Μια επίκαιρη έρευνα του Συλλόγου μας για τα σχολικά βιβλία Μαθηματικών

Με ευθύνη του Συλλόγου μας, πραγματοποιήθηκε το φθινόπωρο του 2007 – ένα χρόνο μετά την  εισαγωγή των νέων σχολικών βιβλίων – έρευνα για τα βιβλία των Μαθηματικών και των έξι τάξεων του Δημοτικού. Αναδημοσιεύουμε εδώ τα συμπεράσματα και το ερωτηματολόγιο. Η έρευνα παραμένει επίκαιρη καθώς 7  χρόνια μετά, η κριτική και οι παρατηρήσεις των εκπαιδευτικών της πράξης – με εξαίρεση κάποιες μικροδιορθώσεις – αγνοήθηκαν από όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

Νοέμβρης 2007

 

Με ευθύνη της Παιδαγωγικής Ομάδας του Συλλόγου μας και στα πλαίσια της συζήτησης για τα νέα βιβλία, κυκλοφόρησε στα σχολεία την άνοιξη του 2007 ερωτηματολόγιο για τα νέα βιβλία των Μαθηματικών. Το μάθημα των Μαθηματικών επιλέχθηκε γιατί – κατά γενική ομολογία – εκεί δημιουργούνται τα μεγαλύτερα προβλήματα στη διδακτική πράξη. Παράλληλα με το ερωτηματολόγιο, πραγματοποιήθηκαν δυο ανοιχτές συναντήσεις της Παιδαγωγικής Ομάδας, ενώ τα αποτελέσματα – συμπεράσματα του ερωτηματολογίου, παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση του Συλλόγου μας. Με βάση αυτά τα συμπεράσματα, θεωρούμε σήμερα αναγκαίο να διατυπώσουμε τη θέση ότι, το δημόσιο σχολείο πρέπει να απαλλαγεί από βιβλία που ενισχύουν τη σχολική αποτυχία, τις εκπαιδευτικές ανισότητες και την αποδόμηση της μαθηματικής σκέψης.

 

Δεν επιθυμούμε την επιστροφή στα παλιά βιβλία μαθηματικών. Ζητάμε νέα προγράμματα σπουδών και βιβλία, που να βοηθούν τα παιδιά να οικοδομούν τη μαθηματική σκέψη και να αναπτύσσουν κριτικές ικανότητες. Για μας, έχει τεράστια σημασία, τα βιβλία αυτά να ανταποκρίνονται στις ικανότητες των παιδιών και να ευνοούν τον αγώνα που δίνουμε καθημερινά με τους μαθητές μας για ολόπλευρη γνώση και άμβλυνση της σχολικής αποτυχίας και των εκπαιδευτικών ανισοτήτων.

Η δράση και η λειτουργία της Παιδαγωγικής Ομάδας του Συλλόγου μας (με δική της ευθύνη συνεχίζονται για τρίτη χρονιά τα μαθήματα ελληνικών σε ενήλικες μετανάστες), αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές πλευρές ενός εκπαιδευτικού συνδικάτου που επιθυμεί και επιδιώκει μια πολύπλευρη και μάχιμη παρουσία. Άλλωστε, οι αγώνες και η αγωνία των εκπαιδευτικών δεν ζωντανεύουν μονάχα στη στιγμή της απεργίας ή της διαδήλωσης.  Βιώνονται και καθημερινά. Μέσα στις σχολικές αίθουσες.  Με την έννοια αυτή, η έρευνα για τα νέα βιβλία μαθηματικών, αποτελεί κομμάτι της συνολικότερης πάλης μας και όχι διάλειμμα ενδοσκόπησης. Εμπνέεται από τις διεκδικήσεις για μία πραγματικά δημόσια και δωρεάν παιδεία (στην οποία δεν θα έχουν θέση χορηγοί και εταιρείες και η οποία θα εξυπηρετεί τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών της εργαζόμενης πλειοψηφίας) και αντιστέκεται στις απόπειρες του ΥΠΕΠΘ να μετατρέψει τους εκπαιδευτικούς σε απλούς τεχνικούς εφαρμογής της επίσημης παιδαγωγικής.

