Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Ακυρώνουμε τις πανεθνικές εξετάσεις (τύπου PISA) σε Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου

Οργανώνουμε πολύμορφο αγώνα μαζί με τους γονείς

Δεν επιτρέπουμε να γίνουν οι μαθητές μας και τα σχολεία μας πειραματόζωα ενός ολέθριου πειράματος διάλυσης, αξιολόγησης/κατηγοριοποίησης, ανταγωνισμού και ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου

Το υπουργείο Παιδείας θα πραγματοποιήσει στις 18 Μαΐου 2022 σε εθνικό επίπεδο εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα για χιλιάδες μαθητ(ρι)ες της ΣΤ΄ τάξης και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων σε 600 επιλεγμένες σχολικές μονάδες της χώρας, στα μαθήματα της Γλώσσας και των Μαθηματικών. Ήδη έχει διαμορφωθεί η Τράπεζα Θεμάτων από την οποία θα κληρωθούν τα θέματα για τις φετινές εξετάσεις, ενώ κάποια ενδεικτικά θέματα έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ, παροτρύνοντας έτσι τους/τις δασκάλους/ες να εγκαταλείψουν την προγραμματισμένη διδασκαλία τους για το επόμενο διάστημα και να μετατρέψουν τις τάξεις τους σε «φροντιστήρια».

Από την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η καθολική εφαρμογή τους σε όλα τα δημοτικά και γυμνάσια της χώρας, ενώ με βάση τη νομοθεσία οι εξετάσεις αυτές μπορούν να επεκταθούν με μια υπουργική απόφαση και σε άλλα μαθήματα αλλά και σε άλλες τάξεις (ν.4823/2021, άρθρο 107). Στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι «Σκοπός των ως άνω εξετάσεων είναι η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο, σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και σχολικής μονάδας». Επομένως, οι επιδόσεις των μαθητών, παρ΄ ότι δεν δημοσιοποιούνται σε ατομικό επίπεδο, καθορίζουν τον βαθμό επίτευξης των στόχων από κάθε σχολική μονάδα.

Με τις εξετάσεις αυτές, το ΥΠΑΙΘ επιχειρεί να μεταβιβάσει τις ολέθριες συνέπειες των πολιτικών του στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Τι αποτελέσματα θα έχουν για το αμέσως επόμενο διάστημα εάν επιτρέψουμε να προχωρήσουν αυτές οι εξεταστικές διαδικασίες:

  1. Δύσκολα ένας/μια δάσκαλος/α θα επιλέγει να αναλάβει πλέον την Στ΄ τάξη.
  2. Οι δάσκαλοι/ες που θα αναλάβουν τελικά αυτό το καθήκον, θα πιέζονται να εγκαταλείψουν τη διδασκαλία με βάση τις πραγματικές μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητ(ρι)ών τους και να κάνουν την τάξη τους φροντιστήριο προγύμνασης.
  3. Οδηγούν στην συρρίκνωση της διδασκαλίας και του προγράμματος σπουδών σε ότι εξετάζεται και στην εφαρμογή των πιο απαρχαιωμένων μεθόδων διδασκαλίας. Τα υπόλοιπα μαθήματα θα υποβαθμιστούν αφού το κύριο βάρος θα «πρέπει» να προσανατολιστεί σε έναν συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας και αξιολόγησης (με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών) της γλώσσας και των μαθηματικών.
  4. Εντείνουν τον ταξικό διαχωρισμό των σχολείων (δηλαδή την πόλωση των σχολείων ανάλογα με την κοινωνικοοικονομική σύνθεση των μαθητών – σχολεία των φτωχών και των μεταναστών, σχολεία της μεσαίας τάξης και σχολεία των ελίτ).
  5. Οδηγούν τους μαθητές να αντιλαμβάνονται με μεγαλύτερη ακόμα έμφαση, (και σε τρυφερή ηλικία μάλιστα) την αποτυχία στις εξετάσεις ως ματαίωση δική τους και να αποδέχονται την θέση για την οποία τους προορίζει ούτως ή άλλως η εκπαίδευση ως μηχανισμός αναπαραγωγής της ταξικής κοινωνίας. Δηλαδή νομιμοποιείται στην συνείδησή τους η κοινωνική θέση για την οποία προορίζονται.
  6. Στις ΗΠΑ, εκπαιδευτικοί και διευθυντές αναφέρουν ότι η κεντρική διοίκηση τους συμβουλεύει να επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στους μαθητές που βρίσκονται λίγο κάτω από το όριο της βαθμολογίας που χρειάζονται για να περάσουν τα τεστ, αφήνοντας στην άκρη και αυτούς που είναι πολύ πάνω από αυτό το όριο αλλά και όσους δεν έχουν καμιά ελπίδα να το φτάσουν. Ανάλογες πρακτικές εφαρμόζονται και στην Αγγλία.

