Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Πρόταση στην παναττική σύσκεψη συντονισμού Συλλόγων ΠΕ και ΕΛΜΕ, Σάββατο 13/1 στις 12.30 μ.μ. στο Μαράσλειο

Πολύμορφος αγώνας διαρκείας για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής

Χαιρετίζουμε τις μεγάλες πανεκπαιδευτικές διαδηλώσεις της 11ης Γενάρη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τους χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, γονείς που κινητοποιήθηκαν σε όλη τη χώρα για την υπεράσπιση των μορφωτικών και εργασιακών τους δικαιωμάτων. Η 11η Γενάρη αποτελεί το πρώτο βήμα, ενός πολύμορφου αγώνα διαρκείας ενάντια στην αντιεκπαιδευτική πολιτική με στόχο να μην περάσει νομοσχέδιο για ιδιωτικά, «μη κρατικά», «ελεύθερα» ή όπως αλλιώς τα ονομάζουν ΑΕΙ, με στόχο να ακυρωθούν στην πράξη ακόμα και ψηφισμένα μέτρα όπως η αξιολόγηση.

Απέναντι στο μαύρο μέτωπο κυβερνητικών και αντιπολιτευόμενων κομμάτων, επιχειρηματικών ομίλων και συμφερόντων, κυρίαρχων ΜΜΕ που προωθούν αυτή την αναδιάρθρωση πρέπει να συγκροτήσουμε το πανεκπαιδευτικό μέτωπο μαθητών, φοιτητών, εκπαιδευτικών, γονιών, εργαζόμενων, σωματείων και κοινωνικών φορέων που θα αποτελέσει το αντίπαλο δέος, θα αποτελέσει την ατμομηχανή του νικηφόρου αγώνα. Για τη σημερινή κρίσιμη σύσκεψη, αυτό είναι το πραγματικό διακύβευμα, η συμβολή μας, στο μέτρο που μας αναλογεί και αυτή είναι και η ευθύνη των εκπαιδευτικών σωματείων της Αττικής, αλλά και ολόκληρης της χώρας.

Η αντιεκπαιδευτική επίθεση κυβέρνησης και μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, στις κατευθύνσεις που βάζει ο ΟΟΣΑ για μια εκπαίδευση που θα αντιλαμβάνεται τη μόρφωση ως προϊόν, τους γονείς ως πελάτες και τους εκπαιδευτικούς ως κακοπληρωμένους υπαλλήλους χωρίς δικαιώματα είναι τα στοιχεία της πολιτικής που επιβλήθηκε όλο το προηγούμενο διάστημα και συνεχίζεται ακόμα.  Η Τράπεζα Θεμάτων, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η εμπορευματοποίηση και η ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ αλλά και της τεχνικής εκπαίδευσης, η αξιολόγηση-κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, η επέκταση της ελαστικής εργασίας στην εκπαίδευση, οι περικοπές δαπανών και οι μισθοί φτώχειας, τα αντιασφαλιστικά μέτρα που μετά τον νόμο Κατρούγκαλου έχουν αυξήσει έως και δέκα χρόνια τον εργάσιμο βίο μας, το χτύπημα στα συνδικάτα και στο δικαίωμα στην απεργία με τον νόμο Χατζηδάκη είναι επιμέρους στοιχεία της νεοφιλελεύθερης /νεοσυντηρητικής πολιτικής που ξεδιπλώνεται καθημερινά με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους. Αυτή η επίθεση φιλοδοξεί να διαμορφώσει το νέο εκπαιδευτικό τοπίο με δομικά χαρακτηριστικά τον ατομισμό και το ατομικό συμφέρον, τον ανταγωνισμό, την απόλυτη ιεραρχία και το management, την κατάργηση των συλλογικών αποφάσεων και της δημοκρατικής λειτουργίας των συλλόγων διδασκόντων.

