Το υπόμνημα του Συλλόγου μας για τις συγχωνεύσεις

Αρ. Πρ. : 80                                                                           Αμπελόκηποι, 30/5/2014

ΠΡΟΣ: Περιφερειακό Δ/ντή Εκπ/σης Αττικής, Δ/ντρια Εκπ/σης Α Αθήνας

 

ΚΟΙΝ.: Μέλη μας, αιρετοί ΠΥΣΠΕ, ΑΠΥΣΠΕ,  ΔΟΕ

Θέμα : Σχετικά με τις νέες συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων

 

Το Υπουργείο Παιδείας προχωρά με ταχείς ρυθμούς στις συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολικών μονάδων επιχειρώντας να αιφνιδιάσει το εκπαιδευτικό κίνημα. Πρόκειται στην ουσία για ένα νέο κύμα καταργήσεων σχολικών μονάδων με στόχο τις δραστικές περικοπές του απαραίτητου διδακτικού προσωπικού. Πρόκειται δηλαδή για ένα ακόμα επεισόδιο στην αντιεκπαιδευτική πολιτική όπως προωθείται από κυβέρνηση – ΕΕ – ΔΝΤ τα τελευταία 4 χρόνια με στόχο την αποδόμηση του δημόσιου δωρεάν σχολείου.

 

Τι σημαίνουν αυτά για τα σχολεία της περιοχής μας ;

 

Συγκεκριμένα με βάση όσα είδαν το φως της δημοσιότητας :

 

–         Στα Δημοτικά σχολεία 12ο και 115ο Αθηνών (8θέσιο και 12θέσιο) λειτουργούν 8 και 12 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 16θέσιο.

 

–         Στα Δημοτικά σχολεία 4ο και 10ο Ζωγράφου (10θέσιο και 10θέσιο) λειτουργούν 8 και 8 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 14θέσιο.

 

–         Στα Δημοτικά σχολεία 12ο και 15ο Ζωγράφου (12θέσιο και 8θέσιο) λειτουργούν 11 και 8 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 15θέσιο.

 

–         Στα Δημοτικά σχολεία 7ο και 8ο Ζωγράφου (9θέσιο και 8θέσιο) λειτουργούν 8 και 8 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 15θέσιο.

 

–         Στα Δημοτικά σχολεία 3ο και 9ο Ζωγράφου (8θέσιο και 7θέσιο) λειτουργούν 9 και 9 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 15θέσιο.

 

Τι σημαίνει αυτό :

 

–         Ότι οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν είναι πάρα πολλές. Εκπαιδευτικοί που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία των σχολείων.

 

–         Ότι οι συνάδελφοι που θα «περισσέψουν», θα διαμορφώσουν μια μεγάλη δεξαμενή που θα επιχειρήσουν το Σεπτέμβρη να τη μετακινήσουν σε άλλες περιοχές. Δημόσιο σχολείο όμως με εκπαιδευτικούς περιπλανώμενους και εξαθλιωμένους δεν νοείται.

 

–         Ότι το Σεπτέμβρη θα λείπει το απαραίτητο διδακτικό προσωπικό στα σχολεία αφού τα τμήματα στα σχολεία (όπως δείξαμε) είναι περισσότερα από τις νέες οργανικότητες των σχολείων.

 

–         Ότι το επόμενο βήμα είναι οι συμπτύξεις τμημάτων ξεκινώντας από τα νέα τμήματα της πρώτης τάξης του Σεπτεμβρίου που το υπουργείο θα επιδιώξει να κλείσει 25άρια και 27άρια τμήματα για να ισορροπήσει τη νέα οργανικότητα με τη λειτουργικότητα των σχολείων. Έτσι όμως υποβαθμίζεται ακόμα περισσότερο η δημόσια εκπαίδευση.

 

–         Ότι δημιουργούνται πολυθέσια σχολεία σε τέτοιο μέγεθος που να αντιστοιχεί στο σχολείο της αγοράς με διευθυντή – μάνατζερ όπως προωθεί η εκπαιδευτική πολιτική της αξιολόγησης και της αποδόμησης του δημόσιου σχολείου.