 

Για το Δ.Σ.

 

 

 

 

 

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ

ΤΑ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

 

Το ερωτηματολόγιο συμπληρώθηκε από 161 συναδέλφους και συναδέλφισσες. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προκύπτει ότι η μεγάλη πλειοψηφία των δασκάλων θεωρεί ότι τα νέα βιβλία μαθηματικών αποτυγχάνουν να υλοποιήσουν τους στόχους τους.

Αναλυτικότερα:

  • Απαντώντας στα τρία αντίστοιχα ερωτήματα, το 20% των εκπ/κων πιστεύει ότι τα νέα βιβλία συμβάλλουν στη βελτίωση της στάσης των μαθητών έναντι των μαθηματικών, το 16% ότι με τα νέα βιβλία οι μαθητές μπορούν να λύνουν πιο εύκολα προβλήματα μαθηματικών και το 22% βλέπει βελτίωση της ικανότητας των μαθητών να εφαρμόζουν μαθηματικές γνώσεις σε πρακτικές καταστάσεις.
  • Αντίθετα οι συνάδελφοι που βλέπουν στασιμότητα στο ζήτημα των στάσεων είναι 56%, στο ζήτημα της επίλυσης προβλημάτων είναι 58% και στο ζήτημα της πρακτικής εφαρμογής των μαθηματικών γνώσεων είναι 54%.

 

Στο ζήτημα των εκπαιδευτικών ανισοτήτων το 67% των συναδέλφων πιστεύει ότι η ψαλίδα μεταξύ μαθητών υψηλής επίδοσης και μαθητών χαμηλής επίδοσης ανοίγει  ακόμα περισσότερο, το 30% δεν διαπιστώνει κάποια διαφοροποίηση, ενώ μονάχα το 4% θεωρεί ότι η ψαλίδα κλείνει. Σε μια παραπλήσια ερώτηση που σκοπό είχε τον έλεγχο της εγκυρότητας των απαντήσεων φάνηκε ότι το 76% πιστεύει ότι τα βιβλία ευνοούν τους μαθητές με υψηλή επίδοση, μόνο το 3%  πιστεύει ότι ευνοούν τους μαθητές με χαμηλή επίδοση και το 17% ότι ευνοεί τους μαθητές με μέτρια επίδοση.

 

Το ζήτημα της ανισότητας συνδέεται και με το ζήτημα των κατ’ οίκον εργασιών. Τι κάνουν τα νέα βιβλία σε σχέση με αυτό το ζήτημα και τι θεωρούμε εμείς οι δάσκαλοι ότι συμβαίνει στην πράξη σχετικά με το ζήτημα αυτό;

Το 70% απαντά ότι τα νέα βιβλία «απαιτούν σε μεγάλο βαθμό την εμπλοκή των γονιών στις  κατ’ οίκον εργασίες, μόνο το 18% πιστεύει ότι τα νέα βιβλία «καθιστούν ανεξάρτητους τους μαθητές από τη βοήθεια των γονιών τους» ενώ το 12% των συναδέλφων προτίμησε να μην απαντήσει. Η διαφορά μεταξύ των δύο απαντήσεων δείχνει καθαρά ότι οι δάσκαλοι βλέπουμε ότι η δουλειά μας δεν μπορεί να ολοκληρωθεί στο δημόσιο σχολείο και προϋποθέτει την ιδιωτική διδασκαλία.

 

Στο μόνο ζήτημα για το οποίο οι εκπαιδευτικοί εκφράστηκαν θετικά απέναντι στα νέα βιβλία είναι ότι έχουν το πλεονέκτημα  να προσελκύουν το ενδιαφέρον των μαθητών.

Έτσι το 60% πιστεύει ότι τα βιβλία κινούν το ενδιαφέρον των μαθητών έναντι 24% που πιστεύει ότι τα νέα βιβλία δεν κινούν το ενδιαφέρον των μαθητών. Το παράδοξο της εξαίρεσης αυτής ίσως ανάγεται στο γεγονός ότι τα προηγούμενα βιβλία είχαν συνταχθεί πριν από 20 και πλέον χρόνια και ήταν κάτι παραπάνω από ξεπερασμένα.

