ΔΟΕ: ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης

και 85ης Γενικής Συνέλευσης

22 – 24  Ιουνίου 2016

 

ΘΕΜΑΤΑ

Θέμα 1ο  : ΕΚΤΑΚΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ, Τετάρτη 22 Ιουνίου 2016

Τροποποίηση του καταστατικού

 

Θέμα 2ο:

ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ–ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ–ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΑΙΡΕΤΟΥΣ

  • Έκθεση  Πεπραγμένων Δ.Σ. Δ.Ο.Ε.
  • Οικονομικός απολογισμός οικον. έτους 2015-16 – Προϋπολογισμός χρήσης οικον. έτους 2016 – 2017
  • Ενημέρωση από αιρετούς του Κ.Υ.Σ.Π.Ε.
  • Κριτική πεπραγμένων – Δευτερολογία Προέδρου Δ.Ο.Ε.

 

ΘΕΜΑ 3ο  :

ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ 2016-2017

 

  1. A.            Διεκδικητικό Πλαίσιο

 

  1. I.            Οικονομικά
    1. Δαπάνες για την Παιδεία
    2. Οικονομικά Εκπαιδευτικών
    3. II.            Το σχολείο που βιώνουμε, το σχολείο που οραματιζόμαστε
    4. III.              Ο εκπαιδευτικός του δημόσιου σχολείου (εργασιακά– επαγγελματικά)
      1. Διορισμοί – εργασιακά δικαιώματα αναπληρωτών
      2. Ασφαλιστικά

 

  1. IV.          Προσχολική Αγωγή
  2. V.          Ειδική Αγωγή
  3. VI.          Επιμόρφωση

 

Β.  Πρόγραμμα Δράσης

ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ

85ης Γενικής Συνέλευσης

22 – 24  Ιουνίου 2016

 

2016. Η Ελλάδα κινείται πλέον στην τροχιά του 3ου μνημονίου. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχοντας διαψεύσει τις ελπίδες ακόμα και του πιο αισιόδοξου πολίτη, εφαρμόζει πιστά την ίδια αδιέξοδη πολιτική που από το 2009, με πρόσχημα τη σωτηρία της χώρας, εφάρμοσαν και οι άλλες μνημονιακές κυβερνήσεις κατ’ εντολή των «θεσμών» (Δ.Ν.Τ., Ε.Κ.Τ., Ε.Ε.).

Οι υποσχέσεις μετατράπηκαν σε απελπισία για τους εργαζόμενους, που βρίσκονται καθημερινά αντιμέτωποι με ανελέητες  φοροεπιδρομές (που έχουν εξαπολυθεί και αναμένεται να γίνουν ακόμα πιο έντονες, κατά μισθωτών και συνταξιούχων) και διαρκή υποβάθμιση του βιοτικού τους επιπέδου.

Το τελευταίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων επιβεβαίωσε όλους τους φόβους για ένταση της λιτότητας και διογκώνει τα τεράστια προβλήματα που έχει επιφέρει η άγρια περικοπή μισθών και συντάξεων των τελευταίων ετών.

Η πολιτική της συρρίκνωσης των Δημοσίων Υπηρεσιών, η δραματική υποβάθμιση  του τομέα της Υγείας και η διάλυση του κοινωνικού κράτους είναι πλέον καθεστώς.

Τα εξοντωτικά σχέδια της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό, τα οποία αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο επώδυνα μετά τις παρεμβάσεις των «θεσμών», οδηγούν στην εξαθλίωση των συνταξιούχων και την επιβολή τραγικών όρων (όρια ηλικίας, ύψος αποδοχών, δραστική περικοπή εφάπαξ και επικουρικών ταμείων) στους προς συνταξιοδότηση εργαζόμενους.

 

Η Δημόσια Εκπαίδευση βιώνει όλα αυτά τα χρόνια μια πρωτόγνωρη πραγματικότητα.

Η εκπαιδευτική πολιτική δεν υλοποιείται με βάση τον απαραίτητο  εκπαιδευτικό προγραμματισμό και σχεδιασμό αλλά με κριτήρια οικονομικού – λογιστικού χαραχτήρα. Συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών, προοπτική απολύσεων και μετατάξεις διέλυσαν την εκπαίδευση και οι πληγές που άνοιξαν, παρά τις άφθονες υποσχέσεις της νυν κυβέρνησης, όχι μόνο δεν κλείνουν αλλά διαιωνίζονται.

Η φετινή σχολική χρονιά, μια από τις χειρότερες των τελευταίων ετών, κλείνει με 2.500 κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δίχως την προοπτική μόνιμων διορισμών, με χιλιάδες αναπληρωτές να προσλαμβάνονται μόνο μέσα από κονδύλια του ΕΣΠΑ και του ΠΔΕ.  Αναπληρωτές που είναι πλέον αντιμέτωποι με το τέταρτο έτος στη σειρά μηδενικών διορισμών (με τους αναπληρωτές της Ειδικής Αγωγής να κλείνουν 15 χρόνια αναμονής για μονιμοποίηση) αλλά και με την ανασφάλεια σχετικά με τον τρόπο πρόσληψής τους έστω και ως αναπληρωτές. Κι όλα αυτά με την προοπτική της τραγικής συρρίκνωσης ακόμη και αυτών των προσλήψεων αφού τα κονδύλια του ΕΣΠΑ είτε φθίνουν είτε έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από το Υπουργείο για κάλυψη των φετινών κενών (π.χ. παράλληλη στήριξη).