 

Θέλουμε να επισημάνουμε ότι η όλη διαδικασία που έχει ακολουθήσει το υπουργείο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με όσα ορίζει η νομοθεσία για τη διαδικασία συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Με βάση την αριθμ. 169106/Δ4/ 07-11-2013 εγκύκλιο, ο υφυπουργός Παιδείας Σ. Κεδίκογλου, καθόριζε κατά τα γνωστά τη διαδικασία υποβολής προτάσεων-εισηγήσεων για το θέμα «Μεταβολές σχολικών µονάδων Πρωτοβάθµιας και ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης σχολικού έτους 2014-2015». Δηλαδή, προτάσεις/εισηγήσεις των Διευθυντών Εκπαίδευσης, γνωμοδοτήσεις των δημοτικών συμβουλίων, εισηγήσεις των Περιφερειακών Διευθυντών. Όπως προκύπτει από τα σχετικά έγγραφα, οι εισηγήσεις των Διευθυντών Εκπαίδευσης δεν περιλαμβάνουν μεταβολές σχολικών μονάδων. Επί αυτών των προτάσεων συνεδρίασαν και γνωμοδότησαν τα δημοτικά συμβούλια. Επομένως ένα μεγάλο μέρος της διαδικασίας παρακάμφθηκε πλήρως προφανώς για να αποφευχθούν οι αντιδράσεις των οργανωμένων φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας. Όπως προκύπτει δε, το σύνολο των φορέων, Ομοσπονδίες και Σύλλογοι εκπαιδευτικών, Ενώσεις και Σύλλογοι Γονέων, Δημοτικές αρχές, διαφωνούν με τις συγχωνεύσεις και συγκροτώντας ένα ευρύ μέτωπο απαιτούν τη συνολική ανάκλησή τους. Από τα δελτία τύπου του Δήμου Αθηναίων και του Δήμαρχου Ζωγράφου και την πρόσφατη ομόφωνη απόφαση του Δήμου Ζωγράφου, προκύπτει ότι η τοπική αυτοδιοίκηση και τα συλλογικά της όργανα παρακάμφθηκαν πλήρως από το ΥΠΑΙΘ. Το ζήτημα δεν είναι μόνο νομικό, είναι πολιτικό και αποτελεί ένα ακόμα δείγμα του αυταρχισμού και της αυθαιρεσίας ως δομικά στοιχεία της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης.

 

Ο αυθαίρετος χαρακτήρας των συγχωνεύσεων προκύπτει και από τα συγκεκριμένα προβλήματα που θα προκαλέσει η υλοποίηση αυτών των μέτρων.

 

Ενδεικτικά για τα σχολεία του συλλόγου μας αναφέρουμε :

 

Σχετικά με τη συγχώνευση του 4ου και του 10ου Δημ. Σχ. Ζωγράφου

1. Η οργανικότητα που προβλέπεται για το νέο συγχωνευμένο σχολείο είναι 14/θέσιο. Το τρέχον σχολικό έτος τα δύο σχολεία μαζί λειτουργούν με 16 τμήματα. Από την πληροφόρηση που έχουμε από τα συστεγαζόμενα 4ο & 17ο Νηπιαγωγεία Ζωγράφου, καθώς και από γονείς νηπίων που φοιτούν σε ιδιωτικά, ο αριθμός εγγραφών στην Α΄ τάξη στο συγκρότημα αναμένεται σε 52-55 μαθητές. Να σημειωθεί ότι για 2 νήπια με αυτισμό που θα γραφτούν στην Α΄ τάξη και έχουν αδέλφια στα σχολεία, θα ζητηθεί από τους γονείς παράλληλη στήριξη. Ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις των σχολείων είναι συνολικά μεγαλύτερος από 50 μαθητές εκτός της φετινής Ε΄ τάξης που είναι ακριβώς 50 λόγω μετεγγραφής 2 μαθητών.

Πιθανή συγχώνευση των τμημάτων αυτών τη νέα σχολική χρονιά θα δημιουργήσει προβλήματα στους μαθητές και στους εκπαιδευτικούς σε μία τόσο κρίσιμη τάξη όπως είναι η Στ΄ τάξη.

