Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Η αξιολόγηση εναντίον της μητρότητας

Είναι δυνατόν να υποχρεωθεί μια μητέρα να διακόψει την άδεια ανατροφής για ένα χρονικό διάστημα διότι «οφείλει» να αξιολογηθεί και μετά να επανέλθει στο καθεστώς άδειας μητρότητας και να αναζητά πως θα ανακτήσει αυτό το χρονικό διάστημα που υποχρεώθηκε να χάσει; Κι όμως είναι.

 

Αρ. Πρ. 182                                                                                       18/6/2025

 

Προς:

  • Υπουργείο Παιδείας
  • Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
  • Δ.Σ. ΔΟΕ
  • Μέλη μας
  • ΜΜΕ

 

Θέμα: Η αξιολόγηση εναντίον της μητρότητας

 

Είναι δυνατόν να υποχρεωθεί μια μητέρα να διακόψει την άδεια ανατροφής για ένα χρονικό διάστημα διότι «οφείλει» να αξιολογηθεί και μετά να επανέλθει στο καθεστώς άδειας μητρότητας και να αναζητά πως θα ανακτήσει αυτό το χρονικό διάστημα που υποχρεώθηκε να χάσει; Κι όμως είναι.

Συγκεκριμένα:

  1. Πρότυπα-πειραματικά σχολεία. Με βάση τη νομοθεσία, οι εκπαιδευτικοί για να τοποθετηθούν με θητεία εκεί και να διατηρήσουν τη θητεία τους πρέπει να αξιολογηθούν.
  2. Ταυτόχρονα, είναι γνωστό το δικαίωμα της άδειας εννεάμηνης ανατροφής τέκνου με αποδοχές, με βάση την αριθ. 2367/2021 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ειδικότερα όσον αφορά την εφαρμογή της διάταξης της παρ. 2 του άρθρου 53 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν.3528/2007), σύμφωνα με το σκεπτικό της οποίας, «…Επειδή, σύμφωνα με τις προπαρατεθείσες διατάξεις του άρθρου 53 παρ. 2 του ν. 2721/1999, γονέας εκπαιδευτικός δικαιούται να λάβει για την ανατροφή του τέκνου του τις προβλεπόμενες για τον σκοπό αυτό διευκολύνσεις, δηλαδή μειωμένο διδακτικό ωράριο και απαλλαγή από πρόσθετες υπηρεσίες, ή, εναλλακτικώς, την κατ’ άρθρο 35 παρ. 2 του ν. 3528/2007 ειδική άδεια ανατροφής με αποδοχές, χρονικής διάρκειας εννέα (9) μηνών (και, πάντως, μέχρι να συμπληρώσει το τέκνο το απώτατο ηλικιακό όριο των τεσσάρων ετών)».
  3. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με την υπό στοιχεία 11200/Δ6/31-1-2025 που υπογράφεται από τον Γ.Γ. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του ΥΠΑΙΘΑ, «Εκπαιδευτικοί, οι οποίοι απουσίαζαν λόγω μακροχρόνιας άδειας κατά την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας της αξιολόγησης και των οποίων η θητεία παρατάθηκε ως την 31η.8.2024 σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 114 του Ν. 5128/2024 (Α’ 118), καλούνται: (α) αν έχουν αναλάβει υπηρεσία στο σχολείο στην αρχή του τρέχοντος σχολικού έτους να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση τους έως την 31η Μαρτίου 2025 και (β) αν απουσίαζαν στην έναρξη του τρέχοντας σχολικού έτους λόγω μακροχρόνιας άδειας, να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση τους, όχι έως την 31η Μαρτίου, αλλά εντός του σχολικού έτους 2024-2025, κατά το οποίο θα αναλάβουν εκ νέου υπηρεσία, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 61 του ν. 4692/2020 (Α’ 111)».
  4. Με βάση τα ως άνω, το ΥΠΑΙΘΑ και οι διοικητικοί του μηχανισμοί οδηγήθηκαν στο συμπέρασμα το οποίο συμπεριλαμβάνει και τις εκπαιδευτικούς με άδεια ανατροφής τέκνου, ότι οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να αξιολογηθούν εντός του σχολικού έτους 2024-2025. Διαφορετικά, επιστρέφουν στην οργανική τους θέση και για τα επόμενα τρία (3) σχολικά έτη δεν έχουν δικαίωμα να υποβάλουν αίτηση για πλήρωση κενών θέσεων σε Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 61 του ν. 4692/2020 (Α’ 111).

 

Ωστόσο, εδώ, προκύπτουν ζητήματα παραβίασης στοιχειωδών δικαιωμάτων.

 

Θέτουμε τα εξής ερωτήματα:

 

– πως μπορεί να εφαρμοστεί η 11200/Δ6/31-1-2025 και η παρ. 5 του άρθρου 61 του ν.4692/2020 σε περιπτώσεις συναδελφισσών που έχουν μακρόχρονη άδεια κύησης και κατόπιν ανατροφής οι οποίες καλύπτουν όλο το σχολικό έτος 2024-25;

υπήρξαν περιπτώσεις συναδελφισσών που υποχρεώθηκαν να διακόψουν την άδεια κύησης ή ανατροφής ώστε να αξιολογηθούν ώστε να μη χάσουν τη θέση τους; Σε αυτή την περίπτωση η άδεια που στερήθηκαν δεν πρέπει να αποκατασταθεί από την υπηρεσία εφόσον με δική της ευθύνη προκάλεσε αυτή την παραβίαση;

Κατά τη γνώμη μας πρόκειται για μία ακόμα περίπτωση όπου το Υπουργείο Παιδείας δε διστάζει, στο όνομα της εφαρμογής της αξιολόγησης, να παραβιάσει στοιχειώδη δικαιώματα και μάλιστα στο ευαίσθητο θέμα της μητρότητας. Ας μην απορούμε λοιπόν για τις αιτίες της υπογεννητικότητας και για το αρνητικό ρεκόρ γεννήσεων του 2024 που έπεσαν στις 62.624, ενώ πριν το 2010 ήταν σταθερά πολύ πάνω από τις 100.000.

Από την πλευρά μας:

 

  1. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας: (α) να αποκαταστήσει όποια καταστρατήγηση άδειας ανατροφής έχει τυχόν εφαρμοστεί με χορήγηση του απολεσθέντος χρόνου άδειας στις συναδέλφους και (β) να αποσύρει την εγκύκλιο 11200/Δ6/31-1-2025 η οποία καταφανώς πλήττει το δικαίωμα στη μητρότητα και παραβιάζει το δικαίωμα στην άδεια ανατροφής όπως αυτό διατυπώνεται από τον Υπαλληλικό Κώδικα.
  2. Ερωτάται το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας σε ποιες σχετικές ενέργειες πρόκειται να προβεί ώστε να προστατεύσει το δικαίωμα στη μητρότητα από τέτοιες πρακτικές.
  3. Καλούμε το ΔΣ της ΔΟΕ να παρέμβει άμεσα προς κάθε αρμόδιο φορέα.

 

O πρόεδρος                          H  Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης                                  Άντα Παραφόρου