Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Πρόταση του ΔΣ στην 92η ΓΣ της ΔΟΕ

ΕΝΩΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΑ ΑΚΥΡΩΝΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Κανένας φόβος καμία ανακωχή! Ενωμένοι θα βγούμε και πάλι νικητές!

Εν μέσω απόλυτης φτωχοποίησης των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων που βλέπουν τους μισθούς τους να εξανεμίζονται από το κύμα ακρίβειας, το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση, αξιοποιώντας κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο, (τρομοκρατία και αυταρχισμός, παραπληροφόρηση, κατασυκοφάντηση των εκπαιδευτικών, προσφυγή στα δικαστήρια, κλπ.) επεδίωξαν όλη την προηγούμενη περίοδο την προώθηση της ατομικής αξιολόγησης, της αξιολόγησης σχολικής μονάδας και των πανεθνικών εξετάσεων στην Στ΄ Δημοτικού και την Γ΄ Γυμνασίου. Απέναντι στην πολιτική διάλυσης του δημόσιου σχολείου στάθηκε το εκπαιδευτικό κίνημα, η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας κι αυτό αποτυπώθηκε όχι μία αλλά πολλές φορές, με τη μαζική συμμετοχή σε απεργίες, διαδηλώσεις, στην απεργία-αποχή, στα ενιαία κείμενα, στις εκδηλώσεις, σε κάθε μορφή αγώνα και αντίστασης.

Η αξιολόγηση επιδιώκει την υποδούλωση των εκπαιδευτικών, την επιβολή κλίματος αυταρχισμού και αυθαιρεσίας, την κατάργηση κάθε έννοιας παιδαγωγικής ελευθερίας και δημοκρατίας στα σχολεία, ώστε υπάκουοι, άβουλοι και μοιραίοι οι εκπαιδευτικοί να υποκύπτουμε σε κάθε αντιεκπαιδευτικό μέτρο. Όταν το ΥΠΑΙΘ πάγωσε τις μονιμοποιήσεις των νεοδιόριστων του 2020, καθιστούσε σαφές ότι η αξιολόγηση έρχεται να χτυπήσει τη μόνιμη και σταθερή εργασία στο δημόσιο σχολείο. Αντίστοιχα, οι δηλώσεις για νέο μισθολόγιο και αυξήσεις μόνο μετά από αξιολόγηση, παραπέμπουν στην κατάργηση της ακώλυτης μισθολογικής εξέλιξης, στην απόλυτη διάσπαση του εκπαιδευτικού σώματος σε άτομα που θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους για ψίχουλα και θα αδυνατούν να διεκδικήσουν συλλογικά έναν μισθό αξιοπρέπειας.

Πλάι στην αξιολόγηση και την ομηρία των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, το ΥΠΑΙΘ ετοιμάζει νέο σύστημα προσλήψεων που θα συμπεριλαμβάνει τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ ώστε να εμπεδωθεί πλήρως και απολύτως το καθεστώς της εργασιακής ανασφάλειας που καθιερώνει το αέναο κυνήγι προσόντων, μορίων, σεμιναρίων που άνοιξε το προσοντολόγιο του ΣΥΡΙΖΑ και ολοκληρώνει ο ΑΣΕΠ και η αξιολόγηση. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση απέφυγε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά να εφαρμόσει τον 4823/21 για πανεθνικές εξετάσεις σε όλα τα σχολεία στην Στ΄ Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου, διστάζοντας να έρθει σε μετωπική σύγκρουση με το εκπαιδευτικό κίνημα, μεταθέτοντας στο μέλλον την κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών. Από την άλλη εξαγγέλλει την «ελεύθερη επιλογή σχολείων» αποκρύπτοντας ότι στην πραγματικότητα, μέσα από τον συνεχή ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση σχολείων, τα σχολεία θα διαλέγουν μαθητές και όχι το αντίστροφο. Υλοποιεί, όπως και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, τις κεντρικές κατευθύνσεις της Ε.Ε και του ΟΟΣΑ, που έχουν στόχο το ξεθεμελίωμα της Δημόσιας Εκπαίδευσης και τη δημιουργία ενός ταξικού και κατηγοριοποιημένου σχολείου, το οποίο θα εντείνει τους αποκλεισμούς της νεολαίας από τη μόρφωση και θα διαμορφώσει μια νέα γενιά εργαζομένων χωρίς δικαιώματα.

