Για τις ανακοινώσεις των παρατάξεων του Συλλόγου μπορείτε να ενημερώνεστε από τους παρακάτω συνδέσμους των κεντρικών τους σελίδων:

Εκπαιδευτικά Περιοδικά:

Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης

Εκπαιδευτική Λέσχη

Θέματα Παιδείας

31-03-2019

Τοποθέτηση του προέδρου του Α΄ Συλλόγου Αθηνών εκπαιδευτικών ΠΕ στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ζωγράφου (28-3-2019) για την εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης

Ο Σύλλογός μας πήρε την πρωτοβουλία να οργανώσει σήμερα παράσταση διαμαρτυρίας στο Δημοτικό Συμβούλιο για το ζήτημα της εφαρμογής της δίχρονης στο Δήμο Ζωγράφου. Βρισκόμαστε εδώ, τα μέλη του Δ.Σ. καθώς και συναδέλφισσες και συνάδελφοι νηπιαγωγοί στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας. Θέλουμε να επισημάνουμε ότι αν δεν αλλάξουν ριζικά τα δεδομένα σε σχέση με τη σχολική στέγη των νηπιαγωγείων, ο Δήμος Ζωγράφου θα είναι ένας από τους ελάχιστους Δήμους, ίσως και ο μοναδικός, που δεν θα εφαρμόζεται η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα:

Με το άρθρο 33 του Ν. 4521/2018 που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων ορίζεται ότι η φοίτηση των νηπίων 4 ετών γίνεται σταδιακά υποχρεωτική από το σχολικό έτος 2018-19. Στο συγκεκριμένο νόμο αναφέρεται επίσης ότι η φοίτηση των νηπίων 4 ετών στα νηπιαγωγεία θα γίνει υποχρεωτική σε κάθε περίπτωση εντός τριετίας.  Δηλαδή, το σχολικό έτος 2020-21, η δίχρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο νηπιαγωγείο θα είναι υποχρεωτική σε όλη την επικράτεια.

Η ψήφιση του άρθρου 33 αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη που διαμορφώνει ένα νέο πεδίο δυνατοτήτων και διεκδικήσεων σε σχέση με το αίτημα της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.

Το σημερινό θεσμικό πλαίσιο, δεν ικανοποιεί το αίτημά μας για θεσμοθέτηση της δίχρονης άμεσα σε όλη την επικράτεια αλλά από την άλλη πλευρά αποτελεί κατάκτηση των αγώνων μας. Δεν μας χαρίστηκε από καμιά κυβέρνηση. Να θυμίσουμε ότι το ένα έτος υποχρεωτικής προσχολικής θεσμοθετήθηκε το 2006 μετά από απεργία διαρκείας 6 εβδομάδων. Επίσης, ο αγώνας που έδωσε το εκπαιδευτικό κίνημα όλο το προηγούμενο διάστημα, απέτρεψε τα κυβερνητικά σχέδια για συγχωνεύσεις των σχολών (νηπιαγωγών – νηπιοβρεφοκόμων) και ενιαιοποίηση των ηλικιών 1 έως 6 ετών και ξεκαθάρισε το θολό τοπίο των σπουδών, των ηλικιών και των επαγγελματικών χώρων (παιδικός σταθμός, Νηπιαγωγείο -14χρονη εκπαίδευση).

Θεωρούμε πως η υποχρεωτική φοίτηση στο νηπιαγωγείο για τα νήπια που συμπληρώνουν την ηλικία των τεσσάρων ετών, που προβλέπεται στο άρθρο 33 παρ. 3 του  νόμου, θα πρέπει να θεσμοθετηθεί άμεσα για το σύνολο της επικράτειας και όχι σταδιακά από το έτος 2018-2019.

Όμως:

Η εφαρμογή της έρχεται σε αντιπαράθεση με τη μνημονιακή κυβερνητική πολιτική των περικοπών και της λιτότητας. Απαιτεί άμεσα ενίσχυση των κτιριακών υποδομών και της υλικοτεχνικής υποδομής, υλοποίηση των απαραίτητων διορισμών, ίδρυση νέων νηπιαγωγείων (κάτι που από το 2010 μέχρι σήμερα δεν συμβαίνει εξ αιτίας της πολιτικής των μνημονίων και των περικοπών) και είναι θέμα πολιτικής βούλησης.