Όλα τα παραπάνω, μέσα στο εδώ και χρόνια διαμορφωμένο, τοπίο της υποχρηματοδότησης των σχολικών μονάδων κάτι που κάνει εξαιρετικά δύσκολο το να καλύψουν βασικούς τομείς λειτουργίας τους (γραφική ύλη, πετρέλαιο θέρμανσης, ανταπόκριση στις στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους) αλλά και της κατάργησης εκπαιδευτικών κατακτήσεων όπως η αναλογία 1:25 στα τμήματα και το ολοήμερο σχολείο.

Μέσα σε όλο αυτό το τοπίο της αποσάθρωσης, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εμπαίζει την εκπαιδευτική κοινότητα και τις ελληνικές οικογένειες, τάζοντας 20.000 μόνιμους διορισμούς, ενιαίο τύπο ολοήμερου σχολείου, δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, Ειδική Αγωγή για όλους του μαθητές που τη χρειάζονται (καταργώντας ταυτόχρονα τα Τ.Ε. ή μετατρέποντάς τα σε παράλληλη στήριξη!!!), οργανικές θέσεις στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων που περιμένουν μάταια…

Οι πολιτικές των αλλεπάλληλων μνημονίων, της σκληρής λιτότητας πάντα και μόνο για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, των απολύσεων και της ανεργίας, της δραματικής μείωσης εισοδημάτων, της ανατροπής των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, της διάλυσης των Δημοσίων Υπηρεσιών και της “ακύρωσης” των Κοινωνικών Αγαθών, που επιβάλλεται από τους «Θεσμούς»  και εκτελείται κατά γράμμα και από την Κυβέρνηση της «πρώτης φορά αριστερά», δεν αφήνει πλέον κανένα περιθώριο αναμονής.

Είναι επιτακτική ανάγκη να βρεθούμε στο δρόμο και να αγωνιστούμε για την ανατροπή αυτής της πολιτικής. Απαιτείται αφύπνιση και δυναμικοί αγώνες. Η μάχη για το ασφαλιστικό είναι κομβικής σημασίας και πρέπει να αποτελέσει το σημείο εκκίνησης αγώνων με προοπτική δικαίωσης.

Έχουμε χρέος, όλοι μαζί, να συνεχίσουμε και να δυναμώσουμε τον αγώνα για  ν’  ανατρέψουμε αυτές τις πολιτικές , που πλήττουν τους εκπαιδευτικούς αλλά  και όλους τους εργαζόμενους, τη δημόσια  εκπαίδευση αλλά και το σύνολο των κοινωνικών αγαθών και κατακτήσεων.

 

Α. ΔΙΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

 

 

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εισηγείται στις Γ.Σ. των Συλλόγων:

 

  1.             I.            Οικονομικά

 

  1.                     i.            Δαπάνες για την Παιδεία

Ο χώρος της παιδείας έχει πληγεί σκληρά τα τελευταία χρόνια  από τις  συνεχιζόμενες πολιτικές των περικοπών που ακολουθούνται από τις κυβερνήσεις.

Το επαναλαμβανόμενο και δίχως ανταπόκριση αίτημα για αύξηση των δαπανών στο ύψος του 5% επί του Α.Ε.Π., ως πρώτο βήμα προσέγγισης του Ευρωπαϊκού Μέσου Όρου, ιεραρχείται, εδώ και χρόνια, ως πρώτο στις διεκδικήσεις μας. Κι αυτό γιατί πιστεύουμε ότι οι δαπάνες που διατίθενται από τον προϋπολογισμό για την Παιδεία έχουν άμεση σχέση με τις στοχεύσεις και τις προτεραιότητες της κυβέρνησης σχετικά με την ποιότητά της.

Η ικανοποιητική αύξηση των δαπανών για την Παιδεία θα διασφάλιζε σύγχρονες υποδομές με επαρκή υλικοτεχνική στήριξη, εκσυγχρονισμό αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων, προγράμματα επιμόρφωσης, καινοτόμα προγράμματα και στήριξη της έρευνας, υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικούς και προπάντων στήριξη της Δημόσιας Δωρεάν παρεχόμενης Εκπαίδευσης ως ανταπόδοση της βαριάς φορολόγησης του Έλληνα πολίτη.

Αντίθετα, οι σταθερά μειωμένες δαπάνες για την Παιδεία έχουν ως επακόλουθο τη συρρίκνωση των Πολιτικών Αντισταθμιστικής Αγωγής (Ολοήμερο Σχολείο, Τάξεις Υποδοχής, Τμήματα Ένταξης, Ενισχυτική Διδασκαλία, αναλογία μαθητών ανά εκπαιδευτικό κ.λ.π.) και γενικότερα της ποιότητας της εκπαίδευσης.

Όπως έχουμε κατ’ επανάληψη επισημάνει, οι μηδενικοί  διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών έχουν ως αποτέλεσμα τις  προσλήψεις αναπληρωτών με ελαστικές μορφές εργασίας, καταδικάζουν στην ανεργία χιλιάδες συναδέλφους μας και έχουν αρνητικά αποτελέσματα στην εικόνα αλλά κυρίως στην ουσία της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης.