Η σχολική χρονιά 2022-23 έφερε το στίγμα της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής:

  • Πέρα από το τραγικό ατύχημα στις Σέρρες με την απώλεια ενός μαθητή μας, για μια ακόμα φορά με την πρώτη βροχή έκλεισαν τα μισά σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Πλημμυρισμένα σχολεία, μαθητές να περνάνε χείμαρρους προκειμένου να πάνε στο σχολείο, να στήνουν γέφυρες με σχολικές καρέκλες. Σοβάδες να πέφτουν σε αρκετά σχολεία και άλλα πολλά ανάλογα γεγονότα. Τα παλιά, ασυντήρητα, επικίνδυνα κτίρια μέσα στα οποία κάνουμε μάθημα και η ανεπαρκής χρηματοδότηση για τη λειτουργία τους, είναι πλέον ο κανόνας. Ταυτόχρονα οι γονείς καλούνται να βάζουν όλο και πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη σε συνθήκες γενικευμένης φτώχειας.
  • Μέσα στα σχολεία μας βιώνουμε καθημερινά την απουσία οποιασδήποτε στήριξης προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα σοβαρά μαθησιακά, κοινωνικά και ψυχοσυναισθηματικά προβλήματα που οξύνονται τα τελευταία χρόνια. Σε αντίθεση με την ανάγκη για ουσιαστική στήριξη της δουλειάς μας, μεγαλώνει η ασφυκτική πίεση, ο διοικητισμός και η περιττή γραφειοκρατία.
  • Μετά από τόσα χρόνια που γυρίζουν όλη την Ελλάδα κι αφού δεν τους έδωσε το Υπουργείο καμία δυνατότητα για υπηρεσιακές μεταβολές, οι νεοδιόριστοι είδαν τις μονιμοποιήσεις τους να ανακαλούνται, προκειμένου να περιμένουν την ατομική τους αξιολόγηση. Η κυβέρνηση και το Υπουργείο θέτουν σε ομηρεία το πιο ευάλωτο κομμάτι των εκπαιδευτικών, προκειμένου να καθιερώσουν την ατομική αξιολόγηση.
  • Αναδεικνύεται με ηχηρό τρόπο η κοροϊδία των κάθε είδους pass. Χιλιάδες είναι οι νεοδιορισμένοι συνάδελφοί και οι αναπληρωτές που παλεύουν να επιβιώσουν με μισθό από 737 ευρώ έως 1000 ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας του καθενός. Μένουν σε πανάκριβα ακατάλληλα δωμάτια, μετακινούνται δεκάδες χιλιόμετρα καθημερινά από και προς το σχολείο, ζούν μακριά από τις οικογένειές μας συντηρώντας δύο σπίτια. Για το σύνολο του κλάδου ανεξάρτητα από τα έτη υπηρεσίας το κόστος διαβίωσης έχει ανέβει κατακόρυφα, είναι μη διαχειρίσιμο. Κυριολεκτικά το μηνιάτικο φεύγει μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο.

Το περιεχόμενο και τα κριτήρια της αξιολόγησης, που προωθεί η κυβέρνηση,
δεν έχουν καμία σχέση με τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών
και την ανάγκη στήριξης των εκπαιδευτικών, το αντίθετο
!

Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουμε κάτι να κρύψουμε, δεν αντιδρούμε γιατί δε θέλουμε να «ξεβολευτούμε» όπως λένε τα διάφορα παπαγαλάκια.  Κάθε μέρα εξετάζουμε συλλογικά, κριτικά και αυτοκριτικά τη δουλειά μας, στους συλλόγους διδασκόντων ανταλλάσσουμε σκέψεις και προτάσεις για να γίνει καλύτερη η σύνθετη παιδαγωγική πράξη. Αυτή ακριβώς η διαδικασία είναι που ζητάμε να στηριχθεί ουσιαστικά από το κράτος.

