Ενδοσχολική βία (εκπαιδευτικό υλικό)

6 Μαρτίου: Παγκόσμια ημέρα κατά της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού

 ΣΗΜΕΙΩΣΗ:
Το αφιέρωμα εμπλουτίζεται, διορθώνεται και ανανεώνεται, όποτε βρίσκουμε κάτι καινούριο να προσθέσουμε, με καινούριο υλικό (το οποίο θα μπαίνει στις επί μέρους ενότητες).
Γι’ αυτόν τον λόγο, παρακαλούμε όσους αναδημοσιεύουν υλικό από εδώ, να μην το αντιγράφουν απλώς, αλλά να βάζουν και ενεργό υπερσύνδεσμο προς την σελίδα αυτή, προκειμένου οι χρήστες να μένουν ενήμεροι για τις αλλαγές.

“Σχολική βία” και “σχολικός εκφοβισμός” (bullying, για τους ερωτοτροπούντες με τους αγγλικούς όρους…) είναι όροι που τα τελευταία χρόνια ηχούν όλο και συχνότερα στ’ αυτιά μας, αφού το φαινόμενο τείνει να εξαπλώνεται σε όλο μεγαλύτερα τμήματα του μαθητικού πληθυσμού.
Τα δύο πρώτα άρθρα πραγματεύονται το κατά πόσον είναι φυσική η εξάπλωσή του ή διογκώνεται τεχνητά για συγκεκριμένους πολιτικούς λόγους.
Στους επόμενους συνδέσμους υπάρχει υλικό για να αξιοποιηθεί στην τάξη.

Διαβάστε – δείτε:

1. Η κατασκευή της «ενδοσχολικής βίας»
(του Λευτέρη Παπαθανάση)
Απόσπασμα από το άρθρο:
“Εδώ και λίγο καιρό τα ελληνικά σχολεία (ακολουθώντας τη διεθνή μόδα) ζούνε στους ρυθμούς του φαινομένου αυτού. Μελέτες για το φαινόμενο, σεμινάρια για το φαινόμενο, επιτροπές και υπεύθυνοι για το φαινόμενο, «δράσεις» για το φαινόμενο. Λέω λοιπόν από την αρχή ότι για μένα το φαινόμενο αυτό είναι μια κατασκευή, μια επινόηση. Ακόμα περισσότερο, ισχυρίζομαι ότι η κατασκευή αυτού του φαινομένου έχει βαθύτερα και σκοτεινά κίνητρα, δηλαδή τη δημιουργία συναίνεσης στην ένταση του κοινωνικού ελέγχου και την πειθάρχηση της νεολαίας.”
(Πηγή: lefterisp.wordpress.com)

2.  Ο εκφοβισμός στα σχολεία και η βία της φτώχειας
     
Άρθρο του Κώστα Μπαϊρακτάρη (αναπληρωτή καθηγητή Ψυχολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης).
Αναφέρεται στην ενδοσχολική βία (bullying) και τις διαστάσεις της στην σημερινή μνημονιακή ελληνική πραγματικότητα ως μια ιδεολογική-πολιτική κατασκευή, με στόχο την συμμόρφωση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών μέσα από την “ψυχολογικοποίηση” της μαθητικής συμπεριφοράς.
(Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών)

3. Ενάντια και πέρα απ’ τη ρητορική του (αντι)bullying
Άρθρο του Αντρέα Βατσινά, από το Δίκτυο Κριτικής Ψυχολογίας.
Απόσπασμα από το άρθρο:
“Τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή της στην ελληνική πραγματικότητα μια τάση θεραπευτικοποίησης της εκπαίδευσης, η οποία αντανακλά ευρύτερες δυτικές τάσεις και θεσμοθετημένες κρατικές πολιτικές. Ορισμένα στοιχεία της είναι η εισαγωγή κοινωνικών λειτουργών και ψυχολόγων στα σχολεία ως μέρος των προγραμμάτων απασχόλησης ανέργων, η εμφάνιση σεμιναρίων, ομιλιών και διαλέξεων σε καθηγητές και δασκάλους για τη σημασία της διαχείρισης και της έκφρασης των συναισθημάτων, και γενικότερα μια έμφαση στην ‘ψυχική/συναισθηματική υγεία’ και ‘ευεξία’ των παιδιών.
Αναπόσπαστο μέρος αυτής της διαδικασίας θεραπευτικοποίησης είναι η –σχετικά πρόσφατη– ανάπτυξη του λόγου του εκφοβισμού (bullying) ως κυρίαρχου ερμηνευτικού πλαισίου των ενδοσχολικών συγκρούσεων και των σχέσεων εξουσίας.”

4. Η σχολική βία και οι συνέπειές της μέσα στον χρόνο
Ένα μικρό άρθρο μαζί με ένα μικρής διάρκειας βίντεο.

5. Διαδραστική εφαρμογή πάνω στον σχολικό εκφοβισμό

6. 6 μικρής διάρκειας videos και μια ταινία (Το καναρινί ποδήλατο), για την σχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό

7. “Το σπίτι των παιδιών”
     Εκπαιδευτικό υλικό για την αντιμετώπιση της παιδικής επιθετικότητας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Από την Θεσσαλονίκη και από την ¨Πυξίδα” (Κέντρο πρόληψης της εξάρτησης από τα ναρκωτικά και προαγωγής της υγείας).

8. Υλικό σχετικά με την ενδοσχολική βία,
      από ιστοσελίδα συναδέλφου από την Θεσσαλονίκη.