Οι δαπάνες για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων εξακολουθούν να είναι απαράδεκτα συρρικνωμένες.

Το πρόγραμμα σχολικής στέγης παραμένει παγωμένο.

Περισσότεροι από 60.000 μαθητές προσχολικής ηλικίας παραμένουν και   θα συνεχίσουν να παραμείνουν εκτός του δημόσιου νηπιαγωγείου

Χωρίς τα απαραίτητα κονδύλια δεν μπορούν να ικανοποιηθούν μια σειρά από αιτήματα που συντελούν στην αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης.

 

 

Διεκδικούμε:

 

  • Αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ.
  • Έκτακτο κονδύλι για να καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες των σχολείων.
  • Ορθολογική κατανομή των κοινοτικών πόρων ιδιαίτερα για θεσμούς που αφορούν στην Π.Ε., τη σημασία και την αξία της οποίας όλοι αναγνωρίζουν και αποδέχονται.
  • Ούτε ένα ευρώ από τις τσέπες των γονιών για πληρωμή λειτουργικών εξόδων σχολείων, π.χ. οργάνωση ολοήμερου, εκπαιδευτικές εκδρομές κτλ.
  • Κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών των σχολείων.
  • Αναβάθμιση των θεσμών αντισταθμιστικής αγωγής.
  • Δημόσια μόνο, υψηλού επιπέδου, δωρεάν παιδεία με βάση τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών.
  • Κανένα παιδί εκτός εκπαιδευτικών δομών.
  • Ενιαίο, δημόσιο, δωρεάν, δεκατετράχρονο σχολείο (νηπιαγωγείο – δημοτικό – γυμνάσιο – λύκειο) με πλήρη μόρφωση για όλα τα παιδιά.
  • Επαναλειτουργία των αντισταθμιστικών προγραμμάτων της Ενισχυτικής Διδασκαλίας.
  • Καμιά νέα συγχώνευση.
  • Άμεση κατάργηση του 10% της προσαύξησης του αριθμού των μαθητών/τμήμα – 20 μαθητές ανά τμήμα, 15 μαθητές σε νηπιαγωγείο και Α΄-Β΄ τάξη Δημοτικού
  • Άμεση δρομολόγηση ενός ολοκληρωμένου κρατικού προγράμματος σίτισης και ιατρικής περίθαλψης που θα εξασφαλίζει ότι δεν θα υπάρχει ούτε ένας μαθητής μας πεινασμένος, ότι δεν θα υπάρχει ούτε ένα παιδί στα σχολεία μας χωρίς ιατρική περίθαλψη.

 

 

  1.                   ii.            Οικονομικά Εκπαιδευτικών

Οι ρυθμίσεις του νέου μισθολογίου του δημόσιου τομέα (Ν. 4354/2015) που εφαρμόζεται από την 1/1/2016 έφεραν την αποσύνδεση του μισθού από τον βαθμό όχι όμως απαραίτητα  και την αποσύνδεση από την αξιολόγηση, που ακόμα δεν ξέρουμε τη μορφή που θα πάρει. Αφενός γιατί το νομοθετικό πλαίσιο της αξιολόγησης δεν έχει ακόμα καταργηθεί (παρά τις συνεχείς δεσμεύσεις), αφετέρου γιατί υπάρχει ρητή πρόβλεψη για προωθημένη μισθολογική εξέλιξη ή αναστολή της (μετά από τρεις ετήσιες συνεχόμενες αρνητικές αξιολογήσεις, δύναται να αναστέλλεται … μέχρι και ένα (1) χρόνο η αυτόματη μισθολογική εξέλιξη του υπαλλήλου).

Με το νέο μισθολόγιο – φτωχολόγιο, μισθολόγιο της «προσωπικής διαφοράς», η οποία εύκολα μπορεί να περικοπεί σε περίπτωση… δημοσιονομικής ανάγκης οδηγώντας σε νέες δραστικές περικοπές αποδοχών ( σημειώνεται ότι για τους συναδέλφους αναπληρωτές, η προσωπική διαφορά θα ισχύσει μόνο μέχρι τις 21/06/2016!!!), εμφανίζεται και το «τρυκ» του προσωρινού ξεπαγώματος των μισθών  για να ακολουθήσει αμέσως «πάγωμα» μισθολογικών ωριμάνσεων και αποδοχών μετά τη νέα κατάταξη με βάση το νέο μισθολόγιο για 4 έως και 10 χρόνια. Πρόκειται για μισθολόγιο απάτη από το οποίο οι μόνοι ωφελημένοι είναι οι κάθε λογής «μετακλητοί», τα «δικά μας παιδιά».

Για, όλους εμάς, τους κοινούς θνητούς, ο συνδυασμός των μειώσεων μισθών των τελευταίων ετών και της αύξησης των έμμεσων και άμεσων φόρων, μας καθηλώνει πολύ χαμηλότερα από τον μέσο όρο των μισθών των εκπαιδευτικών στην Ε.Ε. κάτι που όταν αυξηθούν και οι ασφαλιστικές εισφορές θα οδηγήσει στην απόλυτη οικονομική μας εξαθλίωση.