 

Με την τελευταία ερώτηση θέσαμε το ζήτημα της σύνδεσης του μαθήματος των μαθηματικών με τη γνώση του σύγχρονου κόσμου, αν δηλαδή τα νέα βιβλία μαθηματικών αναδεικνύουν τα σημαντικά προβλήματα του σύγχρονου κόσμου. Η ερώτηση αυτή δεν απαντήθηκε από το 19% των συναδέλφων που ίσως σημαίνει ότι, με ευθύνη δική μας, δεν έγινε πλήρως κατανοητή και οι απαντήσεις που καταγράφηκαν είναι πιθανό να ήταν και τυχαίες, γεγονός που ενισχύεται και από το διχασμό των απαντήσεων. Το 51% απαντάει ότι τα νέα βιβλία καταπιάνονται με τα πιο σημαντικά προβλήματα του σύγχρονου κόσμου, ενώ το 30% λέει ότι δεν το κάνουν.

 

Πώς επηρεάζουν όλα αυτά τη σχολική καθημερινότητα; Οι πλευρές της πραγματικότητας που αποτυπώνονται σ’ αυτό το ερωτηματολόγιο είναι ταυτόχρονα ανησυχητικές και ελπιδοφόρες. Ανησυχητικές γιατί αποκαλύπτουν μία σχολική ζωή που τείνει να κυριαρχηθεί από την αγωνία των μαθηματικών και ελπιδοφόρες γιατί αποδεικνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί της πράξης δεν έχουν αποδεχθεί το ρόλο του υπαλλήλου που εφαρμόζει τυφλά τις παιδαγωγικές επιλογές του υπουργείου.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Το 60% διδάσκει 5 φορές την εβδομάδα μαθηματικά αντί για 4 που προβλέπει το αναλυτικό πρόγραμμα.
  • Το 58% διδάσκει 6-7 ώρες μαθηματικά την εβδομάδα, το 28%  8-9 ώρες, το 19% 5 ώρες και μόνο το 8% διδάσκει τις προβλεπόμενες 4 ώρες.
  • Το 93% χρησιμοποιεί κι άλλο διδακτικό υλικό εκτός από αυτό του βιβλίου
  • Το 52% δεν χρησιμοποιεί όλες τις ασκήσεις και τις δραστηριότητες που υπάρχουν στα νέα βιβλία
  • Το 24% δεν διδάσκει όλα τα κεφάλαια με τη σειρά που εμφανίζονται στα βιβλία.

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ένα ενεργητικό σώμα εκπαιδευτικών που προσπαθεί να σώσει ό,τι σώζεται. Η μεγάλη μας πλειοψηφία αλλάζει το ωρολόγιο πρόγραμμα (επιμηκύνοντας το χρόνο της διδασκαλίας των μαθηματικών) και «ξαναγράφει» τα βιβλία (εισάγοντας εναλλακτικό ή επιπρόσθετο διδακτικό υλικό, παραμερίζοντας το επίσημο εγχειρίδιο και αλλάζοντας τη δομή της διδασκόμενης ύλης).

Όμως οι προσπάθειες αυτές δε σώζουν την κατάσταση. Τα αποτελέσματα τους είναι αφενός επισφαλή (αφού εμείς οι ίδιοι κρίνουμε ότι τα πράγματα είτε παραμένουν ως είχαν είτε χειροτερεύουν) και αφετέρου αναστατώνουν το σύνολο της σχολικής ζωής και αφαιρούν πολύτιμο χρόνο από άλλα μαθήματα. Έτσι στις μεγάλες τάξεις μαθήματα που διδάσκονται μονάχα μία ή δύο ώρες την εβδομάδα (όπως π.χ. η αισθητική αγωγή, η κοινωνική και πολιτική αγωγή) τείνουν να γίνουν πολυτέλεια ενώ στις μικρότερες η μελέτη περιβάλλοντος και η αισθητική αγωγή περιορίζονται σημαντικά. Το 52% των συναδέλφων χρησιμοποιεί (για τις ανάγκες των μαθηματικών) μέρος από τον προβλεπόμενο χρόνο της αισθητικής αγωγής. Το ίδιο συμβαίνει με το 55% των συναδέλφων στο μάθημα της μελέτης περιβάλλοντος, με το 45% στο μάθημα των θρησκευτικών και με το 36% στο μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής. Η σχολική καθημερινότητα δε μοιάζει λοιπόν με αυτή που παρουσιάζουν τα επίσημα προγράμματα και βιβλία. Το άγχος, η αγωνία και το κυνήγι του χρόνου είναι ορατά στις περισσότερες τάξεις.