Σε διεθνές επίπεδο, οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί λιπαίνουν το έδαφος των πολεμικών συγκρούσεων στην Ουκρανία και αλλού, την άνοδο ακροδεξιών ή και ανοιχτά φασιστικών σχηματισμών – ενδεικτικά αναφέρουμε την πρόσφατη συγκέντρωση των νεοναζί στη Ρώμη. Την ίδια στιγμή, η λωρίδα της Γάζας ισοπεδώνεται από τον ισραηλινό στρατό κατοχής ενώ η πολεμική σύγκρουση επεκτείνεται με την εμπλοκή των ΗΠΑ και τους βομβαρδισμούς σε Λίβανο, Υεμένη και αλλού. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μπλίνκεν επισκέφτηκε σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα δήλωσε ότι δεν θυμάται καμία άλλη περίοδο που η φιλία, οι σχέσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Ελλάδας να ήταν πιο ισχυρές. Το υπάκουο παιδί των ΗΠΑ στην περιοχή, με την ελληνική φρεγάτα «Ψαρά» να συμμετέχει στη συνοδεία του αμερικανικού αεροπλανοφόρου που πήγε στο Ισραήλ, με 900 εκ. ευρώ για την εκπαίδευση ουκρανών πιλότων.

Μέσα σε αυτό το τοπίο εμείς καλούμαστε να δίνουμε καθημερινά τις μάχες μας για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου και την υπεράσπιση των εργασιακών μας δικαιωμάτων αλλά και των μορφωτικών δικαιωμάτων  των μαθητών μας. Κι αυτό που έχουμε καταφέρει, μέσα σε αυτές τις συνθήκες, στη μάχη της αξιολόγησης είναι πραγματικά σπουδαίο, γι’ αυτό και πρέπει να επιδιώξουμε το επόμενο διάστημα, η μάχη αυτή και τα αποτελέσματά της να βγει προς τα έξω, να γίνει ευρύτερα γνωστή και να συνδεθεί και με το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που ετοιμάζονται να περάσουν, για να κατανοήσουν όλοι πώς τα μέτρα αυτά, δεν είναι ξεκομμένα, αποτελούν αναπόσπαστα μέρη μιας συνολικής αντιεκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης που ανατρέπει το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, αλλοιώνει τον ίδιο της το χαρακτήρα και το περιεχόμενο, προωθεί την εμπορευματοποίηση και απογειώνει την ταξικότητά της. Όποιος έχει να πληρώσει θα σπουδάζει.

Ο πρόσφατος ανασχηματισμός και οι δηλώσεις Μητσοτάκη για 221 μεταρρυθμίσεις, 279 έργα, 2000 δράσεις μέσα στο 2024 δείχνουν σαφώς την πρόθεση της κυβέρνησης στους τομείς της εργασίας,  της υγείας, που έχει ήδη φτάσει σε οριακό σημείο, αλλά και της παιδείας να ξεδιπλωθεί πλήρως και πάρα πολύ γρήγορα το σχέδιο της εμπορευματοποίησης, ιδιωτικοποίησης κλπ. Μετά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ετοιμάζονται, σύμφωνα και με δημοσιεύματα που κυκλοφόρησαν, για πολυνομοσχέδιο που θα φέρνει αλλαγές στην εκπαίδευση και συγκεκριμένα θα αφορούν τον γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ, τις αλλαγές στις εξετάσεις τύπου «PISA», τις αλλαγές στην αξιολόγηση, την ελεύθερη επιλογή σχολείου, κάποιες αλλαγές στην προσχολική αγωγή κι εκπαίδευση, που πρέπει να δούμε τι θα περιλαμβάνουν κι επίσης η συνολική θεσμική ρύθμιση όλων των ζητημάτων της ειδικής αγωγής.

Με μεγάλη σφοδρότητα, διάρκεια και οργάνωση, η αντιεκπαιδευτική επίθεση στοχεύει  άμεσα:

  • στη βαθμιαία έξωση των μαθητών από τη γενική μόρφωση, από το Δημοτικό προς τα ΑΕΙ,
  • στη ραγδαία εμπορευματοποίηση της σχολικής διαδικασίας και την εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων στην εκπαιδευτική διαδικασία,
  • στην αξιολόγηση των σχολείων από τη βαθμολογία των μαθητών τους και να απευθύνονται σε χορηγούς και να διαμορφώνουν το προφίλ αναζήτησης πελατών,
  • στην απελευθέρωση των εγγραφών των μαθητών,
  • στην κατάργηση των οργανικών θέσεων και προσλήψεων, αντί για την αύξησή τους, ιδιαίτερη στο νηπιαγωγείο με την εφαρμογή του μεγαλύτερου ωραρίου στην εκπαίδευση

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι βασικοί στόχοι της ΔΕΝ έχουν υλοποιηθεί. Η αντίσταση του εκπαιδευτικού σώματος και του εκπαιδευτικού κινήματος έχει ορατά αποτελέσματα. Στα σχολεία μας δεν κυματίζουν τα brand names των χορηγών και των εταιρειών, αλλά οι σημαίες του δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου. Η ύπαρξη του Δημόσιου σχολείου αποτελεί κομβικό σημείο της οικονομικής, κοινωνικής, ταξικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης.

