Στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου συμμετέχει και το Προεδρείο του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου. Η απόφαση εγκρίνεται από τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου και από τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης».

Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να διαμορφώσουν όπως κάθε χρόνο το πλαίσιο κανόνων τους χωρίς να υιοθετήσουν τα αντιπαιδαγωγικά και αναχρονιστικά μέτρα που αναφέρονται στην ΥΑ.

Επίσης, μετά από μια σειρά άδικων καταγγελιών προς εκπαιδευτικούς που παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια, καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να υιοθετήσουν την παρακάτω παράγραφο: «Γονέας ο/η οποίος/α επιθυμεί να εκφράσει ένα παράπονο, μια καταγγελία ή μια διαμαρτυρία για εκπαιδευτικό, οφείλει πρώτα να απευθυνθεί στον εκπαιδευτικό και μετά, εάν δεν διευθετηθεί το ζήτημα στον/στην διευθυντή/διευθύντρια/προϊσταμένη της σχολικής μονάδας».

 

  1. Σχολικό Συμβούλιο

Πέρα από την απαράδεκτη και αντιδημοκρατική συρρίκνωση του οργάνου και τον αποκλεισμό της μεγάλης πλειοψηφίας των εκπαιδευτικών, που στοχεύει σε ένα νέο μικρό ευέλικτο όργανο που θα υπηρετεί την αξιολόγηση/κατηγοριοποίηση των σχολείων, επισημαίνουμε ότι στον νόμο 4823/2021, άρθρο 107, π. δ., προβλέπεται ότι μια από τις αρμοδιότητες του νέου οργάνου είναι η αναζήτηση χρηματικών πόρων πέραν της κρατικής χρηματοδότησης. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων πρέπει να δεσμεύσουν με αποφάσεις τους το Σχολικό Συμβούλιο ότι δεν θα μπει σε τέτοιες διαδικασίες, αλλά όλοι μαζί από κοινού θα διεκδικήσουμε αύξηση των δαπανών για την παιδεία.

 

O πρόεδρος                             H Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης              Σοφία Μπογιατζή