Η θεσμοθέτηση της δίχρονης προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια άμεσα, αποτελεί τεράστιας σημασίας ζήτημα για όλα τα παιδιά ηλικίας 4 – 5 ετών, καθώς πρώτα και κύρια η δίχρονη προσχολική αγωγή και εκπαίδευση είναι μία παιδαγωγική και κοινωνική αναγκαιότητα που αφορά στην ανάπτυξη, εκπαίδευση, διαπαιδαγώγηση του παιδιού και συντελεί στην κατάλληλη προετοιμασία και ομαλή μετάβαση στην Α΄ Δημοτικού. Η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης με τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της, εξασφαλίζει την εξομάλυνση των ανισοτήτων και λειτουργεί αντισταθμιστικά για παιδιά που προέρχονται από ευάλωτα κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα, αίροντας ταυτόχρονα την κοινωνική αδικία προνήπια να έχουν την τύχη να φοιτήσουν σε  δημόσια Νηπιαγωγεία ενώ άλλα να μην έχουν αυτή τη δυνατότητα.

Από την άλλη πλευρά, με την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης θα απελευθερωθούν θέσεις για παιδιά έως 4 χρονών στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, ώστε κάποια στιγμή κάθε παιδί να έχει θέση σε δημόσιες δομές προσχολικής αγωγής. Να πάψει το φαινόμενο χιλιάδες παιδιά κάθε χρόνο να «μένουν εκτός» από τους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς, επειδή δεν υπάρχουν θέσεις. Επιπλέον θα απαλλάξει τους γονείς των προνηπίων από το κυνήγι των κουπονιών (vouchers) που μετατρέπει σε ιδιωτικό και «επί πληρωμή» κάτι που πρέπει να είναι δημόσιο και δωρεάν.

 

Οι αντιεκπαιδευτικές πολιτικές λιτότητας και περικοπών αλλά και η συνολική πολιτική υποβάθμισης του δημόσιου νηπιαγωγείου οδήγησαν στη δραματική κατάσταση στην οποία βρίσκεται εδώ και δεκαετίες η προσχολική αγωγή και εκπαίδευση στο Δήμο Ζωγράφου.

 

Συγκεκριμένα, την περσινή σχολική χρονιά, λειτούργησαν 20 τμήματα στα νηπιαγωγεία του Ζωγράφου, με 365 νήπια και μόλις 44 προνήπια! Για τη φετινή σχολική χρονιά, με βάση πάντα τα στοιχεία της Διεύθυνσης, έχουμε 316 νήπια και 39 προνήπια. Επομένως, κάνοντας μια υπόθεση εργασίας ότι δεν υπάρχει κινητικότητα από ή προς τον Δήμο μας ή διαρροές άλλου τύπου, δηλαδή υποθέτοντας ότι τα 316 φετινά νήπια είναι ο αριθμός που αντιστοιχεί στα περσινά προνήπια, την προηγούμενη σχολική χρονιά, 44 στα 316 προνήπια φοίτησαν στο δημόσιο νηπιαγωγείο, δηλαδή ποσοστό 13,9%. Πρόκειται για ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά  πανελλαδικά με βάση την εικόνα που έχουμε.

Αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες προνήπια, κάθε χρόνο, μένουν έξω από τα δημόσια νηπιαγωγεία που βρίσκονται στο Δήμο Ζωγράφου. Επιπλέον, το κτιριακό πρόβλημα των νηπιαγωγείων Ζωγράφου παραμένει ιδιαίτερα οξυμένο καθώς έχουμε κατά κύριο λόγο μισθωμένους και ακατάλληλους χώρους. Να αναφέρουμε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα: Παλαιό κτίριο με δύο αίθουσες και ένα διάδρομο, με κοινή τουαλέτα για παιδιά και διδακτικό προσωπικό και έναν μικρό ακάλυπτο για αυλή, νηπιαγωγεία σε ισόγεια πολυκατοικιών με τα παιδιά να προαυλίζονται στην πρασιά της πολυκατοικίας κ.λ.π.

 

Οι πολιτικές ευθύνες όλων ανεξαιρέτως των κυβερνήσεων αλλά και των δημοτικών αρχών της πόλης είναι μεγάλες.