 

Διεκδικούμε:

 

  • Μισθούς αξιοπρεπούς διαβίωσης για τον εκπαιδευτικό.
  • Άμεση και ουσιαστική οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών στα εισαγωγικά κλιμάκια.
  • Απόσυρση όλων των μνημονιακών περικοπών.
  • Αφορολόγητο στα 12.000€.
  • Ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη.
  • Άμεση αύξηση του μισθού του νεοδιόριστου. Επαναφορά των μισθών  στα επίπεδα του 2009 στην κατεύθυνση της επαναφοράς μισθών και συντάξεων στο επίπεδο του 2009 για όλους τους εργαζόμενους.
  • Επαναφορά του 13ου-14ου μισθού.
  • Χορήγηση ενοικίου στους νεοδιόριστους και αναπληρωτές συναδέλφους μας.
  • Επίδομα θέρμανσης για όλους τους χαμηλόμισθους.
  • Καμία περικοπή στο επίδομα παραμεθορίου περιοχής και χορήγησή του και στους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς.
  • Μέτρα στήριξης των υπερχρεωμένων νοικοκυριών.

 

 

 

 

  1.          II.            Το σχολείο που βιώνουμε, το σχολείο που οραματιζόμαστε

 

Η εισήγηση θα διαμορφωθεί με βάση τις προτάσεις – εισηγήσεις της σειράς δράσεων της Δ.Ο.Ε. για το Σχολείο που οραματιζόμαστε, ώστε να ενσωματωθεί στην Οριστική Ημερήσια Διάταξη.

 

 

 

   III.      Ο εκπαιδευτικός του δημόσιου σχολείου (εργασιακά– επαγγελματικά)

 

  1.                     i.            Διορισμοί, οργανικές θέσεις, εργασιακά δικαιώματα αναπληρωτών

 

Οι κενές περιεχομένου εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας για 20.000 διορισμούς και η συνέχιση της παρελκυστικής πολιτικής (σε βαθμό εμπαιγμού) ως προς την αποκατάσταση των αδικιών που επέφεραν οι «υποχρεωτικές» μετατάξεις αλλά και της απόδοσης οργανικών θέσεων στους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο ανοχής.

 

 

Διεκδικούμε

 

 

  • Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων στην εκπαίδευση χωρίς όρους και προϋποθέσεις
  • Άμεση κάλυψη όλων των κενών  θέσεων εκπαιδευτικών, γενικής και ειδικής αγωγής με μόνιμους διορισμούς.
  • Θεσμοθέτηση οργανικών θέσεων για όλα τα διδακτικά αντικείμενα του σχολείου.
  • Πλήρη διαφάνεια και έγκαιρη καταγραφή και κοινοποίηση των λειτουργικών κενών.
  • Προσλήψεις αναπληρωτών μόνο όπου προκύπτουν έκτακτες ανάγκες, με δωδεκάμηνες συμβάσεις και πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα αντίστοιχα των μόνιμων εκπαιδευτικών. Κατάργηση της ωρομισθίας, του θεσμού των ΑΜΩ και της ελαστικής εργασίας. Πλήρη υπολογισμό ενσήμων σε ημέρες απεργίας, αναρρωτικές άδειες και άδειες εγκυμοσύνης. Προστασία της μητρότητας των αναπληρωτριών συναδελφισσών με πλήρη καταβολή του μισθού τους.
  • Άμεση κατάργηση του ενδεχομένου απόλυσης – με απόφαση των οικείων ΠΥΣΠΕ – των αναπληρωτών σε περίπτωση εξάντλησης της δεκαπενθήμερης αναρρωτικής άδειας λόγω ασθένειας ή προβλημάτων υγείας
  • Καμία συζήτηση για ατομικό φάκελο προσόντων στους διορισμούς

 

 

 

  1.                   ii.            Ασφαλιστικά

 

  • Υπεράσπιση και διεύρυνση των ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων.
    • Αποκλειστικά Δημόσιο Ασφαλιστικό Σύστημα, που θα λειτουργεί με κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες. Η ασφάλιση δεν είναι εμπόρευμα.
    • Καθολικό δικαίωμα στην Κοινωνική Ασφάλιση για όλους χωρίς προϋποθέσεις.
    • Όχι στους  αντιασφαλιστικούς  σχεδιασμούς κυβέρνησης και θεσμών.
    • Καμία περικοπή σε συντάξεις και εφάπαξ.
    • Καμία αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης.
    • Επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα του 2009 και της 13ης-14ης σύνταξης. Αυξήσεις στις συντάξιμες αποδοχές. Να σταματήσει η διάλυση της επικουρικής ασφάλισης, του μετοχικού ταμείου και της μείωσης του εφάπαξ. Να ζούμε με αξιοπρέπεια εμείς και οι οικογένειές μας από το μισθό και τη σύνταξη.
      • Πλήρη σύνταξη στα 30 χρόνια  ίση με το 80% του ύψους του τελευταίου μισθού.
      • Να πληρώσουν οι εργοδότες και το κράτος, την κρίση του ασφαλιστικού συστήματος.
      • Άμεση χρηματοδότηση όλων των Ταμείων (ΜΤΠΥ, ΕΤΕΑ, ΤΠΔΥ) για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους προς τους δικαιούχους. Ανακεφαλαίωση των Ασφαλιστικών Ταμείων για αποκατάσταση των απωλειών λόγω του PSI. Ειδικά για το ΤΠΔΥ απαιτείται να συμπεριληφθούν οι συσσωρευμένες υποχρεώσεις του προς τους συνταξιούχους (800.000.000 ευρώ) στις ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου.
      • Επιστροφή των κλεμμένων στα ασφαλιστικά Ταμεία. Να δώσει το Κράτος τα χρήματα που δεν έχει αποδώσει για χρόνια στα Ταμεία του δημοσίου. Ο έλεγχος των ταμείων να περάσει άμεσα στα χέρια των εργαζόμενων.
      • Καμιά «αξιοποίηση» των αποθεματικών των ταμείων για την πληρωμή του χρέους. Επιστροφή των κλεμμένων και όσων κουρεύτηκαν με το PSI
      • Άμεση παροχή όλων των ιατρικών εξετάσεων και πλήρης δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε όλους– ες.