  • Στόχο έχουν την κατάταξη σχολείων και εκπαιδευτικών σε «καλά» και «κακά», που θα ανταγωνίζονται μεταξύ τους, ανάλογα με την πρόσβασή τους σε χορηγούς, ανάλογα με την ταξική σύνθεση του Δήμου, της Περιφέρειας κτλ. Είναι χαρακτηριστική η διεθνής πείρα από το σχολείο που οικοδομείται, ως αποτέλεσμα της αντιδραστικής αξιολόγησης, που υλοποιείται απ’ όλες τις κυβερνήσεις, είτε φιλελεύθερες, είτε σοσιαλδημοκρατικές. Αυτή η πείρα υπογραμμίζει τις τεράστιες μορφωτικές ανισότητες, στα κατά τ’ άλλα αξιολογημένα σχολεία. «Τα σχολεία των φτωχών» έχουν διαφορετικό και κατώτερου επιπέδου πρόγραμμα και βιβλία από τα σχολεία των πλουσίων.
  • Στόχο έχουν να προχωρήσουν πιο γρήγορα την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, την «αυτονομία και τις δεξιότητες», την «εξοικονόμηση πόρων και τις περικοπές». Παράλληλα ενισχύουν την εντατικοποίηση της δουλειάς μας, καθιερώνουν τις ελαστικές σχέσεις εργασίας. Μεταθέτουν τις δικές τους ευθύνες για τα «χάλια» του εκπαιδευτικού συστήματος στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές.
  • Θέλουν έναν εκπαιδευτικό φοβισμένο, τρομοκρατημένο, έρμαιο του εκάστοτε αξιολογητή. Είναι προφανές ότι η στόχευση του Υπουργείου είναι να καθυποτάξει τους εκπαιδευτικούς μέσω της ατομικής αξιολόγησης προκειμένου να αποδεχτούν ένα σχολείο το οποίο διαχρονικά υποβαθμίζεται για την πλειοψηφία των παιδιών που προέρχονται από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα, που βάζει ακόμα μεγαλύτερα εμπόδια σε όσα παιδιά θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.

Η επιλογή της προώθησης της ατομικής αξιολόγησης είναι τμήμα της ενιαίας στρατηγικής που προωθεί η σημερινή κυβέρνηση της Ν.Δ. στα πλαίσιο των κατευθύνσεων της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ. Στο 3ο μνημόνιο το 2015 (ΣΥΡΙΖΑ – Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ) μπήκε ρητά η δέσμευση για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος.

 

Καμιά εκλογική αναμονή – καμιά αυταπάτη 

Προετοιμαζόμαστε για την ακόμα πιο σκληρή αναμέτρηση της νέας σχολικής χρονιάς. Καταδικάζουμε μαζικά σε όλα τα επίπεδα όλους αυτούς που μας μαυρίζουν τη ζωή και διαλύουν τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας.

Απέναντι στην εφαρμογή μιας πολιτικής που φιλοδοξεί να μετατρέψει το σχολείο σε εργασιακή και εκπαιδευτική κόλαση πρέπει να ενωθούμε και να ξεσηκωθούμε σαν ένας άνθρωπος! Αντιστεκόμαστε στο κατηγοριοποιημένο σχολείο των ταξικών φραγμών και της ημιμάθειας. Δάσκαλος σκυφτός σημαίνει αμόρφωτος λαός!

Οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί, δυναμώνουμε τον αγώνα:

  • Απέναντι στην ακρίβεια και τις ανατιμήσεις, απέναντι στην οικονομική εξαθλίωση που μας έχουν οδηγήσει όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις (χάσαμε το 60% τους εισοδήματός μας με τα 3 μνημόνια και τους εκατοντάδες εφαρμοστικούς νόμους που ψήφισαν Ν.Δ. – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ), απέναντι σε μια καθημερινότητα που γίνεται όλο και πιο δύσκολη.
  • Απέναντι στο σάπιο και αντιλαϊκό κράτος που είναι γρήγορο και «επιτελικό» για να «στήνει αφτί» και να παρακολουθεί τους πάντες, που εξοπλίζεται για να καταστέλλει τους αγώνες του λαού, που βγάζει παράνομες τις απεργίες μας, λύνει με fast track διαδικασίες κάθε εμπόδιο προκειμένου να στηρίξει τα επιχειρηματικά συμφέρονται και μάλιστα με μεγάλες κοινοβουλευτικές πλειοψηφίες (βλ. Ελληνικό, Ναυπηγεία Ελευσίνας κ.α.) και την ιδία στιγμή αφήνει απροστάτευτο τον λαό απέναντι στις φυσικές καταστροφές, τα νοσοκομεία χωρίς παιδίατρο, τις σχολικές υποδομές στο έλεός τους.
  • Απέναντι στους σχεδιασμούς ΕΕ – ΟΟΣΑ στον χώρο της εκπαίδευσης, που εδώ και 40 χρόνια πτυχές τους έχουν εφαρμόσει όλες οι κυβερνήσεις, για ένα ταξικά διαφοροποιημένο σχολείο, απέναντι στην υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων για την πλειοψηφία των μαθητών.