 

Τι είναι όμως αυτό που οδηγεί τους περισσότερους από εμάς να παραμερίζουμε το σχολικό εγχειρίδιο και να εισάγουμε επιπρόσθετο διδακτικό υλικό; Το 81% εισάγει διδακτικό υλικό τόσο για τη διδασκαλία νέων εννοιών όσο και για την εμπέδωσή τους.   Μόνο 18% περιορίζει τη σκοπιμότητα αυτής της εισαγωγής στην εμπέδωση των νέων εννοιών και 1% στην εισαγωγή νέων εννοιών. Από το στοιχείο αυτό με ασφάλεια μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι η πλειοψηφία μας δεν είναι ικανοποιημένη ούτε με τον τρόπο που το βιβλίο εισάγει τους μαθητές στις νέες μαθηματικές έννοιες ούτε με τον τρόπο που προσπαθεί να στεριώσει τις έννοιες αυτές στη σκέψη τους.  Πιο συγκεκριμένα, η δυσαρέσκεια μας εδράζεται στην εκτίμηση ότι τα βιβλία είναι ακατανόητα και πολύ δύσκολα για τα παιδιά.

Το 85% όσων παραλείπουμε ασκήσεις και δραστηριότητες του βιβλίου (54% του συνόλου) το κάνουμε είτε γιατί αυτές είναι κακοδιατυπωμένες και ακατανόητες από τους μαθητές είτε γιατί είναι πολύ δύσκολες και οδηγούν τους μαθητές στην αποτυχία. Το στοιχείο αυτό σε συνδυασμό με την εκτίμηση ότι τα νέα εγχειρίδια ευνοούν τους μαθητές με καλή επίδοση και δυσκολεύουν περισσότερο τους μαθητές με χαμηλή επίδοση και τις εκτιμήσεις για τις κατ’ οίκον εργασίες, μπορεί να φωτίσει το γιατί επιμηκύνουμε το χρόνο διδασκαλίας των μαθηματικών, γιατί εισάγουμε πρόσθετο ή εναλλακτικό διδακτικό υλικό, γιατί παραμερίζουμε το εγχειρίδιο. Φαίνεται ότι  θέλουμε να μάθουν όλα τα παιδιά τα μαθηματικά του δημοτικού, κι όταν αυτό δεν εξασφαλίζεται από τα προβλεπόμενα, τα ξεπερνάμε.

 

Η αίσθηση που αφήνουν τα νέα βιβλία σε εμάς τους εκπαιδευτικούς της πράξης είναι ταυτόσημη σε κάθε τάξη; Και ναι και όχι. Ναι, διότι οι απαντήσεις που αναδεικνύουν την αποτυχία των εγχειριδίων να συμβάλλουν στη βελτίωση της διδασκαλίας παρουσιάζονται σε κάθε τάξη. Όχι, επειδή οι συσχετισμοί μεταξύ των  απαντήσεων που φανερώνουν βελτίωση, στασιμότητα και επιδείνωση διαφοροποιούνται. Στην ε΄ τάξη οι απαντήσεις που βλέπουν βελτίωση αποτελούν μονάχα το 5%, εκείνες που διαπιστώνουν επιδείνωση το 65%, και οι υπόλοιπες επιλέγουν τη στασιμότητα. Αντίθετα στην στ΄ τάξη η βελτίωση επιλέγεται στο 23% των περιπτώσεων και η επιδείνωση στο 31%. Παρόμοια εικόνα με την στ΄ εμφανίζεται και στην α΄ (βελτίωση 20%, επιδείνωση 34%), ενώ η γ΄ (9% βελτίωση, 55% επιδείνωση) και η β΄ (12% βελτίωση, 62% επιδείνωση) μοιάζουν περισσότερο με την ε΄. Τέλος η δ΄ βρίσκεται στο ενδιάμεσο (15% βελτίωση, 49% επιδείνωση). Με άλλα λόγια δεν είναι ο συνάδελφος της ε’ απορριπτικός ούτε ο συνάδελφος της στ’ υποχωρητικός. Είναι τα διδακτικά πακέτα που διαφοροποιούνται, χωρίς όμως ούτε σε μία τάξη να αλλάζει η συνολική κρίση για την αποτυχία των βιβλίων να συμβάλλουν στη βελτίωση της μαθηματικής διδασκαλίας.