 

Απαιτούμε:

  • Να καταργηθούν όλοι οι αντιασφαλιστικοί νόμοι που ψηφίστηκαν τα τελευταία χρόνια (Σιούφα, Ρέππα, Πετραλιά κ.λπ.) και οι νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθήθηκαν την πενταετία των μνημονίων.
  • Να μην περάσουν τα βάρβαρα μέτρα του τρίτου μνημονίου και ο νέος νόμος της Κυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α-ΑΝ.ΕΛ. για την ασφάλιση.
  • Να επιστραφούν στα Ασφαλιστικά Ταμεία τα αποθεματικά που υπεξαίρεσαν οι τράπεζες, οι εργοδότες και το κράτος: τα 70 δις ευρώ που λεηλατήθηκαν έως το 2010 και τα δεκάδες δις που χάθηκαν με τα δομημένα ομόλογα και το «κούρεμα» του PSI.

 

 

 

 

 

 

  1.        IV.            Προσχολική Αγωγή

 

Η προσχολική αγωγή όμηρος μιας πολιτικής εγκατάλειψης πολλών ετών, απαξιώνεται με την ολοκληρωτική έλλειψη προγραμματισμού αλλά και δράσης καθώς και ουσιαστικής ενασχόλησης από την πλευρά του Υπουργείου. Ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό, οι διαρκείς ανεδαφικές υποσχέσεις του Υπουργού Παιδείας για εφαρμογή δίχρονης προσχολικής αγωγής, την ώρα που δεν υπάρχει καμιά μέριμνα για την επίλυση του τεράστιου προβλήματος σχολικής στέγης και φυσικά καμία πρόβλεψη για μόνιμους διορισμούς, μόνο οργή προκαλούν.

Η προσχολική αγωγή, για να ενισχυθεί και να αναβαθμιστεί έχει ανάγκη από  στόχευση, προγραμματισμό και θεσμικές ρυθμίσεις για την ουσιαστική οργάνωση και συγκρότηση του νηπιαγωγείου. Το νηπιαγωγείο που οραματίζεται ο κλάδος των εκπαιδευτικών,  μπορεί να γίνει πραγματικότητα.

 

Οι νηπιαγωγοί καθημερινά έρχονται αντιμέτωποι με:

  • Χώρους ακατάλληλους, που δεν ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του προγράμματος σπουδών και στις ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών.
  • Έλλειψη οικονομικών πόρων για την κάλυψη ακόμη και των στοιχειωδών λειτουργικών αναγκών.
  • Μεγάλο αριθμό παιδιών ανά τμήμα, χωρίς να υπολογίζονται τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας.
  • Η ευθύνη για την οργάνωση και τη λειτουργία της σχολικής μονάδας γίνεται από την προϊσταμένη  νηπιαγωγό χωρίς μείωση του διδακτικού ωραρίου όπως γίνεται στους διευθυντές των σχολείων.

Το Δημόσιο Νηπιαγωγείο βρίσκεται σε μια πολύ κρίσιμη φάση της διαδρομής του. Η προσχολική αγωγή, σύμφωνα με όλες τις έρευνες, είναι καθοριστική για τη μετέπειτα μορφωτική πορεία του παιδιού. Γι’ αυτό και επιμένουμε στη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Η υποχρεωτικότητα αυτή σε συνδυασμό με την αναβάθμιση και του κοινωνικού ρόλου του νηπιαγωγείου, θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά, αποφασιστικά το οξύτατο και δυσεπίλυτο πρόβλημα των εργαζομένων γονέων, ενώ ταυτόχρονα, με την εκπόνηση νέων προγραμμάτων, θα καταστεί δυνατή η αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

 

Διεκδικούμε:

 

•   Ενιαίο δεκατετράχρονο εκπαιδευτικό σχεδιασμό για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης: Νηπιαγωγείο – Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο.

•  Δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή για όλα τα παιδιά ηλικίας 4-6 χρονών, στα Δημόσια Νηπιαγωγεία και επιτέλους πλήρη εφαρμογή των διατάξεων για την υποχρεωτική φοίτηση, έστω, και του ενός έτους.

