ΑΔΕΔΥ: Ενημέρωση για τις αποφάσεις του ΣτΕ

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Σας αποστέλλουμε ενημερωτικό σημείωμα, της νομικής μας συμβούλου, επί των εκδοθεισών αποφάσεων του ΣΤ’ Τμήματος του ΣτΕ που αφορούν στην περικοπή των δώρων των Δημοσίων Υπαλλήλων με τον Ν. 4093/2012, επισημαίνοντας τα εξής:

  1. Η δίκη στην ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ του ΣτΕ, όπου έχει παραπεμφθεί το θέμα, θα διεξαχθεί την 1η Φεβρουαρίου 2019.
  2. Προς το παρόν δεν χρειάζεται καμία άλλη ενέργεια, πέραν της αίτησης μη παραγραφής, η οποία πρέπει να κατατεθεί μέχρι 31/12/2018 (από όσους δεν κατατέθηκε).
  3. Αμέσως μετά τις γιορτές η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. θα σας ενημερώσει για τις περαιτέρω ενέργειες, σχετικά με το θέμα.

 

Για την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                               Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

 

 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΙΔΑΣ                  ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΟΥΤΣΙΟΥΜΠΕΛΗΣ

 

Αθήνα, 28/12/2018

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

σχετικά με τις αποφάσεις του ΣτΕ για τα επιδόματα εορτών και αδείας

 

Κατόπιν μίας πρώτης μελέτης των εκδοθεισών αποφάσεων του ΣτΕ, παρατηρούνται τα εξής:

α) Η απόφαση (το σκεπτικό όλων είναι όμοιο) έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας για λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και στρατιωτικούς (όπως και για τους διαδίκους δικαστικούς υπαλλήλους) που έλαβε χώρα από 1.1.2013 με τον ν.4093/2012(περ.1  της υποπ.Γ1 της παρ.Γ του άρθρου πρώτου αυτού) είναι αντισυνταγματική. Μειοψήφησε ένας και μόνον Σύμβουλος.

β) Η απόφαση δεν όρισε τίποτα αναφορικά με το πότε θα ισχύσει η αντισυνταγματικότητα αυτή, ήτοι αναδρομικά ή για το μέλλον (δηλαδή από την δημοσίευσή της και εφεξής). Ως εκ τούτου, το εν λόγω ζήτημα ενδεχομένως να τεθεί στην Ολομέλεια, στην οποία η ΑΔΕΔΥ μπορεί να ασκήσει παρέμβαση υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 1 παρ.1 ν.2479/1997 που ορίζει τα εξής:

 «1.α. Σε δίκη ενώπιον του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου, της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου ή της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στην οποία, εν όψει των ισχυρισμών των διαδίκων ή της τυχόν παραπεμπτικής απόφασης, τίθεται ζήτημα αν διάταξη τυπικού νόμου είναι σύμφωνη προς το Σύνταγμα ή όχι, έχουν το δικαίωμα να ασκήσουν παρέμβαση φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων, τα οποία δικαιολογούν έννομο συμφέρον σε σχέση με την κρίση του ζητήματος αυτού, εφόσον το αυτό ζήτημα εκκρεμεί σε δίκη ενώπιον άλλου δικαστηρίου ή δικαστικού σχηματισμού του αυτού κλάδου δικαιοσύνης στην οποία είναι διάδικοι».

γ) Από το σκεπτικό της αποφάσεως προκύπτει ότι τούτη δεν αφορά ασφαλώς μόνον τους δικαστικούς υπαλλήλους που ήταν διάδικοι στις οικείες υποθέσεις που κρίθηκαν από το ΣτΕ, αλλά όλους τους υπαλλήλους του στενού και ευρύτερου δημοσίου τομέα. Ως εκ τούτου, η απόφαση επηρεάζει τόσο τους υπηρετούντες με έννομη σχέση δημοσίου δικαίου στο Δημόσιο, σε ΟΤΑ και σε ΝΠΠΔ, τους υπηρετούντες ΙΔΑΧ, όσο και τους υπηρετούντες στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

δ) Για τα διοικητικά δικαστήρια η απόφαση είναι πλήρως δεσμευτική (επί ποινή αναιρέσεως), λόγω του ότι έχει εκδοθεί με την διαδικασία του προδικαστικού ερωτήματος του άρθρου 1 ν.3900/2010 με αποτέλεσμα να μην μπορούν να απόσχουν από το σκεπτικό της.

ε) Στο σκεπτικό της αποφάσεως, με παραπομπή στην σχετική νομολογία του ΣτΕ (ΣτΕ Ολ.668/2012, 3404-3406/2014, 3372, 3373/2015 κ.α), αναφέρεται ρητώς ότι δεν τίθεται ζήτημα αντισυνταγματικότητας των διατάξεων των ν.3833/2010, 3845/2010 και 4024/2011 λόγω των θεσπισθέντων με αυτές μισθολογικών μέτρων (περικοπές αποδοχών και επιδομάτων).

Περαιτέρω σας ενημερώνω ότι η δίκη της Ολομελείας έχει προσδιοριστεί να συζητηθεί την 1.02.2019 με Εισηγήτρια την κ. Φιλοπούλου.

 

Με εκτίμηση,

Μαργαρίτα Παναγοπούλου

Δικηγόρος (MJuris Oxford)