 

Ένα τελευταίο και δύσκολο ερώτημα αφορά την ιδιαίτερη σημασία που μπορεί να έχει η πρώτη χρονιά. Σύμφωνα με κάποιους η φετινή χρονιά ως χρονιά προσαρμογής, δεν μπορεί παρά να αφήνει περισσότερες αρνητικές εντυπώσεις, οι οποίες όμως αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια, όταν όλοι μας (δάσκαλοι/ες, μαθητές/τριες και γονείς) θα έχουμε προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Σχετικό ερώτημα δεν τέθηκε από το ερωτηματολόγιο και ως εκ τούτου είναι δύσκολο να απαντήσουμε στη βάση της έρευνας. Υπάρχουν όμως δύο στοιχεία που μας κάνουν να ανησυχούμε. Το πρώτο αφορά την α’ τάξη, στην οποία δεν διαπιστώνεται κανενός είδους ενθουσιασμός, αν και το πρόβλημα της προσαρμογής των μαθητών απουσίαζε.  Το 50% των συναδέλφων που διδάσκουν στην τάξη αυτή αφιερώνουν στα μαθηματικά 6-7 ώρες την εβδομάδα, ενώ ένα 23% φθάνει τις 8-9 ώρες.  Το δεύτερο αφορά την στ΄ τάξη. Αν το επιχείρημα της προσαρμογής  είναι σωστό θα έπρεπε εδώ να βρούμε τη μεγαλύτερη δυσαρέσκεια, αφού οι μαθητές της τάξης αυτής αντιμετώπισαν την ασυμβατότητα μεταξύ παλιών και νέων εγχειριδίων σε μεγαλύτερο βάθος. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει και στην τάξη αυτή εντοπίζουμε τις λιγότερο έντονες αντιδράσεις. Για παράδειγμα, το 50% των συναδέλφων και της τάξης αυτής αφιερώνει 6-7 ώρες την εβδομάδα στα μαθηματικά, αλλά μόνο το 4% φθάνει τις 8-9 ώρες.

 

Ελπίζουμε ότι με το ερωτηματολόγιο αυτό μπορεί να ξεκινήσει μια διαδικασία έρευνας, ενημέρωσης και αλληλοβοήθειας έτσι ώστε οι λύσεις που μεμονωμένα δίνει ο καθένας μας στα προβλήματα της διδασκαλίας και τα αδιέξοδα που συναντά να μετατραπούν σε ουσιαστική παρέμβαση μέσα και έξω από τις τάξεις. Σε μια παρέμβαση δηλαδή που μπορεί να μετατραπεί τόσο σε διδακτικές πρακτικές όσο και σε αιτήματα που ριζώνουν στην εμπειρία όλων μας. Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε καλύτερα στην παιδαγωγική και κοινωνική ευθύνη που μας αναλογεί, αρνούμενοι το ρόλο του υπαλλήλου – εκτελεστή  που το ΥΠΕΠΘ επιχειρεί να μας επιβάλλει.

Ξέρουμε ότι για να υλοποιηθούν τα παραπάνω και μάλιστα με συλλογικούς όρους, χρειάζονται πολύ περισσότερα από ένα ερωτηματολόγιο. Όμως από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε.