Γνήσια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Εφ’ όλης της ύλης

Η πρόταση που καταθέτουμε περιλαμβάνει ως βασικές προϋποθέσεις:

  1. Οι διαπραγματεύσεις να αφορούν Γνήσια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας εφ’ όλης της ύλης γιατί το βασικό ζήτημα που διεκδικούμε είναι η κατοχύρωση του δικαιώματος των Γνήσιων Συλλογικών Διαπραγματεύσεων εφ’ όλης της ύλης σε αντίθεση με το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο. Ο νόμος 2738/99 που αφορά τις διαπραγματεύσεις στο δημόσιο δεν επιτρέπει συλλογικές διαπραγματεύσεις για τα κρίσιμα ζητήματα των μισθών, των συντάξεων, του συστήματος προσλήψεων, των οργανικών θέσεων. Έτσι, αυτό που μένει τελικά είναι τα θέματα υγιεινής και ασφάλειας, της επιμόρφωσης, των αδειών, των υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεις κ.ά.). Διεκδικούμε το τριτοβάθμιο (ΑΔΕΔΥ) να κατοχυρώνει τον κατώτερο μισθό κ.λπ. και οι δευτεροβάθμιες οργανώσεις (ΔΟΕ/ΟΛΜΕ) με βάση και την ανάπτυξη της ταξικής πάλης να μπορούν να διεκδικούν, να διαπραγματεύονται και να κερδίζουν καλύτερες προϋποθέσεις στα μισθολογικά, εργασιακά κι εκπαιδευτικά ζητήματα.
  2. Αναγκαία προϋπόθεση είναι η σύγκρουση και κατάργηση του νόμου Χατζηδάκη στο σύνολό του, γιατί το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο θέτει τεράστια εμπόδια στη λειτουργία των σωματείων, στις αποφάσεις τους, στην κήρυξη των αγωνιστικών μορφών πάλης κ.λπ., με στόχο να βγαίνουν όλες οι αποφάσεις και οι απεργιακές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών και όλων των εργαζομένων παράνομες.
  3. Η Γνήσια Συλλογική Σύμβαση Εργασίας εφ’ όλης της ύλης καλύπτει όλες/όλους τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης άσχετα από την ειδικότητα, κλάδο και ΠΕ και άσχετα από τη σχέση εργασίας (μόνιμες/οι, αναπληρωτ(ριες)…)

Θεωρούμε αναγκαίο να περιλαμβάνει τα οικονομικά, ασφαλιστικά, συνταξιοδοτικά, εργασιακά, εκπαιδευτικά:μισθοί, συντάξεις, υγειονομική περίθαλψη, ωράριο, άδειες, προσλήψεις, τρόπος πρόσληψης, επιμόρφωση, υπηρεσιακές μεταβολές, εκπαιδευτικά αιτήματα όπως μαθητές ανά τάξη, κατάργηση αξιολόγησης, σύλλογοι διδασκόντων, κατάργηση Τράπεζας θεμάτων και ΕΒΕ

Για τη στήριξη της διαβίωσης των εκπαιδευτικών και τη λειτουργία των σχολείων απαιτούμε:

  • Αύξηση των μισθών, 1000 ευρώ καθαρά στο εισαγωγικό κλιμάκιο και αντίστοιχα σε όλα τα κλιμάκια., κάλυψη των μνημονιακών απωλειών, επαναφορά 13ου-14ου μισθού και αυτόματη τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Αφορολόγητο στα 12.000 €. Επιστροφή του ΜΚ 2016-2017.
  • Κατάργηση των φόρων σε ρεύμα και φυσικό αέριο, στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης. Μείωση τιμών και πλαφόν στα βασικά είδη, στην ενέργεια, στα καύσιμα.
  • Μείωση ωραρίου των νηπιαγωγών και εκπαιδευτικών ολιγοθεσίων.
  • Άμεση ακώλυτη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων. Υπηρέτηση για ένα έτος της οργανικής τους. Δικαίωμα απόσπασης.
  • Μαζικοί διορισμοί, διορισμός/μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών με μοναδικό κριτήριο το πτυχίο και την προϋπηρεσία. Εξίσωση δικαιωμάτων μόνιμων και αναπληρωτών.
  • Δωρεάν μετακίνηση στην περιοχή πρόσληψης και 50% έκπτωση σε όλα τα ΜΜΜ.
  • Αντισεισμικός έλεγχος σε όλα τα σχολεία και ολοκλήρωση όλων των έργων επισκευής τη θερινή περίοδο.
  • Επιδότηση ενοικίου στα 300€ το μήνα. Αξιοποίηση διαθέσιμων διαμερισμάτων, δωματίων, εστιών και ξενοδοχείων για τη δωρεάν στέγαση αναπληρωτών και νεοδιόριστων.
  • Επιμόρφωση με άδεια από την εργασία, να ανοίξουν ξανά τα διδασκαλεία.
  • Δωρεάν σίτιση για τους εκπαιδευτικούς σε στρατιωτικές και φοιτητικές λέσχες.
  • Κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων 4692/2020 και 4823/2021, 4547/18 και 4589/19.
  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και των εξετάσεων τύπου PISA.
  • Κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που άφησε χιλιάδες μαθητές εκτός ΑΕΙ και απαξίωσε δεκάδες τμήματα σε όλη τη χώρα.
  • Αντιστεκόμαστε στον προσανατολισμό του σχολείου στην επιφανειακή γνώση, την ημιμάθεια, την αποθέωση των δεξιοτήτων που ενισχύεται με τα νέα αναλυτικά προγράμματα.

