Α΄ Σύλλογος Αθηνών ΠΕ: Για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου»

Το Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Αθηνών, σε σχέση με τις τελευταίες εξελίξεις στην εκπαίδευση δηλώνει τα εξής:

  1. Η υπουργική απόφαση για τον «Ενιαίο Τύπο Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου», απέδειξε με τον πιο εμφατικό τρόπο τον προσχηματικό χαρακτήρα του «εθνικού διαλόγου για την παιδεία». Η παρουσία του ΔΣ της ΔΟΕ στα θεσμικά όργανα του διαλόγου τίποτα θετικό δεν προσέφερε στον κλάδο, αφού το Υπουργείο προχώρησε μέσα στο Πάσχα στην εν λόγω απόφαση χωρίς ποτέ να ενημερώσει την Ομοσπονδία για τις προθέσεις του.
  2. Βασικό κριτήριο της κυβέρνησης για την εφαρμογή του «νέου» σχολείου είναι οι μνημονιακές οικονομικές δεσμεύσεις. Δηλαδή οι σφοδρές περικοπές σε σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές και χρηματοδότηση. Οι μηδενικοί διορισμοί εκπαιδευτικών. Κριτήριό τους δεν είναι οι ανάγκες των μαθητών, αλλά οι ανάγκες των δανειστών. Κριτήριό τους δεν είναι η σταθερή εργασία, αλλά η εργασιακή ευελιξία και ομηρία. Αυτό το κριτήριο της ευελιξίας, ώστε το σχολείο να είναι όσο το δυνατόν πιο φθηνό, οδηγεί σταδιακά σε μια εκπαιδευτική πραγματικότητα όπου οι πάντες μπορούν να διδάσκουν τα πάντα ανεξάρτητα από το βασικό πτυχίο που έχουν πάρει και τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτό.
  3.    Οι περικοπές αυτές θα δημιουργήσουν τη βάση για εκτεταμένες μετακινήσεις εκπαιδευτικών τον Σεπτέμβριο, εντός και εκτός ΠΥΣΠΕ, θα μηδενίσουν τις μεταθέσεις και τις αποσπάσεις, θα ελαχιστοποιήσουν τις προσλήψεις αναπληρωτών. Έτσι, χιλιάδες αναπληρωτές συνάδελφοί μας, θα πάρουν οριστικά το δρόμο της ανεργίας, δηλαδή θα απολυθούν.
  4. Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, αποτελεί μια ακόμα εκδοχή του κατακερματισμένου σχολείου. Μοναδικό κριτήριό τους είναι πως θα λειτουργήσει το σχολείο με το υπάρχον προσωπικό με μηδενικούς διορισμούς και με την ελαχιστοποίηση των προσλήψεων αναπληρωτών. Στο βωμό των μνημονιακών δεσμών θυσιάζονται παιδαγωγικές αρχές και κυριαρχεί η λογική της πολυδιάσπασης της μορφωτικής διαδικασίας σε αντικείμενα πλήρως κατακερματισμένα.

 

Σύμφωνα λοιπόν με την υπουργική απόφαση:

  • καταργείται η πρωινή ζώνη του ολοήμερου (7-8π.μ.)
  • στο ολοήμερο πρόγραμμα εγγράφονται και φοιτούν οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς είναι εργαζόμενοι, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του φορέα εργασίας τους.
  • καταργείται ο δάσκαλος  του ολοήμερου. Η ώρα της σίτισης και της Μελέτης θα καλύπτεται από τις πλεονάζουσες ώρες των δασκάλων της πρωινής ζώνης.
  • μειώνονται συνολικά οι ώρες των ειδικοτήτων (Αγγλικά, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Φυσική Αγωγή, Πληροφορική)
  • μειώνονται οι ώρες που διδάσκει ο δάσκαλος στην κάθε τάξη κατά 2 ώρες  σε όλες τις τάξεις των ΕΑΕΠ, 2 ώρες στην Α και Β τάξη και 5 ώρες από τη Γ τάξη και πάνω στα κλασικά ολοήμερα με τη μείωση των ωρών σε γνωστικά αντικείμενα.
  • σε κάθε τμήμα ολοήμερου, θα εναλλάσσονται σε καθημερινή βάση και με κινηματογραφική ταχύτητα ίσως και δέκα (10) διαφορετικοί εκπαιδευτικοί (δάσκαλοι και ειδικότητες)!! Κάθε μαθητής/τρια της Α΄ Δημοτικού, πιθανόν να διδάσκεται έως και από 7 διαφορετικούς εκπαιδευτικούς από το πρωί μέχρι τις 4 το απόγευμα! Προφανώς πρόκειται για παγκόσμιο ρεκόρ. Για ποια παιδαγωγική σχέση μαθητή – δασκάλου μπορούμε να μιλήσουμε;

πίνακας σύγκρισης ωρών και προσωπικού

Στον παραπάνω πίνακα φαίνεται καθαρά ότι συνυπολογίζοντας όλες τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, σε σύγκριση με ό,τι ίσχυε φέτος, θα χρειαστούν 6.500 λιγότεροι εκπαιδευτικοί, τουλάχιστον. (Λέμε τουλάχιστον γιατί ο υπολογισμός έχει γίνει με την παραδοχή ότι θα υπάρχουν διπλά τμήματα ολοήμερου. Αν τα τμήματα δεν είναι δύο, τότε πετιούνται στα αζήτητα ακόμη περισσότεροι εκπαιδευτικοί). Η προτελευταία στήλη του πίνακα αφορά σε πλεονάσματα ή ελλείμματα εκπαιδευτικών και η τελευταία αντιστοιχεί στις φετινές προσλήψεις αναπληρωτών.

Αγωνιζόμαστε για:

  •   Άμεση απόσυρση της Υπουργικής απόφασης για το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου και όλων των εγκυκλίων και τροπολογιών για τα νηπιαγωγεία, την ειδική αγωγή, την κατάργηση ενισχυτικής διδασκαλίας
  •       Μαζικούς, μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των αναγκών. Μόνιμος διορισμός όλων των αναπληρωτών – κανένας/καμιά συνάδελφος να μην χάσει τη δουλειά του. Δημιουργία οργανικών θέσεων για τις ειδικότητες εκπαιδευτικών.
  • Να γίνουν αποδεκτές όλες οι αιτήσεις εγγραφής μαθητών στο ολοήμερο χωρίς όρους και προϋποθέσεις (εργαζόμενοι γονείς κλπ.). Να λειτουργήσει κανονικά η πρωινή ζώνη όπου υπάρχουν αιτήσεις.
  •      Υπερασπιζόμαστε τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο. Υπερασπιζόμαστε την ενότητα των εκπαιδευτικών και των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
  •          Λέμε όχι στο μνημονιακό σχολείο είτε με την παλιά είτε με τη νέα του μορφή. Όχι στο φθηνό και ευέλικτο σχολείο της αγοράς, του κατακερματισμού της γνώσης και των αντικειμένων, των ταξικών φραγμών.
  •      Αγωνιζόμαστε για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και ενιαίο δημόσιο δωρεάν υποχρεωτικό δωδεκάχρονο σχολείο, για το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών.

 

 

Έχοντας πλήρη επίγνωση ότι τα χειρότερα βρίσκονται μπροστά μας, είναι ανάγκη να υπάρξει τώρα, μια αποφασιστική αγωνιστική απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος με στόχο την ανατροπή των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών. Με αγωνιστική κλιμάκωση, ενότητα και μαχητικότητα, όπως υποχρεώσαμε το υπουργείο να αποσύρει τις προτάσεις για αλλαγή του τρόπου πρόσληψης των αναπληρωτών, έτσι μπορούμε να πετύχουμε και την ανάκληση της υπουργικής απόφασης.