 

Α΄ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΘΗΝΩΝ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

www.asyllathinonekppe.gr  E-mail: ggram@asyllathinonekppe.gr

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

 

Ερωτηματολόγιο

Τα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία των μαθηματικών

Μια πρώτη εκτίμηση

 

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

 

Ο σύλλογος μας  απευθύνει σε όλους σας αυτό το ερωτηματολόγιο σκοπεύοντας να εξυπηρετήσει τους παρακάτω σκοπούς:

Α) να ξεκινήσει μια διαδικασία συγκεκριμένης κριτικής αντιμετώπισης των βιβλίων,

Β) να βοηθήσει κάθε συνάδελφο να διατυπώσει (με εύκολο τρόπο) τη γνώμη του για τα βιβλία των μαθηματικών,

και Γ) να  δημοσιοποιήσει τη γνώμη των εκπαιδευτικών για τα καινούργια βιβλία και προγράμματα.

 

Το ερωτηματολόγιο διαμορφώθηκε από την Παιδαγωγική Ομάδα του Συλλόγου μας με βάση τις δυο συζητήσεις που έγιναν για τα νέα βιβλία. Ελπίζουμε ότι με αυτόν τον τρόπο μπορεί να ξεκινήσει μια διαδικασία έρευνας, ενημέρωσης, συζήτησης και αλληλοβοήθειας έτσι ώστε οι λύσεις που μεμονωμένα δίνει ο καθένας μας στα προβλήματα της διδασκαλίας και τα αδιέξοδα που συναντά, να μετατραπούν σε ουσιαστική παρέμβαση μέσα και έξω από τις τάξεις. Σε μια παρέμβαση δηλαδή που μπορεί να μετατραπεί τόσο σε διδακτικές πρακτικές όσο και σε αιτήματα που ριζώνουν στην εμπειρία όλων μας. Με τον τρόπο αυτό πιστεύουμε ότι μπορούμε να ανταποκριθούμε καλύτερα στην παιδαγωγική και κοινωνική ευθύνη που μας αναλογεί, αρνούμενοι το ρόλο του υπαλλήλου – εκτελεστή  που το ΥΠΕΠΘ επιχειρεί να μας επιβάλλει.

 

Ξέρουμε ότι για να υλοποιηθούν τα παραπάνω χρειάζονται πολύ περισσότερα από ένα ερωτηματολόγιο. Όμως από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Επιλέξαμε να τοποθετήσουμε στην αρχή αυτής της διαδικασίας τα βιβλία των μαθηματικών γιατί αυτό είναι το μάθημα που φαίνεται να δημιουργεί τα περισσότερα προβλήματα. Ο σύλλογος μας θα κοινοποιήσει σε όλους σας τα αποτελέσματα αυτής της ερευνητικής προσπάθειας και στη βάση αυτών των αποτελεσμάτων θα σχεδιάσει τις επόμενες κινήσεις του.

 

Για το Δ.Σ.

Ο   Πρόεδρος                                                                                                                Ο    Γραμματέας

 

 

 

 

Γιώργος Καππής                                                                                                          Νίκος Χριστόπουλος

 

Οδηγία: Στις ερωτήσεις 9, 10, 12 και 13 μπορείτε να επιλέξετε περισσότερες από μία απαντήσεις.

Επεξηγήσεις: Είναι αυτονόητο ότι οι απαντήσεις που περιμένουμε θα είναι αυθόρμητες, χωρίς να απαιτούν την οποιαδήποτε εκ μέρους σας προεργασία. Αυτό που αναζητάμε με το ερωτηματολόγιο είναι τη γενική αίσθηση του καθενός μας, το καθημερινό βίωμα. Σ’ αυτό θα στηριχθεί η περαιτέρω συλλογική επεξεργασία.

Στην αρχή του ερωτηματολογίου ζητάμε δύο στοιχεία. Την τάξη στην οποία διδάσκετε και τα χρόνια προϋπηρεσίας. Το πρώτο θα βοηθήσει τον εντοπισμό της κριτικής στα συγκεκριμένα βιβλία, ενώ το δεύτερο θα βοηθήσει να φωτιστούν οι απαντήσεις σε όσες ερωτήσεις συγκρίνουν τα παλιά με τα νέα βιβλία.