Η μάχη λοιπόν συνεχίζει να μαίνεται. Με όλα τα επιτυχημένα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν ως τώρα μαζικά και καθολικά, ως όπλα ενάντια στην αξιολόγηση, απευθύνονται στους Συλλόγους Εκπαιδευτικών ΠΕ αλλά και στους Συλλόγους Διδασκόντων.

Από την άλλη πλευρά, είναι φανερό ότι κυβέρνηση και υπουργείο έχουν ήδη κηρύξει τον πόλεμο στο δημόσιο σχολείο, ας μην ξεχνάμε την εγκύκλιο Κατσαρού λίγες μέρες πριν τις γιορτές.

Ήδη στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής συζητείται το νομοσχέδιο «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» όπου ο υπουργός παιδείας δήλωσε ότι ο νόμος αυτός «είναι ένα κομμάτι της μεταρρυθμιστικής διαδικασίας και όχι το όλον».

Όπως αποδεικνύεται από το συγκεκριμένο ν/σχ, βασικός στόχος της αντιεκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης στην ΤΕΕ είναι η αναίρεση της αποκλειστικής ευθύνης της πολιτείας να παρέχει επαγγελματική εκπαίδευση στις δημόσιες δομές  και η ανάθεση εν μέρει ή συνολικά αυτής της ευθύνης στις επιχειρήσεις. Βασικό πυλώνα για την απόσπαση των ΕΠΑΛ και των ΕΚ απ’ τη δομή της τυπικής Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αποτελούν τα ΚΕΝΤΡΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (ΚΕΕΚ). Ο Δημόσιος πυλώνας της ΤΕΕ, όσον αφορά τις εκπαιδευτικές του λειτουργίες και διαδικασίες, περνάει στον έλεγχο των δυνάμεων της αγοράς, με αποτέλεσμα την συρρίκνωση του Δημόσιου χαρακτήρα της και την παραπέρα ιδιωτικοποίησή της.

Στην ίδια ομιλία, ο υπουργός ανέφερε: «Ευρύτερα ζητήματα όπως αυτά ετέθησαν για τους αναπληρωτές, στο οποίο συμφωνούμε, στρατηγικός μας στόχος είναι να μειωθεί ο αριθμός των αναπληρωτών σε συνάρτηση με τους μόνιμους διορισμούς, αυτό όμως, έγινε την τελευταία τετραετία. Είναι αλήθεια ότι τα δύσκολα χρόνια των μνημονίων γιγαντώθηκε ο αριθμός των αναπληρωτών καθηγητών, ακριβώς επειδή δεν μπορούσαν να γίνουν μόνιμοι διορισμοί. Αυτό ξεκίνησε να αντιστρέφεται. Η αντιστροφή έγινε λόγω του ότι η χώρα ξεκίνησε να έχει μία διαφορετική περπατησιά». Τι λέει όμως αυτή η περπατησιά με βάση τα στοιχεία:

51.070 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ΕΕΠ-ΕΒΠ έχουμε έως σήμερα 13 Ιανουαρίου 2024. 51.070 αναπληρωτές την τρέχουσα σχολική χρονιά μέχρι τώρα και ενώ βρισκόμαστε μόλις στη μέση της. Περίπου το 26-27% των εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ και ΕΒΠ που υπηρετούν στα σχολεία είναι ελαστικά εργαζόμενοι. Συναδέλφισσες και συνάδελφοι που αναπληρώνουν τον εαυτό τους και μετά από 10 και πλέον χρόνια διορίζονται και καλούνται να …αξιολογηθούν για να μονιμοποιηθούν! Σε ποιο εργασιακό καθεστώς επιβιώνουν αυτοί οι συνάδελφοι; Το ατύχημα της αναπληρώτριας νηπιαγωγού μέσα στο νηπιαγωγείο της στου Ζωγράφου αποκάλυψε με εμφατικό τρόπο ότι πίσω από τη βιτρίνα του σύγχρονου ψηφιακού σχολείου, υπάρχει η αναπληρώτρια που υποχρεώνεται να επιστρέψει με τις πατερίτσες στην εργασία της, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις εκπαιδευτικών και μαθητών που τραυματίστηκαν, τουλάχιστον 33 έχουν καταγραφεί τους τελευταίους μήνες, υπάρχουν ταβάνια που πέφτουν, επικίνδυνα σκαλοπάτια, σοφάδες που καταρρέουν, βιολογικές τουαλέτες-εστίες μόλυνσης. Υπάρχει επίσης, το απαράδεκτο πετσοκομμένο πλαίσιο δικαιωμάτων των αναπληρωτών, το όριο των 15 ημερών αναρρωτικής, οι 17 εβδομάδες άδειας κύησης και λοχείας, κλπ. Εδώ, πέρα το στοιχειώδες αίτημα του διορισμού όλων των αναπληρωτών, πέρα από την αλληλεγγύη μας και την καταγγελία των εργατικών ατυχημάτων και πέρα από τα ένδικα μέσα, χρειάζεται επιτέλους να πάρουμε μια μεγάλη αγωνιστική πρωτοβουλία. Είναι ντροπή, το ένα τρίτο της εκπαίδευσης να εργάζεται με τέτοιες συνθήκες. Η εντατικοποίηση της εργασίας πλήττει όλες και όλους τους εκπαιδευτικούς. Το περιστατικό με τη λιποθυμία της νηπιαγωγού την ώρα του μαθήματος δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο, αντίθετα, πρέπει να επιμείνουμε στο αίτημα της μείωσης ωραρίου των νηπιαγωγών και τη μέριμνα ώστε να μην μένει μόνος/η συνάδελφος σε σχολικό κτίριο εν ώρα διδασκαλίας.

Επιπλέον, ο καλπασμός της ακρίβειας και το τουριστικό μοντέλο με την απογείωση των τιμών της στέγης και των ενοικίων που επιβάλει, εξανεμίζει τις αποδοχές των εκπαιδευτικών και των μισθωτών. Η εμπορευματοποίηση και οι νόμοι της αγοράς σαρώνουν κάθε πεδίο της δημόσιας και της ιδιωτικής σφαίρας: από τα νοσοκομεία και τα μουσεία μέχρι τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών και τη φροντίδα των ηλικιωμένων και από τους ελεύθερους χώρους, τις παραλίες, τα βουνά και τις πλατείες ως το δικό μας προσωπικό ελεύθερο χρόνο. Ανθρώπινες σχέσεις, φυσικό περιβάλλον, δικαιώματα, κατακτήσεις, όλα μοιάζουν να θυσιάζονται στο βωμό του κέρδους. Κανείς δεν μπορεί να ζήσει με το μισθό του σήμερα. Και κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί ότι θα δουλεύει ως τα 67 του.

Η κυβέρνηση προβάλλοντας μελέτες όπως η νέα έκθεση της Capital Economics για τις προοπτικές του 2024 ισχυρίζεται ότι η ανάπτυξη στην Ελλάδα θα διαμορφωθεί στο 2,6% έναντι μηδενικής ανάπτυξης στο σύνολο της ευρωζώνης. Και πανηγυρίζει. Δεν πανηγυρίζουν με τον ίδιο ενθουσιασμό βέβαια οι εργαζόμενοι όταν βλέπουν τις τιμές αγαθών πρώτης ανάγκης να απογειώνονται, όταν έρχεται η ώρα να πληρώσουν το λογαριασμό για το ρεύμα, τη βενζίνη, το πετρέλαιο θέρμανσης.

Κι όλα αυτά δεν κρύβονται. Ενδεικτικά, τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, δείχνουν ότι η μεταβολή του μέσου ετήσιου μισθού στην Ελλάδα από το 2009 έως το 2022 είναι -30,1%!! Δηλαδή, τα τελευταία 13 χρόνια, μεσοσταθμικά, έχουμε χάσει το 1/3 του εισοδήματός μας! Τι επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά ο συνδυασμός των δύο παραπάνω δεδομένων; Ότι η φθηνή, ελαστική εργασία, η υποτίμηση των μισθών μας, η φτώχεια των εργαζομένων να το πούμε πιο απλά, αποτελεί το καύσιμο της καπιταλιστικής ανάπτυξης.

Τέλος, η υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου σημαίνει να ανοίξουμε το ζήτημα της σχολικής στέγης, της χρηματοδότησης των σχολείων, της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, των αλλεπάλληλων ατυχημάτων εκπαιδευτικών και μαθητών, των αναλυτικών προγραμμάτων και των βιβλίων.