2. Δεν προβλέπονται οργανικές θέσεις για τη λειτουργία του ολοήμερου. Περισσότερο από το 60% των μαθητών των σχολείων παραμένει στο πρόγραμμα του ολοήμερου. Ήδη τη φετινή

σχολική χρονιά, με την καθυστέρηση έναρξης του προγράμματος του ολοήμερου, λόγω σχετικών απαγορεύσεων από εγκυκλίους, υπήρξε καθολική αντίδραση των γονέων και πιέσεις στα σχολεία, στην Α΄ Δνση Αθήνας και στην Περιφερειακή Δνση Αττικής μέχρι να λυθεί το θέμα.

3. Δεν αναφέρεται πουθενά τι θα γίνει με τα 2 Τμήματα Ένταξης που ήδη λειτουργούν στο συγκρότημα. Τα τμήματα ένταξης υποστηρίζουν ήδη 24 παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα συμπεριφοράς. Υπάρχουν επίσης 2 παράλληλες στηρίξεις για μαθητές με αυτισμό και ΔΕΠΥ. Με το νέο νόμο της Ειδικής Εκπαίδευσης δεν προβλέπονται παράλληλες στηρίξεις σε σχολεία που λειτουργεί τμήμα ένταξης. Αν θεωρητικά πάντα, παραμείνει το 1 τμήμα ένταξης, θα βρεθεί να υποστηρίζει 5 μαθητές με ανάγκη παράλληλης στήριξης (μαζί με αυτούς που θα εγγραφούν στην Α΄ τάξη) καθώς και τους υπόλοιπους μαθητές που ήδη παίρνουν βοήθεια στα τμήματα ένταξης. Αυτό πρακτικά είναι αδύνατον. Μερικοί από αυτούς τους μαθητές δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς τη συνεχή επίβλεψη ενηλίκου. Αυτή τη στιγμή με την εκπαίδευση και την επίβλεψη αυτών των μαθητών ασχολούνται: 2 Διευθυντές, 2 υποδιευθυντές, 2 παράλληλες στηρίξεις με τη συνεχή συμπαράσταση των τμημάτων ένταξης.

Μετά τη συγχώνευση όλα τα προβλήματα θα τα επωμιστούν οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων καθώς και η διεύθυνση του σχολείου.

4. Το 10ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου είναι σχολείο με ιστορία περισσότερο από 35 έτη και υπάρχει καθολική αντίδραση εκπαιδευτικών και γονέων για την ουσιαστική κατάργησή του, μέσω των συγχωνεύσεων.

 

Σχετικά με τη συγχώνευση των 12ου και 115ου Δημ. Σχ. Αθηνών

 

–         Ο αριθμός των μαθητών ανέρχεται σε 353 συνολικά (220 μαθητές έχει το 115ο και 133 μαθητές έχει το 12ο, όπως προκύπτει από τα δυναμολόγια των σχολείων), επομένως θα έχουμε ένα πολυπληθές σχολείο μετά τη συγχώνευση.

–         Ο αριθμός των τμημάτων που λειτουργούν σήμερα είναι συνολικά είκοσι (20) (12 στο 115ο και 8 στο 12ο ) ενώ η νέα προτεινόμενη οργανικότητα προβλέπει 16 οργανικές θέσεις δασκάλων.

–         Οι μαθητές έχουν ήδη υποστεί αλλαγές με τη δημιουργία νέων τμημάτων καθώς  έχει ξαναγίνει συγχώνευση το 2011 και έτσι σε δύο μόλις χρόνια θα υποστούν εκ νέου τοποθέτηση σε καινούργια πολυπληθή τμήματα.