 

 

 

Τάξη:…………                                                       Χρόνια υπηρεσίας:………   

 

Διαχείριση χρόνου

  1. 1.      Επαρκεί ο προβλεπόμενος από το πρόγραμμα χρόνος για τη διδασκαλία του μαθήματος;

 

Ναι       c                        Όχι       c

 

  1. 2.      Πόσες μέρες την εβδομάδα διδάσκετε το μάθημα;

 

4 μέρες      c                   5 μέρες   c

 

  1. 3.      Πόσες ώρες διδάσκετε το μάθημα εβδομαδιαίως κατά μέσο όρο; (συνυπολογίστε χονδρικά και τις φορές που δεν αφιερώνετε ολόκληρη διδακτική ώρα στο μάθημα)

 

4  ώρες       c                 5 ώρες     c                 6-7 ώρες     c          8-9 ώρες        c

 

  1. 4.      Αν χρησιμοποιείτε περισσότερο από τον προβλεπόμενο χρόνο, από ποιο μάθημα τον αφαιρείται;

 

Α. ………………………………………….

Β. …………………………………………

Γ. …………………………………………

Διδακτικό υλικό

  1. 5.      Χρησιμοποιείτε άλλο διδακτικό υλικό εκτός από αυτό του βιβλίου και του τετραδίου εργασιών (π.χ. φωτοτυπίες, εργασίες στον πίνακα ή σε ομάδες που δεν συμπεριλαμβάνονται στα βιβλία);

 

Ναι       c                        Όχι       c

 

  1. 6.      Αν ναι, αυτό το υλικό εξυπηρετεί

 

  1.  την εισαγωγή σε καινούργιες έννοιες             c
  2.  την εμπέδωση των καινούργιων εννοιών        c
  3.  και τα δύο                                                        c

 

7.   Xρησιμοποιείτε ή συμβουλεύεστε τα παλιά βιβλία

 

Ποτέ      c                     Καμιά φορά      c                              Συχνά     c

 

8. Χρησιμοποιείτε όλες τις ασκήσεις και τις δραστηριότητες που υπάρχουν στα βιβλία;

 

Ναι         c                       Όχι      c

 

9. Αν ναι, το κάνετε αυτό γιατί

  1. εξυπηρετούν με επιτυχία τους σκοπούς της διδασκαλίας                       c
  2. ενδέχεται κάποια από αυτές να είναι χρήσιμη σε κάποιο κατοπινό στάδιο (επόμενα κεφάλαια ή επόμενες τάξεις)                c
  3. η φετινή χρονιά είναι δοκιμαστική και προσπαθώ να εκτιμήσω τις δυνατότητες των  καινούργιων βιβλίων                         c
    1.  Αν στην ερώτηση 8 απαντήσατε όχι, αυτό συμβαίνει γιατί
    2. δεν προλαβαίνετε              c
    3. κάποιες από τις ασκήσεις και τις δραστηριότητες είναι υπερβολικά εύκολες και ανιαρές      c
    4. κάποιες από τις ασκήσεις και τις δραστηριότητες είναι υπερβολικά απαιτητικές και οδηγούν στην αποτυχία  πολλούς μαθητές                 c
    5. κάποιες από τις ασκήσεις και τις δραστηριότητες του βιβλίου είναι κακοδιατυπωμένες και ακατανόητες  από τους μαθητές         c

 

  1.      Διδάσκετε όλα τα κεφάλαια με τη σειρά που παρουσιάζονται στο βιβλίο;

Ναι       c                               Όχι       c

 

  1. Αν ναι, αυτό το κάνετε γιατί
  2. η σειρά που ακολουθεί το βιβλίο είναι η καλύτερη δυνατή      c
  3. αν και έχω επιφυλάξεις για τη σειρά του βιβλίου, δεν είμαι σίγουρος/η  για την ορθότητα της σειράς που μου φαίνεται σωστή          c
  4. η φετινή χρονιά είναι δοκιμαστική που προσπαθώ να εκτιμήσω τις δυνατότητες των καινούργιων βιβλίων          c

 