 

Να πάρουμε υπόψη μας ότι την πρώτη σχολική χρονιά εφαρμογής της δίχρονης, δηλαδή φέτος, εντάχθηκαν 183 Δήμοι και τη δεύτερη θα ενταχθούν 114 ακόμη Δήμοι με βάση το ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε στις 29 Φεβρουαρίου 2019. Επομένως απομένουν ακόμη 28 Δήμοι, ανάμεσα στους οποίους και ο Δήμος Ζωγράφου. Με δεδομένη τη σημερινή εικόνα που υπάρχει, εάν δεν αλλάξουν ριζικά τα δεδομένα, υπάρχει κίνδυνος να απομείνει ο Δήμος Ζωγράφου, ο μοναδικός Δήμος ή ένας από τους ελάχιστους που δεν θα έχει εφαρμοστεί η δίχρονη. Αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για μια θλιβερή «πρωτιά» που, εκτός των άλλων, δημιουργεί και συνθήκες ανισότητας στην πρόσβαση των παιδιών στο δημόσιο σχολείο.

 

Από την πλευρά μας υποστηρίζουμε τη θέση της άμεσης εφαρμογής της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης σε όλη την επικράτεια και στα πλαίσια αυτά και στο Δήμο Ζωγράφου, άμεσα. Αυτή τη θέση υποστηρίξαμε και στις δυο συνεδριάσεις της τριμερούς επιτροπής αλλά και στη συνάντηση που είχαμε με τη Δήμαρχο τον περασμένο Οκτώβρη. Να ληφθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να ανατραπεί η σημερινή αρνητική κατάσταση.

Στα πλαίσια αυτά απαιτούμε:

  1. από το ΥΠΠΕΘ και την κυβέρνηση να προχωρήσουν άμεσα στους αναγκαίους διορισμούς Νηπιαγωγών και την εξασφάλιση πιστώσεων για την υλικοτεχνική υποδομή των Νηπιαγωγείων, ώστε να υπάρξει άμεση και καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης.
  2. από τη Δ/νση Π. Ε. Α΄ Αθήνας να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες (ιδρύσεις νέων Νηπιαγωγείων ή αναβάθμιση οργανικότητας Νηπιαγωγείων και συγκρότηση τμημάτων με βάση τις θέσεις του κλάδου για 15 νήπια ανά τμήμα ) ώστε να εγγραφούν στα Δημόσια Νηπιαγωγεία της περιοχής μας όλα τα προνήπια ηλικίας 4 – 5 ετών από το επόμενο σχολικό έτος.
  3. από τον Δήμο Ζωγράφου να μεριμνήσει άμεσα για τις υλικοτεχνικές υποδομές και το κτιριακό (αίθουσες) που χρειάζονται για την άμεση εφαρμογή της Δίχρονης Υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής & Εκπ/σης από το Δημόσιο Νηπιαγωγείο και στο Δήμο Ζωγράφου
  4. Να δοθούν άμεσες λύσεις συνολικά στο κτιριακό με ενοικίαση κατάλληλων χώρων και να προχωρήσει άμεσα σχεδιασμός/προγραμματισμός για εύρεση οικοπέδων και ανέγερση κτιρίων. Ίσως μια ριζική λύση να είναι η παραχώρηση χώρων από την Πανεπιστημιούπολη για να υπάρξει μια άμεση διέξοδος στο πρόβλημα της σχολικής στέγης. Σε καμιά περίπτωση όμως δεν μπορούμε να μπούμε στη λογική της αλλαγής χρήσης αιθουσών δημοτικών σχολείων που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία τους. Δεν θα μπούμε στη λογική να «χαλάσουμε» ένα σχολείο για να φτιάξουμε ένα άλλο.

Σήμερα θα θέλαμε να γνωρίζουμε πως προχωρά ο σχεδιασμός που μας έχει ανακοινωθεί από το Δήμο. Τι άλλα δεδομένα έχουν προκύψει; Ποια είναι η θέση και ο προγραμματισμός της Δημοτικής Αρχής αλλά και όλων των δημοτικών παρατάξεων που σύντομα άλλωστε θα διεκδικήσουν τη δημοτική αρχή; Θα μας επιτρέψετε, πέρα από τις γενικές τοποθετήσεις επί της αρχής, σε σχέση με την αναγκαιότητα της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο, που έχουν και αυτές την αξία τους, να επιμείνουμε σε συγκεκριμένο προγραμματισμό και χρονοδιάγραμμα.

Δηλώνουμε από την πλευρά μας ότι θα κινηθούμε και το επόμενο διάστημα σταθερά στην κατεύθυνση αγωνιστικής διεκδίκησης όλων των απαραίτητων μέτρων για να υλοποιηθεί ο θεσμός της δίχρονης σε όλη τη χώρα και στο Δήμο Ζωγράφου με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες.

Δημήτρης Μαριόλης, πρόεδρος του Α΄ Συλλόγου Αθηνών ΠΕ

Comments are closed.