•  Κατοχύρωση και εξειδίκευση του ωραρίου των νηπιαγωγών μετά τη θεσμοθέτησή του με το Ν4115/2013,  λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων που υπάρχουν.

•  Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της προσχολικής αγωγής και όπου υπάρχει η δυνατότητα να ιδρύονται πολυδύναμες μονάδες νηπιαγωγείων.

•  Οι Διευθύντριες των Νηπιαγωγείων να επιλέγονται με τα ίδια κριτήρια που επιλέγονται και οι Διευθυντές των Δημοτικών Σχολείων.

  • Μαζικούς διορισμούς νηπιαγωγών με βάση τις πραγματικές ανάγκες
  • Λύση του κτιριακού προβλήματος των νηπιαγωγείων
  • Μοριοδότηση των νηπιαγωγείων ανάλογα με τα μόρια που έχει και το όμορο δημοτικό σχολείο.
  • Να τηρείται η αναλογία παιδιών – τετραγωνικών μέτρων (3τ.μ. ανά μαθητή) σε κάθε νηπιαγωγείο.
  • Στήριξη των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης με  κατάλληλα εκπαιδευμένους νηπιαγωγούς.
  • Διορισμός ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, δάσκαλοι μητρικής γλώσσας) για την στήριξη των νηπιαγωγών και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν στα νηπιαγωγεία.
  • Διορισμός μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες και τραπεζοκόμοι).

 

 

  1.           V.            Ειδική Αγωγή

 

Βασική προϋπόθεση για τη σωστή οργάνωση και λειτουργία του τόσο ευαίσθητου τομέα της εκπαίδευσης  είναι το να δοθούν όλα τα απαραίτητα κονδύλια ώστε να γίνουν πράξη τα κατάλληλα κτίρια, η δυνατότητα μεταφοράς των μαθητών και ο μόνιμος διορισμός όλου του απαραίτητου προσωπικού (Εκπαιδευτικοί, Ειδικό Εκπαιδευτικό και Βοηθητικό Προσωπικό). Θυμίζουμε, για μια ακόμη φορά, το τραγικό φαινόμενο οι συνάδελφοί μας απόφοιτοι των πανεπιστημιακών σχολών Ειδικής Αγωγής να εργάζονται επί σειρά πολλών ετών ως αναπληρωτές και καμία πρόβλεψη να μην υπάρχει ακόμη και σήμερα, που αναπτύσσεται όλη αυτή η συζήτηση, ώστε να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ για το μόνιμο διορισμό τους στην εκπαίδευση. Από την άλλη η όλο και πιο συρρικνωμένη χρηματοδότηση προς το Δημόσιο Σχολείο καθιστά σχέδια επί χάρτου τις όποιες προτάσεις υπάρχουν στην κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων τόσο σε επίπεδο δομών όσο και σε επίπεδο σχεδιασμού της λειτουργίας της Ειδικής Αγωγής, ενώ οι κινήσεις του Υπουργείου το τελευταίο διάστημα με κατάργηση Τμημάτων Ένταξης και αλλαγή του ρόλου των εκπαιδευτικών των Τ.Ε. στη βάση οικονομικίστικων θεωρήσεων, καθιστούν δυσοίωνες τις προβλέψεις για το μέλλον αυτού του τόσο ευαίσθητου και σημαντικού χώρου.

 

 

Διεκδικήσεις :

 

  • Νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο που  θα προκύψει μέσα από ουσιαστικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς  με το οποίο η πολιτεία θα κατοχυρώνει και θα   διασφαλίζει σε όλους τους μαθητές με αναπηρία και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες  την υποστήριξη ώστε να προαχθούν “σωματικά, νοητικά , συναισθηματικά, κοινωνικά, ηθικά και αισθητικά στο βαθμό που οι δυνατότητές τους το επιτρέπουν στο σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον, μέσα σε κλίμα ισοτιμίας, ελευθερίας ασφάλειας και σεβασμού της προσωπικότητάς τους”.
  • Το νέο θεσμικό πλαίσιο φυσικά θα πρέπει να αντιμετωπίζει την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση όχι αποσπασματικά και αποκομμένη από την υπόλοιπη εκπαίδευση αλλά ως αναπόσπαστο λειτουργικό μέρος της υποχρεωτικής Δημόσιας Δωρεάν  Παιδείας
  • Αύξηση της χρηματοδότησης για την κάλυψη όλων των λειτουργικών δαπανών των ΣΜΕΑΕ για τον εξοπλισμό τους με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
  • Έγκαιρη στελέχωση των δομών Ειδικής Αγωγής από την έναρξη του σχολικού έτους.
  • Άμεσο διορισμό των αποφοίτων Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής. Διορισμός μόνο με βάση το βασικό πτυχίο.
  • Κάλυψη όλων των κενών οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών, Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού. Καμία ελαστική μορφή εργασίας.
  • Εξασφάλιση της μεταφοράς όλων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δωρεάν με τα κατάλληλα μεταφορικά μέσα και την εξασφάλιση συνοδού.
  • Τμήμα Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα. Αποσύνδεση της παράλληλης στήριξης από την ύπαρξη Τ.Ε.
  • Στις υπηρεσιακές μεταβολές και στις επιλογές στελεχών και προϊσταμένων να ισχύει ότι και στη Γενική Εκπαίδευση. Διευθυντές Ειδικών Σχολείων μόνο από το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Η θητεία των προϊσταμένων  4ετής.
  • 4 μαθητές ανά τμήμα με δυνατότητα και 3 μαθητών όπου υπάρχει διάγνωση αυτισμού και πολυαναπηρία.
  • Αύξηση του αριθμού των ΚΕΔΔΥ και στελέχωση  με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό
  • Στελέχωση των ΕΔΕΑΥ με μόνιμο Ειδικό Εκπαιδευτικό προσωπικό. Συμμετοχή στις ΕΔΕΑΥ και των εκπαιδευτικών των τμημάτων ένταξης. Δικαίωμα ψήφου στις συνεδριάσεις των ΕΔΕΑΥ και των δασκάλων της Γενικής τάξης.
  • Το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό του ΣΜΕΑΕ να καλύπτει αποκλειστικά τις ανάγκες της σχολικής μονάδας. Σύσταση 1 οργανικής θέσης ΕΕΠ ανά 5 ΕΔΕΑΥ.
  • Περιοδική επιμόρφωση για την ένταξη και την συμπερίληψη όλων των εκπαιδευτικών των Γενικών σχολείων και όχι μόνο των εκπαιδευτικών ΣΜΕΕ και Τ.Ε.
  • Επαναλειτουργία των διδασκαλείων Ειδικής Αγωγής
  • Κατάργηση των ΠΥΣΕΕΠ και ΚΥΣΕΕΠ όλες οι μεταβολές από ΚΥΣΠΕ και ΠΥΣΠΕ
  • Για την οργανικότητα των ΣΜΕΑΕ να υπολογίζεται και ο αριθμός των οργανικών θέσεων ΕΕΠ.
  • Το ωράριο των Διευθυντών 6θέσιων και άνω Ειδικών Σχολείων ανάλογο με των Διευθυντών 12θέσιων σχολείων Γενικής Εκπαίδευσης. Αντίστοιχη μέριμνα και για τους Διευθυντές – Προϊσταμένους και μικρότερων Ειδικών Σχολείων.
  • Μείωση διδακτικού ωραρίου των Διευθυντών – Προϊσταμένων που το σχολείο τους είναι κέντρο υποστήριξης ΣΔΕΥ
  • Διορισμοί του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού και του Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού ενιαία με τις ίδιες διαδικασίες με των εκπαιδευτικών.

 

  1.        VI.            Επιμόρφωση

«…Είν’ αλήθεια ότι για να μπορέσει κανείς σήμερα να ζήσει και να σταθεί στην κοινωνία, πρέπει να κάνει τη δουλειά του σύμφωνα με τη σημερινή κοινωνική εξέλιξη και τις απαιτήσεις της. Για τούτο είναι ανάγκη ο άνθρωπος οποιοδήποτε επάγγελμα και αν έχει να μην επαναπαύεται στη μόρφωση που μια φορά πήρε, αλλά να παρακολουθεί τη σύγχρονη κίνηση και τυχόν πρόοδο που γίνηκε στο επάγγελμά του…

…Αν δε η αλήθεια αυτή ισχύει για τα επαγγέλματα που χρειάζονται εργασία μόνο μηχανική, μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο απαραίτητο είναι κανείς να παρακολουθεί την πρόοδο, όταν το επάγγελμά του απαιτεί διανοητική εργασία. Ένα τέτοιο επάγγελμα είναι και του δασκάλου… Η μόρφωση που πήρε μια φορά στα Διδασκαλεία, ίσως τότε να ήτανε αρκετή, για σήμερα, όμως, είναι πολύ φτωχή και ανεπαρκής. Μα και αρτιότατη αν ήταν, την πήρε σε τέτοια ηλικία που δεν μπορούσε να εκτιμήσει όλο της το βάθος και την έκταση. Αργότερα, όταν του δόθηκε η ευκαιρία να την εκτιμήσει και να την συμπληρώσει για πολλούς λόγους δεν μπόρεσε να το κάμει… Την ανάγκη αυτή εγκαίρως, ο κλάδος την κατάλαβε, για τούτο ζήτησε επίμονα την επιμόρφωσή του, τη μετεκπαίδευσή του, παρ’ όλες τις οικτρές και άθλιες οικονομικές του συνθήκες.

…Με τη μετεκπαίδευση και την επιμόρφωση, καθώς είναι οπλισμένος ο δάσκαλος με την πείρα, ξανοίγει νέους κόσμους, βλέπει μπροστά του καθαρά, οι θεωρίες απλοποιούνται, οι ελλείψεις διορθώνονται, εκτιμά περισσότερο τη δουλειά του, ξέρει τι γυρεύει και πώς θα το πετύχει.

…Δεν είναι ανάγκη να πει κανείς περισσότερα για τα αγαθά αποτελέσματα που έχει η μετεκπαίδευση και η επιμόρφωση αρκεί να συγκρίνει κανείς τις δυο ηλικίες που μαθαίνει. Την παιδική του Διδασκαλείου που χάφτει ό,τι του σερβίρουν και την ώριμη για τη μετεκπαίδευση, που μπαίνει στο κάθετι η κρίση και η λογική για να καταλάβει τι προβλήματα ξανοίγονται μπροστά στο δάσκαλο και που βλέπει, πλέον, καθαρά ό,τι πρωτύτερα ήταν γι’ αυτόν σκοτεινό και ακαθόριστο…». (άρθρο Αρ. Ρουχωτά, Προέδρου ΔΟΕ, ΙΟΥΝΙΟΣ 1924).