Η απάντηση του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι ενιαία και άμεση:

– 18 Γενάρη πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα ενάντια στον νέο νόμο για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια

– 24ωρη απεργία στις 25/01/2024 (ενδεικτική ημερομηνία) μετά από κύκλο ΓΣ και ολομέλεια προέδρων. Σε περίπτωση κατάθεσης νωρίτερα του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά ΑΕΙ ή του αντίστοιχου για την επαγγελματική εκπαίδευση, να υπάρξει άμεση απάντηση με κήρυξη 24ωρης απεργίας. Νέος γύρος ΓΣ μετά για την κλιμάκωση του αγώνα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Αιτήματα αιχμές η ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής (ιδιωτικά ΑΕΙ, αξιολόγηση, ιδιωτικοποίηση τεχνικής εκπαίδευσης, αύξηση μισθών, διορισμός-μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών, άμεση ακώλυτη μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων, άμεση εξίσωση των δικαιωμάτων τους με αυτά των μονίμων, σχολεία ασφαλή και λειτουργικά)

– Πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα με κεντρικό σύνθημα «Η εκπαίδευση δεν είναι εμπόρευμα/Όχι στο νομοσχέδιο για την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων-Όχι στην αξιολόγηση σχολείων κι εκπαιδευτικών-Όχι στις εξετάσεις PISA/Αποκλειστικά Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση»/ Όχι στο νομοσχέδιο για την υπαγωγή της Δημόσιας Τεχνικής Επαγγελματικής εκπαίδευσης στις συνθήκες καπιταλιστικής αγοράς, κερδοφορίας και εκμετάλλευσης».

– Παλλαϊκό Πανεργατικό απογευματινό συλλαλητήριο για την εκπαίδευση και όλα τα παραπάνω ζητήματα. Η εκπαίδευση είναι υπόθεση όλου του λαού.

– Κινητοποιήσεις και μεγάλα γεγονότα για τα ζητήματα των μισθών και της ακρίβειας

  • Κινητοποιήσεις τοπικές και κεντρικές για τα εργατικά ατυχήματα και την εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών/τριών με αυτά των μονίμων. Για να πάρει άμεσα την άδειά της η συνάδελφος τραυματίας νηπιαγωγός και όλα τα θύματα εργατικών ατυχημάτων στα σχολεία μας το τελευταίο διάστημα χωρίς καμία περικοπή μισθού ή προϋπηρεσίας. Επίσης, ενάντια στο κύμα αυταρχισμού και διώξεων εκπαιδευτικών από Διευθυντές Εκπαίδευσης κλπ.

– Μεγάλη συγκέντρωση σε γήπεδο-θέατρο των νεοδιόριστων της Αττικής που υπογράφουν Α/Α ώστε να υπάρξει η απαραίτητη αγωνιστική συσπείρωση, το στοιχείο της συλλογικής και όχι ατομικής αντίστασης στην αξιολόγηση και να δοθεί πανελλαδικό μήνυμα ότι υπάρχουν χιλιάδες σε αυτή τη μάχη.

– Προετοιμασία καμπάνιας και κοινών συσκέψεων Συλλόγων ΠΕ, ΕΛΜΕ και γονεϊκών φορέων ανά περιοχή με στόχο την ακύρωση των πανεθνικών εξετάσεων τύπου «PISA».

– Στα πλαίσια της μάχης ενάντια στην αξιολόγηση καλούμε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ καθώς και Συλλόγους ΠΕ και ΕΛΜΕ να καλέσουν τις/τους διευθυντ(ρι)ες να δηλώσουν Α/Α από την ατομική αξιολόγηση και να μην αξιολογήσουν όταν τους καλέσει το υπουργείο.

Τέλος, ο Σύλλογός μας συμμετέχει στην πανελλαδική σύσκεψη συντονισμού στις 16 Ιανουαρίου.

Αυτά τα νομοσχέδια δε θα ψηφιστούν!

Καμία σκέψη για παράκαμψη του άρθρου 16 και ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων

Πανεκπαιδευτικός πολύμορφος Αγώνας Διαρκείας για την ανατροπή της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής, για τα δικαιώματά μας στον μισθό, τη σταθερή, μόνιμη εργασία, σε αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση

 

O πρόεδρος                          H Γ. Γραμματέας

Δημήτρης Μαριόλης                                  Άντα Παραφόρου