  1.    Αν στην ερώτηση 10 απαντήσατε όχι, αυτό το κάνετε γιατί
  2. η σειρά του βιβλίου είναι υπερβολικά τακτοποιημένη    c
  3. η σειρά του βιβλίου είναι χαοτική και δεν βοηθά τους μαθητές να οργανώσουν τις μαθηματικές τους γνώσεις  c

 

Οι μαθητές

  1.   Με τα νέα βιβλία
  2. Οι μαθητές αγάπησαν τα μαθηματικά                            c
  3. Οι μαθητές φοβούνται λιγότερο τα μαθηματικά            c
  4. Οι μαθητές φοβούνται περισσότερο τα μαθηματικά      c
  5. Οι μαθητές φοβούνται τα μαθηματικά όπως και πριν    c

 

  1.    Με τα νέα βιβλία
  2. Οι μαθητές έμαθαν καλύτερα να λύνουν προβλήματα  c
  3. Οι μαθητές δυσκολεύονται περισσότερο στη λύση προβλημάτων  c
  4. Οι μαθητές δυσκολεύονται εξίσου στη λύση προβλημάτων      c

 

  1.   Με τα νέα βιβλία η μαθηματική γνώση
  2.   Κατακτιέται καλύτερα από τους μαθητές    c
  3.   Κατακτιέται χειρότερα από τους μαθητές    c
  4.  Με τα νέα βιβλία
  5. Οι μαθητές μπορούν να εφαρμόζουν με μεγαλύτερη άνεση τις μαθηματικές τους γνώσεις σε πρακτικές καταστάσεις     c
  6. Οι μαθητές μπορούν πιο δύσκολα να εφαρμόζουν τις μαθηματικές τους γνώσεις σε πρακτικές καταστάσεις                      c
  7. Οι μαθητές μπορούν με την ίδια άνεση/δυσκολία να εφαρμόζουν τις μαθηματικές τους γνώσεις σε πρακτικές καταστάσεις.               c

Ανισότητα

  1.      Με τα νέα βιβλία μαθηματικών η απόσταση που χωρίζει τους μαθητές υψηλής επίδοσης από τους μαθητές χαμηλής επίδοσης
  2.  μικραίνει                               c
  3.  μεγαλώνει                             c
  4.  παραμένει αμετάβλητη         c

 

  1.     Τα νέα βιβλία
  2. Ευνοούν τους μαθητές με υψηλή επίδοση                c
  3. Ευνοούν τους μαθητές με χαμηλή επίδοση                c
  4. Ευνοούν τους μαθητές με μέτρια επίδοση                c

 

  1.    Τα νέα βιβλία
  2. Δυσκολεύουν περισσότερο από τα παλιά τους μαθητές με υψηλή επίδοση            c
  3. Δυσκολεύουν περισσότερο από τα παλιά τους μαθητές με χαμηλή επίδοση           c
  4. Δυσκολεύουν περισσότερο από τα παλιά τους μαθητές με μέτρια επίδοση           c

 

  1.    Τα νέα βιβλία
  2. Απαιτούν σε μεγάλο βαθμό την εμπλοκή των γονιών στις κατ’ οίκον εργασίες   c
  3. Καθιστούν ανεξάρτητους τους μαθητές από τη βοήθεια των γονιών  τους  c

Ιδεολογία

  1.    Τα νέα βιβλία
  2. Έχουν προβλήματα που κατά κανόνα κινούν το ενδιαφέρον των μαθητών         c
  3. Έχουν προβλήματα που κατά κανόνα δεν κινούν το ενδιαφέρον των μαθητών   c
  4.    Τα νέα βιβλία έχουν προβλήματα που
  5. Ασχολούνται με τα πιο σημαντικά  ζητήματα του σύγχρονου κόσμου              c
  6. Δεν ασχολούνται με τα πιο σημαντικά ζητήματα του σύγχρονου κόσμου    c
  7.    Τα νέα βιβλία
  8. Προβάλλουν πρότυπα και αξίες που διακρίνονται για τον ελιτισμό τους c
  9. Προβάλλουν θετικές αξίες, συμπεριφορές και στάσεις για όλους τους μαθητές c

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ  – ΣΧΟΛΙΑ

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………