            Από τότε που ιδρύθηκε η Δ.Ο.Ε., από τη δεκαετία του ’20, το αίτημα για πανεπιστημιακή μόρφωση και επιμόρφωση στο δάσκαλο ήταν πρώτο στις διεκδικήσεις μας.

Απαιτούσαμε και απαιτούμε επιμόρφωση που να συνδέει τη θεωρία με την πράξη, όχι μόνο για να αναβαθμιστεί το σχολείο, αλλά και για να γίνει η μόρφωση υπόθεση ολόκληρου του ελληνικού λαού.

Υπογραμμίζουμε, επίσης, ότι το τετράπτυχο: μόρφωση – επιμόρφωση – μεταπτυχιακές σπουδές – μετεκπαίδευση, είναι ένα ενιαίο σύνολο και πρέπει από, επιστημονικής πλευράς, έτσι να αντιμετωπίζεται.

Η επιμόρφωση, για μας, δεν είναι διαδικασία που, αυτή καθαυτή επιφέρει αλλαγές στην αίθουσα διδασκαλίας, όσο στρατηγική που προωθεί στα σχολεία ένα περιβάλλον και μια νοοτροπία εργασίας που ευνοεί και διευκολύνει την εκπαιδευτική αλλαγή. Μακροπρόθεσμος στόχος της επιμόρφωσης, είναι η αλλαγή του «πολιτισμού της καθημερινότητας» του σχολείου.

Την τελευταία εικοσαετία τα επιμορφωτικά προγράμματα ήταν σχεδόν ανύπαρκτα για τους εκπαιδευτικούς. Όσα, δε, υλοποιούνταν ήταν προσαρμοσμένα, κυρίως, στα επίπεδα ενδιαφέροντος εκείνων που τα υλοποιούσαν και όχι των εκπαιδευτικών. Δεν ήταν, δε, λίγες οι περιπτώσεις που ήταν κακής ποιότητας. Είναι  εδραιωμένη η πεποίθηση στον εκπαιδευτικό κόσμο ότι τα προγράμματα γίνονταν κυρίως για να απορροφηθούν τα κοινοτικά κονδύλια τα οποία εξαντλούσαν τις χρηματοδοτήσεις στο επίπεδο των επιμορφωτών, χωρίς να έχει προβλεφθεί έστω και η ελάχιστη αποζημίωση για τους επιμορφούμενους οι οποίοι με τεράστιο κόστος (οικονομικό, προσωπικό, οικογενειακό) γέμιζαν τις αίθουσες, προσδοκώντας σε κάτι το ουσιαστικό, το οποίο δεν έπαιρναν.

Διεκδικούμε:

  • Εισαγωγική ετήσια επιμόρφωση, με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, η οποία θα απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς, που για πρώτη φορά πρόκειται να αναλάβουν τάξη.
  • Περιοδική επιμόρφωση, που θα στοχεύει στη διαρκή βελτίωση της διδακτικής ικανότητας των εκπαιδευτικών και θα εκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής σταδιοδρομίας τους (τρίμηνης, εξάμηνης,  ετήσιας διάρκειας με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα).
  • Ενδοσχολική επιμόρφωση.
  • Η επιμόρφωση να είναι προαιρετική, και να γίνεται μέσα στον εργάσιμο χρόνο των εκπαιδευτικών.
  • Η επιμόρφωση να αναφέρεται στα ενδιαφέροντα των εκπαιδευτικών, όπως αυτά θα καταγραφούν σε σχετική έρευνα.
  • Οι επιμορφωτές να προέρχονται, κυρίως, από το χώρο της μάχιμης εκπαίδευσης (εκπαιδευτικοί με αυξημένα προσόντα, κλπ.), έτσι ώστε η επιμόρφωση να μην εξαντλείται στα γνωστά θεωρητικά μαθήματα, αλλά στη διδακτική της πράξης.
  • Να υπάρχει πλήρης διαφάνεια σε όλες τις διαδικασίες της επιμόρφωσης (μητρώο επιμορφωτών, αμοιβές, κλπ.).
  • Να καλύπτονται όλα τα έξοδα κίνησης των εκπαιδευτικών (οδοιπορικά, έξοδα διαμονής, κλπ) και να προβλεφθεί αποζημίωση ανάλογα με τις ώρες συμμετοχής στο πρόγραμμα.
  • Επανίδρυση των διδασκαλείων και επέκταση με τη συμμετοχή και των ειδικοτήτων.
  • Εκπαιδευτικές άδειες σε όσους παρακολουθούν μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα σπουδών.
  • Επαναλειτουργία της διετούς μετεκπαίδευσης (διδασκαλείων) με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα για όλους τους εκπαιδευτικούς της Π.Ε. (δασκάλους– νηπιαγωγούς– ειδικότητες).

 

  1. B.     ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

 

  Το πρόγραμμα δράσης θα διαμορφωθεί ανάλογα και με τις εξελίξεις εκείνης της περιόδου.