–         Το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών στο σχολείο μας ανέρχεται σε 60% δημιουργώντας μαθησιακά προβλήματα, ενώ δεν υπάρχουν τάξεις υποδοχής. Ακόμα στα σχολεία μας φοιτούν  πολλοί μαθητές με ειδικές ανάγκες ή/και μαθησιακές δυσκολίες εκ των οποίων 12 διαγνωσμένοι από ιατροπαιδαγωγικές επιτροπές. Ένας από αυτούς τους μαθητές είναι διαγνωσμένος με σύνδρομο Άσπεργκερ και δεν του έχει παρασχεθεί μέχρι στιγμής από την υπηρεσία η παράλληλη στήριξη που δικαιούται. Επιπλέον, βρισκόμαστε σε μία περιοχή όπου οι μαθητές αντιμετωπίζουν προβλήματα σίτισης και ανεργίας των γονιών τους αλλά και άλλα κοινωνικά προβλήματα. Μια ενδεχόμενη συγχώνευση θα δημιουργούσε ένταση των φαινομένων της ενδοσχολικής βίας καθώς η μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών θα σημαίνει ελλιπή επίβλεψη των μαθητών, διατάραξη σχέσεων μαθητών-δασκάλων που ήδη αποσοβούν τέτοια φαινόμενα ή τα εξομαλύνουν και θα διέλυε την ήδη υπάρχουσα οργανωμένη προσπάθεια εκπαιδευτικών και γονιών να βοηθήσουν με δράσεις αλληλεγγύης τους μαθητές που αντιμετωπίζουν οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα.

–         Αναμένεται αυξημένος αριθμός εγγραφών για τα τμήματα της Α΄ τάξης με βάση τον αριθμό των μαθητών των νηπιαγωγείων.

 

Σχετικά με τη συγχώνευση του 8ου Δ. Σχ. Ζωγράφου με το 7ο Δ. Σχ. Ζωγράφου και του 15ου Δ.Σχ. Ζωγράφου με το 12ο Δ.Σχ. Ζωγράφου

 

Το 15ο Δημοτικό σχολείο ανήκει στο ίδιο κτιριακό συγκρότημα με το 12οΔημοτικό Σχολείο με το οποίο όμως δεν έχουν κοινό προαύλιο. Αυτό σημαίνει ότι ολόκληρο το Σχολείο θα μεταστεγαστεί σε άλλο χώρο. Το ίδιο ισχύει και για την συγχώνευση του 8ου  με το 7ο. Σε κάθε περίπτωση, με κάθε συνδυασμό συγχώνευσης των τεσσάρων σχολείων σε δύο προκύπτουν προβλήματα με τη δημιουργία μεγάλων σχολικών μονάδων με ιδιαίτερες δυσχέρειες στο διοικητικό έργο, με αναστάτωση σε σχολικές μονάδες που προέρχονται από πρόσφατες συγχωνεύσεις και μεγάλες απώλειες οργανικών θέσεων.

Επίσης, στα σχολεία φοιτούν αρκετοί μαθητές με διάγνωση αυτισμού και άλλες μαθησιακές δυσκολίες οι οποίοι θα επηρεαστούν αρνητικά από μια ενδεχόμενη αλλαγή περιβάλλοντος είτε κτιριακή είτε πολύ περισσότερο, προσωπικού και συμμαθητών. Μέσα στις προϋπάρχουσες συνθήκες της σχολικής ζωής τα παιδιά αυτά έχουν καταφέρει να εξελιχθούν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό που το επιτρέπουν οι δυνατότητές τους σε συνδυασμό με τις μέχρι τώρα προσπάθειές μας.

 

 

Σχετικά με τη συγχώνευση των 3ου και 9ου Δημ. Σχ. Ζωγράφου

 

 

Όπως επισημάναμε ήδη, τα Δημοτικά σχολεία 3ο και 9ο Ζωγράφου (8θέσιο και 7θέσιο) λειτουργούν 9 και 9 τμήματα αντίστοιχα και σχεδιάζεται να γίνει 15θέσιο. Προβλέπεται δηλαδή η νέα οργανικότητα να είναι πολύ μικρότερη της λειτουργικότητας των σχολείων !

 

Όλα τα παραπάνω που ενδεικτικά αναφέρουμε αναδεικνύουν μέρος μόνο των προβλημάτων που θα προκαλέσει η υλοποίηση των συγχωνεύσεων. Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτούμε την άμεση συνολική ανάκληση της υπουργικής απόφασης για τις συγχωνεύσεις.

 

Στα πλαίσια της κινητοποίησης που μαζί με Ενώσεις Γονέων και άλλους εκπαιδευτικούς φορείς οργανώνουμε την Τετάρτη 4 Ιουνίου στις 14.30, ζητούμε συνάντηση με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Α΄ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

www.a-athinon.gr, E-mail: asillogosathinon@gmail.com, Ζωγράφου