Η απάντηση πρέπει να είναι η μετωπική και αποφασιστική αντιπαράθεση μέχρι τη νίκη:

Α. Κηρύσσουμε πολύμορφο αγώνα διαρκείας για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής. Την ακύρωση της αξιολόγησης στην πράξη.

  • Η απεργία-αποχή (Α/Α) από τις διαδικασίες μεντόρων και σχολικών συντονιστών ισχύει στο ακέραιο.
  • Η αντίσταση στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας συνεχίζεται με τα ενιαία κείμενα. Χαιρετίζουμε τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων που στήριξε αυτή τη μορφή και τις κεντρικές εκδηλώσεις που οργάνωσεη ΔΟΕ σε αυτό το πλαίσιο.
  • Η Γ.Σ. εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. του Συλλόγου να προχωρήσει στην κήρυξη απεργίας-αποχής από όλες τις αξιολογικές διαδικασίες του 4823/21 και της Υ.Α. 388/27.01.2023. Επίσης, η Γ.Σ. εξουσιοδοτεί το Δ.Σ. του Συλλόγου να κηρύξει διευκολυντικές κυλιόμενες στάσεις εργασίας(μονόωρες, δίωρες, τρίωρες), προκειμένου να διευκολυνθούν οι συνάδελφοι να μην συμμετέχουν στις παραπάνω αξιολογικές διαδικασίες του 4823/21 και της Υ.Α.9950/ΓΔ5/27-1-2023.
  • Κανένας-καμία δεν καταχωρεί στοιχεία στον ηλεκτρονικό φάκελο αξιολόγησης. Δεν θα μπούμε στη διαδικασία να αυτοφακελωθούμε!

Β. Απαιτούμε  από τη ΔΟΕ να κηρύξει ανένδοτο αγώνα για να ανατρέψει την αντιεκπαιδευτική πολιτική και να διεκδικήσει για τους εκπαιδευτικούς δικαιώματα και μισθούς αξιοπρεπείας:

  • Προχωράμε από τις αρχές Σεπτέμβρη στην οργάνωση νέου κύκλου αναμέτρησης με την αντιεκπαιδευτική πολιτική, με την οργάνωση γενικών συνελεύσεων, εκδηλώσεων, συλλαλητηρίων και απεργιών.
  • Κήρυξη νέας Απεργίας-Αποχής από όλες τις αξιολογικές διαδικασίες του 4823/21.
  • Κήρυξη κυλιόμενων στάσεων εργασίας για να μην μπει κανένας επιθεωρητής στην τάξη.
  • Κηρύσσουμε τον Σεπτέμβριο μήνα παιδείας, με πλατιά καμπάνια ενημέρωσης των γονέων και της κοινωνίας, με συσκέψεις με συνδικάτα εργαζομένων, με τη συγκρότηση μετώπων παιδείας σε κάθε γειτονιά, σε κάθε Δήμο, αλλά και σε κεντρικό επίπεδο. Κορυφώνουμε τη διαδικασία με απογευματινό παλλαϊκό συλλαλητήριο στις 5 Οκτωβρίου, παγκόσμια ημέρα εκπαιδευτικού.
O πρόεδρος                                          Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτρης Μαριόλης                                         Σπύρος Ντελέζος