Οι εξετάσεις PISA μόνο αθώες δεν είναι! Συνδέονται άμεσα με την αξιολόγησή της σχολικής μονάδας, με τα αντιεκπαιδευτικά σχέδια που προωθούν ΟΟΣΑ, ΕΕ και κυβερνήσεις για την αυτονομία, εμπορευματοποίηση, κατηγοριοποίηση σχολείων και την «ελεύθερη» γονεϊκή επιλογή σχολείου – που λειτουργεί στην πραγματικότητα εντελώς αντίστροφα αφού είναι τα σχολεία που επιλέγουν μαθητές, αποφεύγοντας τις περιπτώσεις εκείνες που πιθανόν θα συμβάλουν αρνητικά στην αξιολόγησή τους.

Γι’ αυτό καλούμε τα εκπαιδευτικά σωματεία, τους φορείς και τις συλλογικότητες του γονεϊκού κινήματος, τους μαθητές ΝΑ ΤΙΣ ΑΚΥΡΩΣΟΥΜΕ! Να μην επιτρέψουμε να «νεκρώσει» η γνώση και η κριτική σκέψη, κάθε ζωντανή λειτουργία του δημόσιου σχολείου, και να μετατραπεί σε τυποποιημένη μετρήσιμη δεξιότητα, όπως απαιτεί η αγορά και οι πολιτικές εμπορευματοποίησης του δημόσιου σχολείου.

Οργανώνουμε καμπάνια πολύπλευρης ενημέρωσης κι αντίστασης:

  1. Απαιτούμε ΔΟΕ-ΟΛΜΕ να κηρύξουν πανελλαδική απεργία και για όλο τον κλάδο την ημέρα των εξετάσεων! Σε κάθε περίπτωση, ο Α΄ Σύλλογος Αθηνών ανακοινώνει από τώρα την κήρυξη στάσεων εργασίας για όλους τους συναδέλφους.
  2. Καλούμε όλους/όλες τους/τις εκπαιδευτικούς, που τους/τις εμπλέκει το ΥΠΑΙΘ στη διαδικασία, να μην επιτρέψουν να μετατραπεί η δουλειά τους σε «φροντιστήριο» προετοιμασίας των παιδιών! Να συνεχίσουν τη εκπαιδευτική διαδικασία στην τάξη τους, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητ(ρι)ών τους.
  3. Προχωράμε σε κοινές συσκέψεις ενημέρωσης και συντονισμού με τους Συλλόγους και τις Ενώσεις Γονέων. Οργανώνουμε πολύμορφες δράσεις με πανό, αφίσες, επιστολές προς τους γονείς για το άνοιγμα της καμπάνιας ενάντια στις εξετάσεις τύπου PISA σε ολόκληρη την κοινωνία
  4. Καλούμε σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο ΙΕΠ (Τσόχα 36) στις 17/5, στις 2μ.μ.

Οργανώνουμε μαζί με τους γονείς, συγκεντρώσεις και κινητοποιήσεις έξω από τα σχολεία-εξεταστικά κέντρα στις 18/5 με στόχο την προβολή των αιτημάτων μας και την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών.

O πρόεδρος                             Ο Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης              Σπύρος Ντελέζος